גמזו לעיתונאים החרדים: "גילנו חולים חדשים בישיבות"

פרופ' גמזו בתדרוך לכתבים החרדיים: "אם יותר אנשים ייבדקו ואחוז הבדיקות החיוביות יהיה נמוך, זה מה שיוביל לעיר ירוקה ולא להפך"

מנהל "מגן ישראל" פרופ' רוני גמזו והאלוף (במיל.) רוני נומה, קיימו הערב (ב') תדרוך משותף לעיתונאים החרדים שכלל שאלות ותשובות והתמקד בסוגיית החזרה ללימודים במגזר.

"אני מבין שעולם הישיבות הוא הלב הפועם של המגזר החרדי", אמר פרופ' גמזו, "אבל אני צריך לשמור על הבריאות, והדבר האחרון שאני רוצה הוא שמוסדות החינוך יהוו מקור להדבקה".

ממונה הקורונה ציין כי בחינוך החילוני, בגילאי 12-17 משרד הבריאות ומשרד החינוך, שואפים לקיים למידה מרחוק לפחות בחלק מהימים. "בטווח הגילאים הזה קיימת הדבקה רחבה יותר מאשר בגילאים צעירים. במגזר החרדי, הלימודים בטווח הגילאים הזה הם ב'ישיבות 'קטנות' בהן לומדים ביחד, שעות רבות ביום ועד השעות הקטנות של הלילה. אני לא שקט ורגוע, זה מטריד אותי. אם הייתי צריך לבחור, הייתי מעדיף שהקבוצה הזו לא תפתח את שנת הלימודים, אבל אני מבין את המורכבות ואת חשיבות הלימודים בישיבות, ולכן אנחנו בשיח עם משרד החינוך ומקווים שבישיבות יקפידו על מתווי הלימודים שיקבעו".

האלוף (במיל.) רוני נומה, שאחראי על מתווה הקפסולות בעולם הישיבות, נשאל לגבי קריסת המתווה לפני חודש, כאשר במספר ישיבות חרדיות נצפו התפרצויות של עד עשרות חולים.

נומה: "צריך להגיד ביושר – במקומות שבהם הקפידו על מתווה הקפסולות עד הסוף, לא ראינו התפרצויות. היו חריקות בעיקר לפני היציאה בין הזמנים, במקומות שבהם היו יציאות תכופות הביתה, הגעה לאירועים משפחתיים, ואי הקפדה על הכללים ושם באמת היו התפרצויות.

"אנחנו בונים עכשיו מודל מתווה קפסולות חדש עם היערכות יותר טובה, מנגוני בקרה שכוללים בדיקות, ומנגוני אכיפה. אבל שלא נשלה את עצמנו – יכולות להיות הידבקויות ואז ברגע שיש קפסולה, נוכל להכיל את האירוע. התלמיד החולה יישאר בישיבה ורק במקרה הצורך יועבר למלונית. הוא לא יחזור לבית, אלא במקרה חריג שבו נוכל לוודא שיש בבית תנאי בידוד מתאימים.

"הנקודה הארכימדית", הוסיף ואמר נומה, "היא התנהגות ראש הישיבה והקפדה על נהלים. הדבר דורש מאמץ של כולם. כדי שזה יצליח עם מינימום תחלואה. ושוב – יקרה פה ושם שיהיו חולים, אבל אנחנו נזהה ונבודד. במקרה הצורך גם נביא את אנשי הבינוי של פיקוד העורף כדי לעשות לעשות מחיצות".

במהלך מסיבת העיתונאים חשפו גמזו ונומה כי יש מספר קטן של ישיבות שבחרו שלא לחכות לא' אלול, וחזרו ללמוד אתמול והיום על פי המתווה החדש. מתברר כי בבדיקות קורונה שנערכו לתלמידים התגלו מספר חולים.

נומה אמר כי זו הוכחה לכך שהמתווה פועל והמודל היחיד שיאושר הוא לימודים בישיבה בשיטת קפסולות סגורות של עד 50 תלמידים בכל קפסולה. לדבריו, משרד הבריאות לא יאשר לימודים אקסטרניים בישיבות, במסגרתם התלמיד חוזר כל יום לביתו.

לגבי פתיחת לימודים בערים אדומות כמו ירושלים ומודיעין עילית, אמר גמזו: "הממשלה דרשה ממני להחמיר את מודל הרמזור, כך שהוא יכלול הגבלות תנועה חמורות באזורים עם התפרצות גדולה. באותם מקומות שבהם יהיו הגבלות תנועה של עד 100 מטר, או 500 מטר מהבית, לא יהיו לימודים בגילאים הצעירים, אלא רק בישיבות שפועלות בשיטת קפסולות, שלא נוציא מהן תלמידים או נסגור אותן".

במהלך מסיבת העיתונאים גמזו התייחס לטענה שמושמעת בריכוזים חרדיים וגם בתקשורת החרדית, ולפיה אם אנשים לא יבדקו, לא יהיה למשרד הבריאות דיווח על חולים, ולכן העיר תוכרז כירוקה ולא יהיו שם הגבלות על לימודים.
גמזו: "אנחנו בונים עכשיו מודל רמזור חדש שבו הדבר הדומיננטי יהיה אחוז הבדיקות החיוביות. אם יותר אנשים ייבדקו ואחוז הבדיקות החיוביות יהיה נמוך, זה מה שיוביל לעיר ירוקה ולא להפך".
"אם מחברים ערים אדומות רואים שרוב התחלואה היא במגזר החרדי והערבי. זה לא אומר שמישהו לא זהיר, אלא שהמבנה הדמוגרפי, ריבוי האירועים מוביל לאחוזי הדבקה גבוהים".

לגבי תפילות בחגים – גמזו הבהיר כי כרגע לא יהיה שינוי במתווה הקיים, של 20 אנשים בתוך בית הכנסת, ו-30 אנשים בחוץ. "אני מבין שיש בתי כנסת גדולים, אני מבין את הקושי, אבל נצטרך לחשוב על פתרונות של תפילה בחוץ, כי בפנים אין פיתרון אחר, מאחר וזה עלול לעלות בבריאות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *