שימו לב: אלה שלוש הבדיקות שכל בעל עסק חייב לערוך

לקוח חדש שרוצה לבצע הזמנה גדולה מהעסק שלנו או ספק חדש שמציע הצעת מחיר מפתה יכולים לגרום לנו, כבעלי עסקים, למהר לחתום על חוזה. אבל לא פעם מתגלים פערים בין מה שחשבנו בפגישה הראשונה לבין מה שקורה בפועל – שיקים שחוזרים, התחייבויות אשראי שלא עומדים בהן וחברות שמתגלות כמפוקפקות. איך יודעים אם כדאי לבצע את העסקה הגדולה עם הלקוח או אם כדאי להתחיל לעבוד עם הספק?

1. איתור חברה

איתור חברה הוא תהליך שבעל עסק חייב לבצע לפני שהוא עושה עסק עם לקוח או עם ספק, כדי להבטיח את תקינות העסק ואת רישומו כחוק ברשם החברות. רשם החברות הוא גוף השייך למשרד המשפטים שמטרתו לאגד מידע אודות עסקים בישראל, ואחד מתפקדיו העיקריים הוא לרשום חברות שהתאגדו בצורה חוקית ולהעניק להם מספר ח.פ המזהה אותם (ממש כמו תעודת זהות שיש לכל אדם) כך שניתן יהיה לאתר אותן בקלות בהמשך.

בין המידע שתוכלו לקבל תמצאו את פרטי החברה, מספר התאגיד, סטטוס החברה, כתובת, סוג התאגיד, האם החברה מפרת חוק או האם מתנהלים נגדה תהליכים וכןהאם היא נמצאת בפירוק. מדובר על מידע שיכול להיות יעיל מאוד עבורכם במידה ואתם מעוניינים לבצע עסקים עם אותה החברה. השירות ניתן ללא תשלום.

אם העסקה מתבצעת עם עוסקים מורשים, דעו כי הם לא רשומים תחת רשם החברות, וניתן לאתר אותם דרך משרדי מע"מ. לעסקים מורשים אין מספר ח.פ, אלא מספר זיהוי אחר. כמו כן, אם העסקה מתבצעת עם חברות ועסקים בחו"ל, תוכלו לגשת למאגר מידע של חברות מידע עסקי ייעודיות המאפשרות נגישות למאגרי מידע במדינות שונות בעולם.

2.בדיקת חשבונות מוגבלים

בדיקת חשבונות מוגבלים היא בדיקה חשובה מאוד שחייבים לערוך לפני שמבצעים עסקה עם לקוח או ספק. חשבון מוגבל הוא חשבון שהוטלה עליו הגבלה מסוימת בשל נתינת שיקים ללא כיסוי. משמעותו של שיק ללא כיסוי (או שיק מסורב) הוא שיק שהבנק מסרב לפרוע בשל היעדר יתרה מספקת בחשבון הבנק. לקוח שהחשבון שלו מוגבל סיפק למעלה מעשרה שיקים ללא כיסוי, ולכן הוא מוגבל למשך שנה לפחות.

בדיקה של חשבון מוגבל תאפשר לכם לדעת מבעוד מועד עם מי אתם מתעסקים. אם הלקוח/ספק מוגדר כמוגבל, תדעו להתרחק ממנו. כמו כן, תוכלו לבצע בדיקת חשבון מוגבל גם על ההיסטוריה של אותו עסק, ולבדוק האם בעבר הוגדר כמוגבל. גם אם היום הוא כבר לא, זאת עדיין נורה אדומה שכדאי לתת עליה את הדעת לפני ביצוע העסקה.

ניתן לבדוק האם חשבון מוגבל בקלות ודרך רשת האינטרנט. בנק ישראל מאפשר קבלת מידע על חשבונות מוגבלים ואיתור לקוחות מוגבלים. על מנת לחפש במאגר, יש להצטייד בפרטי החשבון (ללא שמות או פרטים מזהים אחרים).

3. בדיקת אשראי

הבדיקה האחרונה שכדאי לבצע טרם ביצוע עסקה עם לקוח או ספק היא בדיקת אשראי. יכול להיות שהחשבון של הלקוח לא מוגבל או שאיתרתם את החברה של הספק וכל הנתונים בסדר, אבל עדיין זה לא אומר שהמצב הפיננסי של אותה חברה הוא תקין. יכול להיות שהאשראי של אותם עסקים נמצא במצב בעייתי, שהם לא מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם הפיננסיות ושרמת סיכון האשראי שלהם גבוהה. כדי לבדוק את כל הדברים האלו, כדאי ליצור קשר עם לשכת אשראי ולברר את כל מה שאפשר לדעת על החברה טרם ביצוע העסקה.

את בדיקת האשראי אפשר לבצע באמצעות חברות בתחום המידע העסקי כמו דן אנד ברדסטריט המספקות מידע עסקי חשוב ומסייעות לנהל סיכונים בצורה חכמה. המידע הזה נסמך על נתונים במאגרי המידע של החברות וכן מתוך מאגר נתוני אשראי צרכני. את המידע מקבלים בצורת דוח מקיף אודות העסק איתו מעוניינים לבצע עסקה, והוא יעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם ולמזער סיכונים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *