"אין מקור סמכות המאפשר לבית משפט זה לדון בתוקפו של חוק יסוד"

בג"ץ, בצעד חסר תקדים, פסל לראשונה חוק יסוד שחוקקה הכנסת והשופטים יוכלו לחזור לעשות שימוש בעילת הסבירות

בהחלטה מקוממת ומבישה בג"ץ פסל אמש (שני) את התיקון לחוק יסוד השפיטה המבטל את עילת הסבירות. ברוב דחוק של שופט אחד בלבד נטל לעצמו בג"ץ סמכות לפסול, לראשונה אי פעם, חוק יסוד שקיבלה הכנסת, הגוף הנבחר שמייצג את רצון העם.

עם זאת, אפשר היה למצוא נקודת אור בדבריהם של השופטים נועם סולברג ודויד מינץ שכתבו בפסק דינם את הדברים הבאים:

סולברג כתב: "מוטב היה לוּ דחינו את העתירות כולן על הסף בלי אומר ודברים, זולת קביעה קצרה לפיה אין בידינו סמכות להפעיל ביקורת שיפוטית על חוקי-היסוד, שכן במשפטנו לא נמצא דבר חקיקה הניצב ממעל להם. מן הטעם הזה, דינן של העתירות להידחות… אכן, בהרכב השופטים הנוכחי – רבו עלי חברותי וחברַי; מה שהיה בעבר כמעט מובן מאליו, שוב איננו נחלת הכלל. כשלעצמי, עודני נאמן לדרכם של ראשונים על סמך נימוקיהם. לוּ נשמעה דעתי, היינו מורים על דחיית העתירות".

מינץ כתב: "אין חולק שחוקי היסוד בישראל אינם מקנים סמכות מפורשת לבית המשפט לערוך ביקורת שיפוטית מהותית על חוקי היסוד. אין בחוקי היסוד כל הוראה בנוגע למגבלות כלשהן המוטלות על הכנסת בבואה לחוקק חוקי יסוד, ואין בהם כל הוראה המסמיכה גוף שיפוטי כלשהו לרבות בית משפט זה, לפסול חוק יסוד. הדברים בעיניי פשוטים, נהירים ומובנים, ואולם נוכח החשיבות הרבה שיוחסה לנושא זה בעתירות דנן, שבתי ועיינתי היטב בחוקי היסוד שנחקקו בישראל כדי להתרשם שמא נעלמה ממני הלכה. עיינתי ולא מצאתי. הדברים ברורים ונחרצים: אין מקור סמכות המאפשר לבית משפט זה לדון בתוקפו של חוק יסוד, ובוודאי שלא לפסול אותו".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *