אחרי הרכבת הקלה: 'המטרו' של ממשלת השינוי

משרדי האוצר והתחבורה הסכימו על הסכם מקיף על סך 150 מיליארד ₪ להקמה הסטורית של מטרו בגוש דן. לשם כך, הגיעו המשרדים להסכמה על רשות המטרו, אשר תנהל את תהליך ההקמה של פרויקט התשתית הגדול בתולדות המדינה.

תקציב תחבורה מהפכני וחדשני – תקציב התחבורה הציבורית הגדול ביותר אי פעם הועבר בין היתר בתקציב המדינה. הבוקר (ב') הוסכם על תקציב שיא למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים – 35 מיליארד ₪ ב2021 ו38 מיליארד ₪ ב2022.

תוכנית החומש

לראשונה הוסכם על תוכנית ארוכת טווח מקיפה לשיפור התחבורה הציבורית: השקעה מצטברת של 7.5 מיליארד ₪ במשך 5 השנים הקרובות להגברת השירות.
התוכנית כוללת גיוס והכשרת אלפי נהגות ונהגים ורכישת 3500 אוטובוסים בחמש השנים הקרובות, מתוכם 2500 חשמליים – לעומת עשרות בודדות שנרכשו עד כה.

המטרו
משרדי האוצר והתחבורה הסכימו על הסכם מקיף על סך 150 מיליארד ₪ להקמה הסטורית של מטרו בגוש דן. לשם כך, הגיעו המשרדים להסכמה על רשות המטרו, אשר תנהל את תהליך ההקמה של פרויקט התשתית הגדול בתולדות המדינה.

השקעה בתשתיות

בהשקעות הנוספות בתשתיות, יושקעו ב-5 השנים הקרובות כ-3.5 מיליארד ₪ בהקמת 30 מסופי אוטובוסים חדשים שבהם 2500 עמדות טעינה חשמליות. יוכשרו אלפי נהגות ונהגים חדשים לתחבורה הציבורית בתקציב של 220 מלש"ח ויוקמו כ-70 תחנות מנוחה ושירות לנהגי האוטובוסים בפריסה ארצית, וסכום תקדימי של 6 מיליארד ₪ יושקע בסלילת נתיבי תחבורה ציבורית. כמו כן, יושקעו מליונים בהקמת תחנות אוטובוס איכותיות ונוחות.

למעלה מ2 מיליארד ₪ יושקעו ב-5 שנים בצמצום פערים ביישובים ערביים – בכבישים, מדרכות, תשתיות והגברת השירות בתחבורה הציבורית.
2 מיליארד שקלים במהלך 5 שנים יושקעו בסלילת שבילי אופניים ברחבי הארץ כדי לאפשר רכיבה בטוחה, קישוריות טובה והפחתה בנסיעה ברכב.

בטיחות בדרכים

לראשונה, ידורגו הכבישים הנדרשים לפי מידת המסוכנות שלהם ויושקע תקציב ייעודי של כמיליארד ₪ בבטיחות בדרכים הכולל מאות מליוני שקלים שיושקעו במוקדי סיכון, סלי בטיחות ופיתוח כבישים ברמת סיכון גבוהה.

נגישות בתחבורה

יושקעו 90 מלש"ח בהגברת הנגישות בתחבורה הציבורית.

תוכניות נוספות

הממשלה אישרה הקמת יחידת אכיפה לנת"צים בין-עירוניים להבטחת נסיעה מהירה, 100 מלש"ח יופנו לשיפור מערכות המידע והכירטוס, וכן 250 מלש"ח ל-3 שנים למערכות לניהול תנועה.

כמו כן, לאחר דיונים ממושכים הושגה הסכמה על גביית אגרות גודש בגוש דן החל מ2024.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי שהובילה את דיוני התקציב של המשרד יחד עם מנ"כלית המשרד והדרג המקצועי:
הבוקר אנחנו מתחילות ומתחילים לזוז. להתקדם. הבוקר אנחנו מתחילות לפתוח את התקיעות הגדולה בתחבורה ובחיים בישראל. מעולם לא היה למשרד התחבורה בישראל תקציב שמיועד בעיקר לשירות, לזמינות, לתנועה. תקציב משרד התחבורה שהממשלה אישרה הבוקר הוא תקציב התחבורה הראשון שיש לו חזון של חופש תנועה ושל שוויון, תקציב שלא משרת רק נהגות ונהגים ברכב פרטי אלא משרת הולכות והולכי רגל, נוסעות ונוסעי תחבורה ציבורית, קשישות וקשישים, ילדות וילדים, אנשים עם מוגבלויות, ציבור בעיר ובכפר, יהודים וערבים, דרוזיות ודרוזים ורוכבות ורוכבי אופניים.
יש לנו בתקציב הזה הישגים חסרי תקדים, שינוי סדרי עדיפויות כך שאתן ואתם תהיו בראש. גורמי המקצוע של המשרד עבדו בצורה מקצועית, חדורת מטרה והישגית ומגיע להם שאפו ענק על כך. עשינו היום עוד צעד בדרך לשחרר את התקיעות וזאת רק ההתחלה, התחבורה בארץ הולכת לשנות את פניה. זה לא יקרה ברגע, אבל התוכניות שהשגנו הן החזון התחבורתי שיצעיד את מדינת ישראל צעד משמעותי מאוד קדימה. תחנה ראשונה בדרך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *