ירדן איבדה שליטה על הקורונה – ד"ר דרור מנור

לאחרונה נדמה כי ירדן איבדה שליטה על מגפת הקורונה. למרות ההצלחה הרבה בהתמודדות עם הנגיף הקטלני

לאחרונה נדמה כי ירדן איבדה שליטה על מגפת הקורונה. למרות ההצלחה הרבה בהתמודדות עם הנגיף הקטלני במהלך החודשים הראשונים, הגיעה תקופה שבה נפתחו כל העסקים, המסעדות ובתי-הקפה. המקומות הללו המו, מה שהוביל בהמשך להדבקה המונית בקרב האוכלוסייה. התוצאה של הקטסטרופה הזו היא מספר הולך וגובר של נדבקים, משבר כלכלי חמור ואבטלה גואה. בינתיים המלך עבדאללה מנסה לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לצמצם את היקף התחלואה ולהחזיר את ירדן להיות מדינה ירוקה, תוך שיפור הכלכלה הרעועה שלה.

עם תחילתה של מגפת הקורונה ידעה ירדן לנקוט אמצעי זהירות רבים על מנת להגן על האוכלוסייה. המלך עבדאללה החליט לא לקחת סיכונים והטיל עוצר צבאי על הממלכה. הצבא הנהיג אמצעי אכיפה , במיוחד בכל הקשור לאזרחים המתבודדים בבתיהם בערים, בעיירות ובכפרים. מצבה של ירדן באותה תקופה היה טוב בהרבה ממצבן של מדינות ערביות אחרות, כמו מצרים, סעודיה, בחריין ולבנון. מדיניותו של עבדאללה הצליחה מאוד: בסוף חודש מאי דורגה ירדן ברשימת המדינות הירוקות. מומחים רבים הגדירו את הממלכה כפלא רפואי.

המלך החליט לא להיות שאנן והחליט להדק עוד יותר את הסגר: הוטל סגר כללי נוקשה של חודש, שבמהלכו נסגרו אפילו המכולות והסופרמרקטים. התושבים נאלצו לקנות מוצרי מזון ממשאיות צבאיות שעברו בין הערים והיישובים השונים. בניגוד למנהיגים אחרים בעולם, כולל ממדינות ערב, עבדאללה נתן דוגמא אישית לתושבי ירדן ונהג לחבוש מסכה על פניו בכל הופעותיו הפומביות.

בסוף חודש יוני, כאשר התחלואה הייתה נמוכה מאוד, החליטו השלטונות לפתוח את המשק הירדני. תושבים רבים נהרו בהמוניהם לחנויות, למסעדות ולבתי-הקפה. חלקם לא שמרו על היגיינה, חבישת מסכה ושמירת מרחק. בממלכה שררה תחושה של אופוריה. אולם השלטונות לא היו מודעים להדבקה ההמונית שהתרחשה כל העת. אנשים שהיו נגועים בנגיף הדביקו רבים מקרוביהם במהלך הסגר. עיקר ההפקרות באה ליד ביטוי בקרב התושבים המתגוררים בערי השדה ובמחנות הפליטים.

לפני כחודש נוצר מצב קשה בממלכה: תוך זמן קצר חלה עלייה תלולה במספר החולים, וירדן הפכה ממדינה ירוקה למדינה אדומה. הדבר הלחיץ מאוד את בית-המלוכה והוחלט להטיל מיד הגבלות תנועה חמורות על התושבים, וכן לסגור את הגבולות היבשתיים של ירדן עם שכנותיה. כוחות הביטחון חזרו לפטרל ברחובות הערים, והעונשים לעבריינים הוחמרו במידה רבה, כולל קנסות באלפי דולרים.

המלך החליף את ראש הממשלה עומר אל-רזאז ביועצו ד"ר בשר האני אל-ח'סונה. ראש הממשלה החדש כיהן בעבר כשר המשפטים וכשר לענייני חוץ. כל השרים פוטרו, וכעת וקמת ממשלה חדשה שהטלה עליה משימה חשובה אחת: לשקם את הכלכלה הירדנית הפגועה. חשוב להדגיש כי אחת הסיבות למשבר הכלכלי החמור היא הפסקת הסיוע מצד מדינות ערב העשירות, ובראשן סעודיה. מדינות אלה גם נקלעו לקשיים כלכליים חמורים בשל התפשטות נגיף הקורונה.

ברור כי ירדן צריכה לטפל במהירות במשבר הכלכלי החמור שאליו נקלעה. המשבר היה קיים עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה, אבל הוא העצים עם הופעתה. אם המצב ימשיך להידרדר הממלכה עלולה להגיע למצב של פשיטת רגל. התיירות, מקור ההכנסה המרכזי של ירדן, נעלמה לחלוטין. באתרי התיירות המפורסמים של הממלכה לא נראה אף תייר כבר חצי שנה. שיעור האבטלה אדיר, ולפי נתונים רשמיים עומד על 23 אחוז. יש הטוענים כי מספרם של המובטלים גבוה בהרבה ממה שפורסם. סביר להניח כי שהייתם של שני מיליון פליטים בממלכה מכבידה רבות על הכלכלה הירדנית וגוזלת מקומות עבודה מהאזרחים, אשר מתוסכלים מכך מאוד. בנוסף, אחת הסיבות לעלייה התלולה במספר הנדבקים קשורה גם לאותם פליטים שמתגוררים בצפיפות רבה בפחונים, בתנאי היגיינה ירודים ביותר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *