שניים מהחטופים שחזרו מעזה עדיין מאושפזים. רוב החוזרים עדיין במעקב

משרד הרווחה והביטחון החברתי מפרסם דו"ח על מצב החטופים שחזרו. התמונה המצטיירת מטרידה וכואבת

מאה ימים לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל ומשרד הרווחה מפרסם עדכון אודות הטיפול בחטופים ששבו לישראל משבי חמאס. במשרד הרווחה והביטחון החברתי אומרים כי מרגע צאתם של השבים מבתי הרפואה, הם מלווים בעובדת סוציאלית כשמשרד הרווחה אמון על הסיוע והטיפול בהם. ולכל משפחה או שבוי שחזר לישראל הוצמדה עובדת סוציאלית שהוכשרה ייעודית לטיפול בשבויים שחזרו וכבר נמצאת בקשר עם משפחה.

מלבד זה, לחמישים וארבעה חטופים הוצמדו מטפלים מביטוח לאומי בין אם זה פסיכולוגים, או מטפלים בתרפיה אמנותית ואנשי מקצוע טיפוליים נוספים. כמו כן, כל השבים עדיין מטופלים במערכת הבריאות כאשר 85 מהם עדיין תחת פיקוח של אחות בקהילה ואילו שניים עדיין מאושפזים בבתי הרפואה.

המשרד גם מעדכן על מספר החוזרים שעברו למלונות או חזרו לבתיהם לאחר ששוחררו מבתי הרפואה. מהנתונים עולה כי עשרים ושבעה אנשים עברו להתגורר במלונות והתאחדו עם קהילתם, בעוד שעשרים ושישה חטופים עברו להתגורר אצל קרובי משפחתם. שמונה־עשר איש חזרו לביתם. המספרים הנוספים מראים כי תשעה שכרו דירה ואילו שלושה מתוך האזרחים הוותיקים שחזרו מהשבי שוכנו בבתי דיור מוגן. באשר לילדים, מדווח המשרד עשרים ואחד ילדים חזרו למערכת החינוך. חלקם במקום מגוריהם וחלקם יחד עם שאר ילדי קהילתם שפונתה. והם נמצאים כעת במסגרות חינוך אחרות.

עוד לפני חזרתם, הוכנו לאנשי המקצוע של משרד הרווחה תדריכים כיצד לקלוט חטופים לפי מאפייניהם האישיים, גילם ומצבם משפחתי. הכנת התדריכים סייעה לעובדות הסוציאליות במחלקות לשירותים חברתיים ללמוד על מצבו של החטוף או המשפחה בהם הן מטפלות, וזאת כדי לגשת אליהם בצורה הטובה והמקצועית ביותר ולסגל להם שגרת חיים נורמלית ככל האפשר.

במקביל לכך, אנשי המקצוע של משרד הרווחה ביחד עם מכון חרוב, חיברו פרוטוקול ראשון מסוגו בעולם, ובו כל שלבי הסיוע לילדים ששבו מהשבי. הפרוטוקול מהווה קו מנחה בטיפול וסיוע לילדים, אוכלוסייה בעלת מאפיינים וצרכים ייחודים. פרוטוקול טיפולי דומה הוכן אף  עבור אזרחים ותיקים וכולל בתוכו כללי טיפול ייחודיים להם.

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי, אמר עם פרסום הדו"ח: "משרד הרווחה נערך מבעוד מועד להעניק לחטופים שחזרו מהשבי מעטפת טיפולית וסוציאלית שתסייע להם להתאושש מהחוויה הקשה בשבי. נעשתה עבודת מטה יסודית, לכל חטוף וחטופה שחזרו מהשבי הוצמדו עובדים סוציאליים שעברו הכשרות ייעודיות והוכן תדריך מקצועי מפורט לפרטי פרטים לחיילים ולכלל הגורמים שקיבלו את הילדים שחזרו מהשבי וזאת כדי להעניק להם את הטיפול הטוב ביותר. יחד עם כל עם ישראל אנו מצפים ומתפללים לשובם הביתה של כל החטופים שנותרו בשבי".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *