אם תסתכלו לשמים בשבועות הקרובים אולי תגלו כוכב חדש מאיר בעוצמה

לא. לא מדובר בכוכב חדש אלא בפיצוץ על־גבי כוכב ותיק שנוהג לעשות זאת אחת לכמה עשרות שנים. הפעם הוא צפוי להתבהר עד פי 1,500 מאורו הרגיל. איך זה קורה?

גם הלילה כדאי להרים את העיניים לשמיים ומי יודע, אולי לראות את כוכב ה"נובה" התורן. נובה, חדש בלטינית, הוא שם שניתן לכוכבים שמבליחים לפתע בשמיים. לרוב מדובר בכוכבים קיימים שאינם מאירים די כדי שנוכל לראות אותם ללא ציוד עזר הן בשל המרחק הרב והן בשל האור העמום שהם מפיצים.

החל משבוע שעבר ובמהלך השבועות הקרובים אנו אמורים להבחין באורו של כוכב שעונה לשם טי (T) כתר צפוני. הכוכב שאורו עמום בדרך כלל אמור להתפוצץ ואורו אמור לגדול עד פי 1,500 מהאור המקורי, כך שגם בעין רגילה ואפילו בערים, ניתן יהיה לראות את אורו. הכוכב האמור ששמו הלטיני הוא Coronae Borealis, עושה זאת אחת לשמונים שנה בקירוב. בפעם הקודמת זה קרה בתש"ו.

בדרך כלל, פיצוצים מהסוג הזה אינם צפויים והם נופלים בהפתעה על האסטרונומים ומכאן גם השם "נובה" – חדש. אלא שבמקרה הזה מדובר בכוכב מוכר וידוע ככזה שמתפוצץ אחת לכמה עשרות שנים. למעשה מדובר בשני כוכבים שסובבים מעין נקודת כבידה מסוימת. האחד לבן והשני אדמדם.

הלבן, הקטן יותר, דחוס יותר כך גם כוח המשיכה שלו. והוא מושך אליו חומר מהכוכב הגדול, האדמדם. פעם בכמה עשרות שנים הוא כבר לא יכול לשאת יותר את המטען ש"משך" מחברו האדמדם והוא עובר היתוך גרעיני במסגרתו נפלטת החוצה מאסה עצומה של מימן והיא זו אותה אנו רואים כאור חזק ו"חדש".

איך אנחנו יודעים שזה צפוי לקרות בקרוב? מדענים גילו שלפני הפיצוץ יורדת עוד יותר בהירות הכוכב. זה קרה בתש"ו וזה חזר על עצמו בזמן האחרון. כאמור, ההתפוצצות עשויה להתרחש בכל רגע החל מאמצע השבוע הקודם וכשהיא תקרה, ניתן יהיה לראות "כוכב חדש" בשמיים לפחות למספר ימים ואולי אפילו למספר חודשים. עד אלול הבא עלינו לטובה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *