אבל בעולם התורה: מרן חכם שלום הכהן זצוק"ל

ברוך דיין האמת: מרן ראש הישיבה נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן זצ"ל, בן 91 בפטירתו

הציבור החרדי באבל כבד עם היוודע דבר פטירתו של מרן חכם שלום כהן זצ"ל. מרן ראש הישיבה נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן זצ"ל, בן 91 בפטירתו.

מסע הלווית מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל תצא מישיבת 'פורת יוסף' בגאולה לבית החיים סנהדריה שם ייטמן ליד רעייתו הרבנית יעל ע"ה. מסע הלוויה יצא בשעה 14:00 בצהריים. רבבות ישתתפו במסע ההלוויה. העיר ירושלים תיחסם לתנועה.

המנוח נולד בירושלים, לתופחא מלכה ולרב אפרים כהן, ראש ישיבת המקובלים 'עוז והדר' ששכנה בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה בירושלים. נקרא על שמו של הרב שלום שרעבי.

הוא למד בישיבת פורת יוסף, והיה לאחד מתלמידי החכמים הגדולים בישיבה אצל הרב עזרא עטייה. לאחר נישואיו התמנה כר"מ בישיבת פורת יוסף.

יחד עם הרב שמעון בעדני, הקים סניף נוסף לישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה, בשונה מהסניף בשכונת גאולה, הסניף בעיר העתיקה הוא בסגנון עולם הישיבות הליטאי.

לקראת הבחירות לעיריית ירושלים שנערכו באוקטובר 1983, היה הרב הספרדי הראשון שתמך בפומבי במפלגת ש"ס שהוקמה אז כמפלגה מוניציפלית והוא הופיע בכנסי הבחירות הראשונים שלה.

בשנת 1984 הפכה ש"ס לתנועה ארצית והרב כהן צורף למועצת חכמי התורה של המפלגה

לאחר פטירת הרב עובדיה יוסף ב-2013 קיבל אריה דרעי את השליטה על מפלגת ש"ס, מכיוון שהיה צורך בדמות רוחנית מונה הרב כהן למלא את מקום הרב עובדיה יוסף כנשיא המועצת. ההכרזה הרשמית התקיימה בפסח תשע"ד, באולמי ארמונות חן בבני ברק.

הוא עמד בראש ועדת הכשרות של בד"ץ נוה ציון, יחד עם גיסיו הרבנים שלמה ומסעוד בן שמעון.

בשנת 2011, לאחר שרבנים חרדים אשכנזים ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב יצאו נגד פסקו של הרב עובדיה יוסף שקבע כי הגיורים הנערכים בצה"ל תקפים לפי ההלכה,[ תיווך הרב כהן בין הצדדים, עם רבנים נוספים. לבסוף חתם הרב יוסף על מכתבם המבהיר כי התכוון להכשיר רק את מי שקיבלו על עצמם שמירת מצוות.

הרב כהן הוא גם סופר סת"ם, ובמשך שנים רבות (עד לחתונת בנו הצעיר בשנת ה'תשנ"ח), עסק בכך כעבודה צדדית. הוא כתב לעצמו ספר תורה מוקטן, ממנו הוא נוהג לקרוא בכל שבוע שניים מקרא ואחד תרגום.

עד לפטירת אשתו יעל, התגורר ברובע היהודי בדירה השייכת לישיבת פורת יוסף, מתוקף תפקידו כראש הישיבה. מאז הוא מתגורר לסירוגין בביתה של בתו בשכונת רמות בירושלים.

הרב כהן לא חיבר ספרים בצורה רשמית, אך תלמידיו הוציאו מקבץ משיחותיו בשם דובר שלום, כמו כן הוא כותב טור קבוע במוסף השבת של עיתון הדרך.

בפברואר 2014 נאם בכינוס משותף של מועצת חכמי התורה עם מועצות גדולי התורה בבני ברק והתבטא בחריפות נגד מסקנות ועדת שקד לגיוס בני ישיבות.

ביוני 2014, כחודשיים לאחר מינויו כנשיא מועצת חכמי התורה, פרסם מכתב שבו יצא נגד לימודים אקדמיים לתלמידות חרדיות, לרבות במכללות חרדיות, בנימוק שחומר הלימודים מבוסס על מחקרים ושיטות מדעיות הנוגדות דעת תורה, הדבר עורר מבוכה בש"ס שכן בתו של הרב יוסף ואשתו של אריה דרעי מנהלות אקדמיה לנשים חרדיות, אנשי הרב כהן הגיבו שכוונתו למסלולים המנוהלים שלא על פי ההלכה.

בעצרת במלאת שלושים יום לפטירתו של הרב עובדיה, תקף את הפלאפונים הלא כשרים, ואף ביקש מכל הנוכחים שיש להם סמארטפונים להוציאם מהכיס ולשוברם.

במאי 2021 נפגש עם נציג איחוד האמירויות ואמר כי אסור ליהודים להיכנס להר הבית, וכי "הנושא של הר הבית לא לנו. הערבים הם השולטים שם".

הוא נישא ליעל בן שמעון בכסליו תרצ"ח – ט"ז סיוון ה'תשע"ו בתו של הרב מנצור בן שמעון מרבני ישיבת פורת יוסף. הם התגוררו ברובע היהודי בדירה השייכת לישיבת פורת יוסף, זאת מתוקף תפקידו כראש הישיבה. דודו הוא נעים זלכה שהיה נשיא בית המשפט המחוזי בבגדאד.

הצדיק הותיר אחריו שלושה בנים וחמש בנות, מהם :בנו הרב אפרים, ר"מ בישיבת יקירי ירושלים, בנו הרב יעקב, ראש ישיבת 'נזר התלמוד' בביתר עילית חתנו של הרב יהודה כהן, בעל השפעה במפלגת ש"ס. בנו הרב שמעון, ראש ישיבה בבת ים, במוסדות של חמיו הרב יעקב עטיה. חתנו הרב יעקב כהן, משגיח לשעבר בישיבת קול יעקב הקטנה.

בין תלמידיו הבולטים בישיבת פורת יוסף: רבי אלעזר אבוחצירא מבאר שבע. רבי דוד חי אבוחצירא – רבה הראשי של נהריה לשעבר, הרב אליהו אברג'ל – ראש אבות בתי הדין בירושלים לשעבר, הרב זמיר כהן – יו"ר הידברות, הרב ארי אברהם סמג'ה רב שכונת רמת שלמה בירושלים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *