שימו לב! דרשו מכם לשלוח צילום תעודת זהות, אל תמהרו לעשות זאת

השליח בדלת דורש לצלם את תעדות הזהות שלכם כתנאי למסירת החבילה, אתם לא חייבים לעשות זאת וספק אם מותר לו לדרוש זאת

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פרסמה גילוי דעות חשוב מאוד בעניין דרישתם של עסקים שונים למסור להם מספר או צילום תעודת זהות כתנאי לקבלת שירות או אפשרות רכישה.

"בעת האחרונה, אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור את מספר תעודת הזהות שלו, לצורך מתן שירות. לעיתים אף עולה דרישה למסירת צילום תעודת הזהות עצמה. כך למשל התקבלו אצלנו פניות רבות בנוגע למקרים בהם לצורך קבלת מוצר משליח, התבקש הלקוח לאפשר לשליח לצלם את תעודת הזהות שלו כתנאי לקבלת המוצר. וכן פניות בנוגע למקרים בהם אנשים התבקשו לאפשר סריקה של תעודת הזהות שלהם לצורך כניסה למקום מסוים. פניות נוספות נוגעות למקרים בהם נדרש לקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך קבלת מידע כללי, שעל פני הדברים אינו מצריך כל תהליך הזדהות", נכתב בגילוי הדעת של הרשות.

להלן עיקרי עמדת הרשות שהוצגו במסמך:

  • יש להתייחס למספר תעודת זהות כאל מידע מוגן לפי חוק הגנת הפרטיות. כך גם לצילום תעודת זהות.
  • יש להימנע מלדרוש צילום של תעודת הזהות כולה, למעט במקרים חריגים בהם כלל המידע המופיע על גבי תעודת זהות דרוש לשם מתן השירות.
  • במקרים החריגים בהם נדרש צילום של תעודת הזהות, יש להסתפק בצילום החלק הקדמי של התעודה, ללא הספח והחלק האחורי, על מנת לצמצם את איסוף המידע הרגיש והפגיעה בפרטיות, וכן לאפשר ללקוח להסתיר או להשחיר פרטים מתעודת הזהות בעת מסירת הצילום, אם אלו אינם נדרשים לבית העסק.
  • ככל שיש צורך לשמור את צילום תעודת הזהות במאגרי בית העסק, יש להשחיר את כלל פריטי המידע שאינם נחוצים לשם מתן השירות, ויש לתת על כך את הדעת כבר בעת ההחלטה לאסוף את צילום תעודת הזהות.
  • במקרים המתאימים, בהם נדרש לאמת את זהותו של אדם לצורך מתן שירות או קבלת משלוח, ניתן לעשות שימוש באמצעי אימות זהות אחרים, שפגיעתם בפרטיות פחותה, כגון אימות באמצעות קוד שנשלח ללקוח מבעוד מועד, או הצגת תעודת הזהות ללא צילומה וללא שמירתה.
  • כאשר בכוונת בית העסק לבקש מלקוח למסור צילום תעודת הזהות לצורך קבלת שירות או מוצר, עליו לציין זאת בפני הלקוח טרם השלמת הליך הרכישה. זאת, גם כאשר הדרישה מבוצעת בפועל על ידי חברת השליחויות הפועלת מטעמו של בית העסק. בנוסף, על בית העסק לפרט בפני הלקוח האם חלה עליו חובה חוקית למסור את המידע או שמסירת המידע תלויה ברצונו ובהסכמתו, המטרה שלשמה מבוקש המידע, למי יימסר המידע ומטרות המסירה.
  • כאשר מספר תעודת הזהות התבקש לצורך זיהוי הלקוח בעסקה ספציפית, והמספר נמסר על ידי הלקוח למטרה זו, אין לעשות בו שימוש למטרות אחרות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *