איך מבטחים רכב אוטונומי, מי אחראי על נזקי גוף בתאונה עם רכב כזה?

משרד המשפטים עושה צעד נוסף לקראת כניסתם של הרכבים האוטונומיים לחיינו ומפרסם דו"ח לקראת אסדרת השימוש ברכבים אלה

משרד המשפטים מפרסם דו"ח לקראת אסדרת המשטר הנזיקי והביטוחי לשימוש ב"רכב עצמאי" מה שקרוי רכב אוטונומי בשפת העם.

הדו"ח נועד ללוות את כניסתם לשוק של רכבים עצמאיים באמצעות הבהרה של כללי האחריות והביטוח שיחולו על רכבים אלה ביחס לנזקי גוף וביחס לנזקי רכוש. מטרתו להגביר את הוודאות של השחקנים השונים בשוק ביחס לסוגיות היסוד המשפטיות שמתעוררות בעקבות כניסתם לשוק של רכבים עצמאיים ובכך להזניק קדימה את החדשנות בשוק הנהיגה העצמאית ואת חדירת רכבים אלה לשוק.

רבים מעריכים שבעוד עשור, כשהרכבים האוטונומיים יהפכו לסטנדרט בכבישים, תיאסר נהיגה עצמאית. ההמלצות בדו"ח הן צעד ראשון בדרך להתאמת החקיקה והתקנות להתאזרחותן של מכוניות עצמאיות. חלק מההמלצות המובאות בדו"ח כבר הוטמעו בחוק הניסויים שעבר בכנסת בפקודת התעבורה.

הדו"ח בוחן את הצורך בשינוי משטרי האחריות והביטוח הן בשלב הניסוי בו יופעלו לפי המתווה הקבוע בחוק, רכבים עצמאיים כשירות הסעות ללא נהג עצמאי בהיקף מצומצם ומבוקר. והן בטווח הארוך, בו על פי ההערכות יהוו רכבים עצמאיים נתח הולך וגדל משוק הרכבים הכללי.

מסקנת הדוח היא כי בשלב הניסוי יש להותיר על כנם את ההסדרים הקיימים בחקיקה הישראלית, מכיוון שהם מגשימים באופן מיטבי את תכליות הדין. זאת, משום שלפי פרשנותם של הסדרים אלה, ניתן להחילם על רכבים עצמאיים ללא שינוי חקיקה.

יתרה מזו, גם בטווח הארוך, מציע הדו"ח להותיר הסדרים אלה על כנם בכפוף לבחינה מחדש של היקפו של עקרון ייחוד העילה בתביעות בשל נזק לגוף בתאונות דרכים, השימוש במנגנון ה'פול', וזכות החזרה כנגד יצרניות הרכב העצמאי או המפעילות שלו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *