איך משקמים את הפצועים הקשים של המלחמה ומה זה רפואה אינטגרטיבית?

המלחמה עדיין מתנהלת ברצועה והיא גובה קרבנות בגוף ובנפש. כך משקמים את גופם ונפשם של פצועים בכלל ושל פצועים קשה בפרט

עשרות הפצועים קשה במלחמה הנוכחית העלו שוב את המחסור הקשה במיטות שיקום. זאת, לצד העלייה המשמעותית במחסור בתחום בריאות הנפש והטיפול בפוסט טראומה עמה הגיעו לוחמים רבים משדות הקרב הקשים.

כך יוצא שרבים מהפצועים שמסיימים את הניתוחים והריפוי הפיזי בבתי הרפואה, נדרשים לעבור שיקום פיזי ולהתרוצץ בין מכוני פזיותרפיה וריפוי בעיסוק, או אם זכו – לקבל מטפלים הביתה. אולם כל אלה מותירים עדיין את הטיפול בצלקות הנפשיות מאחור.

מי שנפצע בקרב או בפעולת טרור חווה בדרך כלל ירידה משמעותית בתפקוד היומיומי, עד כדי תלות מוחלטת בזולת אבל מעבר לירידה בתפקוד הפיזי הקושי הגדול הוא הרבה פעמים אובדן זהות – העובדה שכבר לא אהיה מי שהייתי וחשבתי שאגדל להיות, מצריכה אותי "להתרגל למצב חדש", לוותר על הזהות שלי לטובת זהות מחודשת וכפי הנראה גם מוגבלת יותר ואין ספק שזוהי השפעה נפשית מהותית שמבלי לטפל בה – קשה מאוד לייצר שיקום אמיתי.

"טראומה היא מצב תודעה פיזי של הגוף", אומר שאולי הרציק-פז, מנכ"ל בית הרפואה השיקומי מדיקל קר. "אדם שחווה טראומה בקרב יכול להכנס למצב גופני בו הגוף מתקבע על סימני הטראומה וממשיך לפעול בעצימות של לחץ מקסימלי גם כשהסכנה כבר לא קיימת. מצב כזה אם לא יטופל בהקדם האפשרי וקרוב ככל האפשר למוקד שייצר את הטראומה, עלול להתקבע ולהפוך בגוף לפוסט טראומה. את זה אנחנו רוצים למנוע על־ידי תהליך שיקומי שמטפל גם בגוף וגם במצב התודעתי של הטראומה", אומר הרציק.

כשלא מטפלים בטראומה בזמן היא עלולה להפוך לפוסט טראומה ואז הנפגע יכול לפתח מצבים של חרדה, דיכאון עצבים קופצניים ועוד תופעות שפוגעות בתפקוד האישי והחברתי שלו פגיעה אנושה וכמובן לא מאפשרות שיקום וחזרה מייטבית לחיים תקינים.

"רפואה אינטגרטיבית היא גישה לטיפול בה המטופל נמצא במרכז, והיא מתייחסת למגוון המלא של ההשפעות הפיזיות, הרגשיות, הנפשיות, החברתיות, הרוחניות והסביבתיות המשפיעות על בריאותו של אדם. תוך שימוש באסטרטגיה מותאמת אישית שלוקחת בחשבון את התנאים, הצרכים והנסיבות הייחודיים של הפרט, היא משתמשת בהתערבויות המתאימות ביותר ממגוון דיסציפלינות מדעיות כדי לרפא מחלות ולהחזיר לאנשים את בריאותם האופטימלית ולשמר אותה. בשונה מהרפואה הקונבנציונלית, הרפואה האינטגרטיבית מחפשת לטפל בשורשי הבעיות הבריאותיות והיא משלבת את הטוב ביותר מהפרקטיקות הרפואיות המערביות הקונבנציונליות עם מה שנחשב לפעמים ל"טיפול אלטרנטיבי" או "משלים", לרבות תרופות צמחיות, דיקור, עיסוי, יוגה וטכניקות להפחתת לחץ", חותם הרציק-פז.

המטרה של מרכזי שיקום רבים צריכה להיות כפולה. טיפול במחלות ובפצעים ופיתוח מצב של רווחה, חוסן ואיזון רגשי שיכולים למנוע את הופעתן של מחלות. מתרגלי הרפואה האינטגרטיבית משתמשים במגוון פרקטיקות ריפוי כדי לתמוך בתגובת הריפוי הטבעית של הגוף, תוך הדגשת הקשר הטיפולי בין המתרגל למטופל ושימוש בכל הטיפולים המתאימים, הן קונבנציונליים והן אלטרנטיביים.

רפואה אינטגרטיבית משתמשת במגוון כלים וטכניקות לטיפול ולשיפור הבריאות, החל מצמחים ותוספי תזונה, דרך תרפיה בעיסוי, שימוש בחום וקור, טפולים נפשיים מגוונים, אקופונטורה, מוסיקה ועוד. "אנו מאמינים שקיימת חשיבות רבה גם לעיבוד הקשיים הרגשיים של בני המשפחה והצוות המטפל. כל האנשים הללו חווים עומס רגשי רב בעצם החשיפה שלהם למחלה ולתהליך הטיפולי. הטיפול המוקדש לניהול ולהקלת העומס הרגשי המכביד כל כך, משפר דרמטית את היכולת שלהם לטפל בחולים וגם להתנהל בצורה שלווה יותר בעצמם", אומרים במדיקל קר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *