עשרה דברים שחשוב לבדוק ברכב לקראת החורף

העונה הגשומה כבר כאן, והיא מביאה איתם חוץ מגשם וקור גם כמה אתגרים לנהגי ישראל • כך תתמודדו איתם בהצלחה

יוני אביב

בישראל, כתוצאה ממשבר האקלים, אנחנו כבר מתחילים להתרגל למערכות חורפיות לא קלות בשנים האחרונות. בהנחה שאחת כזאת מחכה לנו גם השנה, יש דבר אחד שחשוב לזכור: להכין את רכבנו לחורף.

האמת היא שמבצע 'הכן רכבך לחורף' מתקיים בישראל כבר לא מעט שנים, ומקודם בכל שנה בעזרת הרשות הארצית לבטיחות בדרכים ואיגוד המוסכים. הסיבה לכך היא האפשרות לבצע בדיקה חינמית לקראת החורף באחד המוסכים המשתתפים במבצע. נהגים רבים מנצלים זאת היטב ואלו שמחזיקים ברכב דרך ליסינג תפעולי , גם נהנים מכך שמישהו מבצע את הבדיקה הזאת עבורם, ואף מספק רכב חלופי למשך התיקונים, אם נדרשים כאלה.

אבל האמת היא שאת חלק מההכנות של רכבכם לחורף אפשר לבצע לבד, או מקסימום בעזרתו של איש מקצוע מתמחה. בפסקאות הבאות נתעכב על עשרה מערכות רכב שחשוב לבדוק לפני תחילת העונה הגשומה.

1. צמיגים

לא משנה כמה חזקה או מפוארת המכונית שלכם, כמה בקרות נהיגה ומערכות בטיחות מותקנות בה, או כמה מסכי מגע וגאדג'טים מוטוריים מפוזרים בתא הנוסעים – בסופו של דבר כל הטררם הזה מחובר לכביש בעזרת ארבעת צמיגי הרכב. בדיוק הסיבה לכך שקיימת חשיבות קריטית להקפדה על צמיגים תקינים כל השנה, ובמיוחד בחורף. חשוב מאוד לוודא שצמיגי הרכב (כולל הרזרבי) לא שחוקים מדי, ולא סובלים מקרעים, חתכים או חורים ושלחץ האוויר בהם הוא בדיוק לפי הוראות היצרן. זכרו שצמיגים לא תקינים על כביש רטוב יכולים לעשות את ההבדל בין בלימה בטוחה, לבין תאונה קשה.

2. בלמים

ברור שבלמי הרכב חייבים להיות במצב תקין לחלוטין בכל חודשי השנה, אבל בחודשי החורף הם פשוט נאלצים לעבוד קשה יותר, והתפקיד שלנו כנהגים זה לעזור להם לעזור לנו. בדיקה מקצועית במוסך מורשה תוודא שהרפידות לא שחוקות מדי, שהדוושה מגיבה מיידית לדריכה שלנו, שכל החיבורים תקינים ושאין נזילות או צרות אחרות במערכת כולה. קחו בחשבון שמרחק הבלימה עלול להתארך על כבישים רטובים או מוצפים, ואתם חייבים בלמים ברמת תפקוד מקסימלית כדי להתמודד עם האתגר הזה.

3. מצבר

אף פעם לא נעים לא להיתקע בצד הדרך עם מצבר מרוקן, אבל על אחת כמה וכמה בחודשי החורף. עדיף לתת מראש לאיש מקצוע להציץ במצבר שלכם עוד לפני הגשם הראשון, ולוודא שהוא מכיל מספיק נוזל, שאין קורוזיה או צרות אחרות.

4. מגבים

נכון, נשמע טריוויאלי, אבל תופתעו לגלות כמה נהגים בישראל מגיעים לחורף הישראלי עם מגבים שמסוגלים בקושי לסלק טיפות של טל בוקר. הסיבה לכך היא שבישראל שורר מזג אוויר חם עד לוהט בערך 8 חודשים בשנה, מה שגורם לחלקי הגומי של המגב להתייבש ולהתפורר. הקפידו להחליף מבעוד מועד.

5. פנסים

החלפת חלק מנורות הרכב במקרה הצורך היא פעולה שרבים מצליחים לעשות בעצמם, בעוד שאחרים יזדקקו לאיש מקצוע. כך או כך, חשוב להגיע לעונת החורף עם פנסים תקינים, אורות מכוונים ולא עמומים, לרבות אורות ערפל, רוורס וכד'. זכרו שבחורף גם אמצע היום עלול להתאפיין במזג אוויר קודר שמקשה על הראייה בזמן הנהיגה.

6. מערכת המיזוג

כן, דווקא לקראת החורף. כי כשקר בחוץ, חלונות הרכב הרכב מתכסים באדים שמקשים מאוד על הראות בכביש. אתם צריכים לדעת שברגע שתצטרכו, תוכלו להזרים אוויר קר או חם כדי לקבל שמשות עם ראות מקסימלית.

7. מערכת המתלים וההיגוי

כאמור, הנהיגה בחורף מטבעה היא מאתגרת יותר, בהתחשב בתנאי הכביש הקשים יותר. אתם רוצים שאיש מקצוע יאשר לכם שאתם יכולים לרדת לאספלט עם מערכת מתלים והיגוי שמבטיחה תגובות תקינות ובטוחות של ההגה גם בתנאים לא פשוטים.

8. נוזלים

הנה משהו שאתם יכולים בוודאי לעשות בעצמכם: לבדוק את הנוזלים ברכב. הכוונה היא גם למים וגם לשמן במנוע. ודאו שהכמות שם מספיקה, ואתם לא נוהגים יבשים מדי. אה כן, חשוב מאוד: את הבדיקה יש לבצע רק כשהמנוע קר ולא מיד אחרי נסיעה.

9. ערכת חירום

אתם יודעים, אחת שכוללת משולש אזהרה, אפוד זוהר, כבלים להתנעה, כלי עבודה ומגבה למקרה של תקר בגלגל וכד'.

10. בדיקה של ביטוח הרכב

בשביל מה? ובכן, לוודא שהפוליסה שלכם כוללת כיסוי לנזקים האופיינים לחורף, שלא לדבר על שירותי גרירה ודרך, שיכולים לעשות את ההבדל בין יום שנהרס לחלוטין, לבין עיכוב של שעתיים ולא יותר.

לסיכום

החורף הישראלי אולי לא מפחיד מדי בהשוואה למקומות אחרים בעולם, אבל הוא עדיין מציב אתגרים בפני הנהגים שיוצאים לכביש. החדשות הטובות הן שבזכות כמה פעולות פשוטות אפשר להתכונן לאתגרים האלה בצורה אופטימלית, כדי שנוכל להגיע בבטחה לקיץ הבא. סעו בזהירות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *