אין כסף לבריאות הנפש? נעלה את מס הבריאות כדי לממן טיפולים נפשיים

שיהיו בריאים. מה גרם לאוצר לבקש לייקר את מס הבריאות ומה הייתה תגובתו של יו"ר ועדת הבריאות, חה"כ יוני משריקי?

ועדת הבריאות דנה היום (שני) בבקשת האוצר להעלאת את מס הבריאות, משיעור של 5% היום ל־5.15% בשנת 2025. בנוסף דנה הוועדה בבקשה נוספת של האוצר, להעלות את חלק ההכנסה שמשלם מס מופחת מ־3.1% ל־3.25%. אמנם נכון שההעלאה מתייחסת לשנת 2025 ואילך, אך החלטה שתתקבל היום תאפשר לפנות בשנה הבאה תקציב ייעודי למערכת בריאות הנפש.

יושב ראש הוועדה, חה"כ יוני משריקי (שס), אמר כי "אסור שהעלאה זו תבוא על חשבון השתתפות המדינה בתקציב סל הבריאות – וכן נוודא שתוספת תקציבית זו מהעלאת המס תגיע לצרכי בריאות הנפש". הוא דרש ממשרדי הבריאות והאוצר להגיש תכנית מסודרת כיצד הסכום שיתווסף, אכן יוקדש למערכת בריאות הנפש.

אבל, מדברים שאמר פרופ' גבי בן נון מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, עולה כי העלאת המס לא תעלה את תקציב הבריאות. בן נון אמר שלאור העובדה שדמי ביטוח בריאות מהווים מס ייעודי לבריאות, הציפיה היא שכאשר מס זה עולה – הציבור מקבל יותר באמצעות הרחבת סל השירותים בחוק. אולם על פי הנוסח בהצעת החקיקה, תוספת ההכנסה מהעלאת דמי ביטוח הבריאות מתקזזת בהפחתת השתתפות תקציב המדינה כך שסה"כ מקורות החוק כמו גם זכאויות התושבים לא משתנים. בעצם, מדבריו של בן נון אנחנו למדים שהעלאת המס נועדה להבטיח את המשך תקציב הבריאות על־אף שהמדינה מקצצת חלק ממנו כדי לממן את הוצאות המלחמה.

לטענת מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, המציאות הקשה שנוצרה בארץ מאז שמחת תורה, פרוץ המלחמה בעזה והצורך להיערכות להתלקחות מערכה בצפון, הצריכה היערכות, תשומת לב ותקציב ייעודי לבריאות הנפש, לנפגעים ובני משפחותיהם, למפונים ולכוחות ההצלה. הוא פירט את תכנית בריאות הנפש שמכין המשרד, וכן את תכנית השיקום הפיזי והנפשי, במסגרתה ייפתחו שני מרכזי שיקום בהדסה הר הצופים ובבית החולים פוריה. בנוסף, סיפר על היערכות למיגון התקפות סייבר עוינות, ועל הטיפול במפונים ובשבים לביתם. לדבריו ההגדלה הנדרשת במס הבריאות – בתיאום בין משרד האוצר ומשרד הבריאות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *