תקדים: המדינה תפצה חניך בקורס רחיפה פרטי בסכום של כ־2 מיליון שקל

בית המשפט הטיל על רשות התעופה האזרחית אחריות על תאונה שהתרחשה בבי"ס פרטי על־אף שהתלתה את רישיונו

חניך בקורס רחיפה שהתרסק והפך לנכה יפוצה בכ־2 מיליון שקלים, בין השאר על־ידי רשות תעופה אזרחית (רת"א). פסק הדין מפתיע ותקדימי לנוכח פסיקה של ביהמ"ש העליון שקבעה שרשויות המדינה לא יפצו תובעים על העדר הסדרה ורגולציה של ענף אופנועי הים. במקרה הזה פסק ביהמ"ש המחוזי שרשויות המדינה כן יפצו את התובע, גם אם לא על העדר הסדרה ורגולציה של ענף מצנחי הרחיפה, אזי בגין אי אכיפת החלטתן להתלות את רישיון בית הספר למצנחי רחיפה.

א', חניך בקורס מצנחי רחיפה, התרסק עם מצנח על צלע הר ונפצע קשה. עורכי דינו תבעו את בית הספר ואת רשות התעופה האזרחית שבמשרד התחבורה. עורכי הדין, נתנאל בירן ואיילת זינגר כתבו בכתב התביעה כי תאונת הרחיפה אירעה באוקטובר 2008 בחוף הנכים בבת ים. ביום האחרון של ההדרכה המעשית בקורס מצנחי רחיפה בסיסי בבית הספר 'עגור', המריא התובע מגבעה עם מצנח רחיפה לא ממונע, וזמן קצר לאחר מכן, המצנח קרס, והתובע התרסק ביחד איתו על צלע ההר. כתוצאה מכך נפצע החניך באורח קשה ונקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של יותר מ־63 אחוזים. הוא נאלץ לעבור שלושה ניתוחים ברגלו, שלוו בתקופות אשפוז ושיקום ממושכות, כל זאת מבלי שחלה הטבה משמעותית במצבו. במשך כשלושה חודשים לאחר האירוע היה מרותק לכיסא גלגלים, ובמשך שנתיים נוספות נעזר בקביים בעת הליכה.

בית המשפט קיבל את טענות התביעה וקבע שהתאונה התרחשה עקב רשלנותו של בית הספר ששלח את התובע לצניחה ברוח מסוכנת עם מצנח פגום, וגם, וזה מה שמהווה תקדים, בשל רשלנותה של רשות התעופה האזרחית, שאמנם התלתה את רישיונו של בית הספר להכשיר תלמידים, אך מעולם לא אכפה את ההתליה הזו. פסק הדין קיבל את טענות עורכי הדין בירן וזינגר שרת"א התרשלה בפיקוח ואכיפת החלטותיה, שכן רישיון ההפעלה של בית הספר הותלה על ידה ב־2006 ובוטל ב־2012, ולפיכך נאסר על בעליו להפעיל אותו, ובכלל זה, להדריך תלמידים לרחיפה באמצעות מצנחים ממונעים ולא ממונעים. על אף שרת"א ידעה שבית הספר ממשיך להדריך תלמידים למרות התליית הרישיון, לא עשתה דבר וחצי דבר, על מנת לוודא כי בית הספר מפסיק לפעול בתחום.

באשר להתנהלותה של רת"א, קבע השופט קינר, כי זו נהגה ברשלנות, כשלא בדקה אם בית ספר הפסיק את פעולתו בעקבות שלילת רישיונו, וכשלא נקטה בהליך מתאים על מנת לאכוף את החלטתה ולדאוג לכך שבית הספר יפסיק להכשיר תלמידים בתחום. יתרה מכך, קבע השופט שעל רת"א היה לפרסם אזהרה, שבה היא מיידעת את הציבור אודות שלילת רישיונו של בית הספר, אך היא לא עשתה כן. השופט קבע בפסק הדין שבית הספר נושא ב־80 אחוזים מהאחריות לנזקים שנגרמו לתובע, ואילו רת"א נושאת ב־20 אחוז, ועליהם לפצותו בהתאם, בסכום של 1,952,300 שקלים.

יחד עם זאת, נקבע בפסק הדין, שאחריות שני הנתבעים היא "ביחד ולחוד", כך שבפועל נאלצה רת"א לשלם לתובע את מלוא הסכום. סכום, אשר ממנו, קבע השופט, יש לנכות את הקצבאות המשולמות לתובע מידי המוסד לביטוח לאומי בגין התאונה, בסך של 1,172,920 שקלים ואת הפיצוי שקיבל מעיריית בת ים בסך 150 אלף שקלים. לסכום הנקוב, קבע השופט, יתווסף שכר טרחת עורך דין בשיעור 23.4 אחוז מסכום הפיצוי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *