מה זה דירוג אשראי?

'אקטואליק' ומיזם 'כלכלה בנעלי בית' עם המדריך המלא לחוסך המתחיל, הפוסט הארבעה עשר בסדרה: מה זה דירוג אשראי?

דירוג אשראי הוא ציון הניתן לאנשים פרטיים, חברות או מדינות, ומגדיר את יכולתם לפרוע הלוואות. חישוב הדירוג מסתמך על היסטוריה פיננסית, מצב הנכסים וההון העצמי, והיקף ההתחייבויות שיש לנשוא הדירוג.

החל משנת 2019 יש לכל אזרח בישראל דירוג אשראי אישי, אשר נקבע על ידי לשכות האשראי המשתמשות במידע ממאגר נתוני האשראי של בנק ישראל. המערכת אוספת נתונים מגופי האשראי ורשויות שונות ומעריכה את היכולת של לקוח לעמוד בהתחייבויותיו ולפרוע את חובותיו בזמן, באמצעות מודל ייחודי הקובע את הדירוג.

דירוג אשראי בישראל מסייע לבחון בקשות אשראי חדשות ביעילות ובעקביות. שימוש בדירוג אשראי מזרז את הטיפול בכל בקשה מכיוון שהוא מצמצם מידע רב על הלקוח לערך יחיד בטווח קבוע. ככל שגובר הצורך לקבל אשראי מהיר באמצעים דיגיטליים, גובר גם השימוש במודלים אוטומטיים להחלטה על מתן אשראי, כדוגמת מודל הדירוג.

דירוג אשראי משמש גם לצורך ייעוץ פיננסי ללקוח שבו בוחנים את התנהלות הלקוח בתחום האשראי וכיצד ניתן לשפרה. זמינות המידע מאפשרת לקבל מיידית הצעות מנותני אשראי שונים וכך לקדם את התחרות בשוק האשראי.

דירוג אשראי הוא נתון אחד מתוך מגוון נתונים שבעזרתם קובע נותן אשראי את הריבית ללקוח. דירוג אשראי יכול לסייע בתהליך מתן אשראי ללקוח, אך יש נתונים רבים שעשויים להשפיע על גובה הריבית, למשל: סך ההכנסה של הלקוח, שווי הנכסים שבבעלותו, קיומה של בטוחה או ערבות אחרת שניתנה ועוד.

ניתן לפנות לכל לשכת אשראי ולהזמין ממנה את דירוג האשראי שמחושב עבורך לפי מודל הדירוג שלה.

נותן אשראי חייב למסור לכם את דוח האשראי שקיבל לגביכם במקרה שבו הדוח התבקש לצורך בחינת בקשתכם לקבל אשראי, בין אם העסקה בוצעה ובין אם לא. וכן במידה והדוח התבקש לצורך בחינת יכולתכם להמשיך ולשלם אשראי שניתן לכם ונותן האשראי שינה לרעה את תנאי העסקה.

אם דוח האשראי שקיבל נותן האשראי כולל גם דירוג אשראי תוכלו לקבל גם את הדירוג. ככלל, ניתן לבקש מנותן האשראי את הדוח במשך חצי שנה מהמועד שקיבל אותו.

בשבוע הבא:

כיצד נקבע דירוג האשראי שלנו?

שוטף פלוס

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *