העולם הערבי גינה בחריפות את ישראל – ד"ר דרור מנור

העולם הערבי גינה בחריפות את מדינת ישראל בעקבות האירועים הקשים שאירעו בירושלים במהלך חודש מאי והעניק גיבוי מלא לפלסטינים שפעלו במלוא האגרסיביות וללא שום חמלה. אין ספק כי מדובר בהתנהגות חצופה של מדינות העולם הערבי, שבמקום להתמקד במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה ובמשברים הכלכליים שלהן, דואגות להשמיץ את ישראל ולפאר את ההתנהלות האלימה ביותר של הפלסטינים.

מאיראן ועד מצרים, מטורקיה ועד סעודיה, נדמה כי כל מדינות ערב, ביניהן מדינות ידידותיות, התגייסו להגנה מלאה על הפלסטינים וגינו בחריפות את פעולותיה של מדינת ישראל בירושלים. זאת למרות שחלקן הגדול של מדינות אלה שקוע עמוק בהתמודדות המורכבת עם מגפת הקורונה המשתוללת בהן במידה הולכת וגוברת.

בכיר תנועת החמאס, איסמעיל הנייה, איים על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כאשר אמר לו שלא ישחק באש, כי הוא לא יוכל לנצח במערכה על ירושלים. זאת ללא קשר לקורבנות הרבים שהתנועה תצטרך להקריב; יושב-ראש הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, הכריז בתוקפנות רבה כי הוא מברך את בני עמו על ההגנה על ירושלים, בירתה הנצחית של פלסטין, ועל המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים. בהודעתו החצופה, אבו-מאזן הדגיש כי לאור האירועים בירושלים, הוא מבקש מהקהילה הבינלאומית לסיים את התוקפנות הישראלית שמופנית כלפי העם הפלסטיני והמקומות הקדושים לו. נדמה כי שני המנהיגים הפלסטינים אינם מייחסים חשיבות כלל למגפת הקורונה המשתוללת ברחבי רצועת עזה ויהודה ושומרון.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע באמצעות ציוץ חצוף בטוויטר שתורגם לעברית, כי ארצו מגנה בחריפות את התקפותיה המתועבות של ישראל במסגד אל-אקצא, וכי טורקיה תמשיך לעמוד לצד הפלסטינים; תגובה חריפה מאוד יצאה מצדה של איראן, אשר כינתה את העימותים בירושלים "פשע מלחמה". בנוסף, הבהירה טהרן כי היא דורשת מיד פעולה מצד הקהילה הבינלאומית נגד מדינת ישראל. זאת תוך שימוש במילים קשות: הפשע שנעשה בירושלים מוכיח פעם נוספת את אופייה הנפשע של הישות הציונית, אשר נחשבת לבלתי חוקית. נדמה כי לחוצפתה של ההנהגה האיראנית אין שום גבול, כאשר מדובר במדינה הנחשבת למפירת זכויות האדם מספר אחת בעולם.

מה שחמור במיוחד הוא שמדינות ערביות, שחתמו על הסכמי שלום עם מדינת ישראל, יצאו נגדה מפורשות והביעו תמיכה מלאה בפלסטינים. מצרים, שיש לה הסכם שלום עם ישראל משנת 1979, ושמנהלת עימותים קשים עם תנועת החמאס ברצועת עזה, החליטה להתייצב לצדם של הפלסטינים; גם בירדן, שיש לה הסכם שלום עם ישראל משנת 1994, יצאו נגד ישראל והביעו תמיכה בפלסטינים. המוני מפגינים צעקו בהפגנות שאורגנו ברחבי ירדן, כי "ירושלים הכבושה היא המצפן שלהם"; אפילו בחריין ואיחוד האמירויות הערביות, שעמן חתמה ישראל הסכמי נורמליזציה לאחרונה, גינו ללא בושה את האירועים בירושלים והודיעו על תמיכה מלאה בפלסטינים.

למרות היחסים ההולכים ומתפתחים בין ישראל לסעודיה, הביע בית-המלוכה תמיכה מלאה בפלסטינים והצטרף לגינויים הקשים של מדינות ערב נגד ישראל; תימן, שנחשבה מאז ומעולם מדינת אויב של ישראל, יצאה בהודעה חריפה באמצעי התקשורת נגד ראש הממשלה נתניהו ומנגנוני הכוח שהוא מפעיל בירושלים נגד הפלסטינים.

אין ספק כי מדובר בהתנהגות חצופה ביותר של העולם הערבי כלפי מדינת ישראל. זאת כאשר מדובר הן במדינות ידידותיות והן במדינות אויבות. מנהיגי אותן המדינות נוהגים בצורה בלתי הולמת בישראל, תוך הפגנת תמיכה מוחלטת בפלסטינים. ניתן היה לצפות ממדינות כמו מצרים וירדן, שלישראל יש הסכמי שלום ארוכי שנים איתן, לנהוג בצורה אחרת. גם התנהלותן של בחריין ואיחוד האמירויות בנושא זה אינה הוגנת כלפי ישראל. ממדינות אויב או מדינות שאין להן הסכמי נורמליזציה עם ישראל, כמו איראן, סעודיה ותימן, אין ממש ממה לצפות. זאת למרות שהקשרים בין ישראל לסעודיה השתפרו מאוד בשנים האחרונות, ואף היו במשך תקופה מסוימת לקראת חתימה על הסכם נורמליזציה. התנהגותו הגסה והחצופה של נשיא טורקיה ארדואן כלפי ישראל ידועה מזה מספר שנים, כך שאין מה לצפות ממנו. חשוב לציין כי מאז ומעולם, ובמיוחד מאז כינוסה של ועידת הפסגה הערבית בינואר 1964, העולם הערבי תמך תמיכה מלאה באש"ף ובפלסטינים וגינה את מדינת ישראל. היה ראוי יותר שהעולם הערבי, שרובו סובל רבות מהתפשטות נגיף הקורונה וממשבר כלכלי מתמשך, ישקיע מאמצים רבים בנושאים אלה ולא יתמקד בגינויה של ישראל ובתמיכה מלאה בפלסטינים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *