בדרך לאזור ירושלים? חשבו מסלול מחדש

הסוף לקטסטרופה התחבורתית בדרך לביתר עלית וגוש עציון: נפתחה לתנועה המנהרה החדשה במקטע הדרומי של פרויקט כביש 60

המנהרה הדרומית החדשה נפתחה לתנועה במסגרת פרויקט כביש 60, אשר הינו פרויקט משותף למשרד התחבורה ועיריית ירושלים, שמבצעת "חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים".

כביש 60 או בשמו "כביש המנהרות", עבר מהפכה תשתיתית במסגרת אחד מפרוייקטי הדגל של "חברת מוריה", האמונה על ניהול וביצוע הפרויקט עבור משרד התחבורה ועיריית ירושלים.

הכביש, המשמש כשער הכניסה הדרומית לירושלים והמהווה עורק תחבורה מרכזי בו עוברים מדי יום מאות אלפי כלי רכב, היה בנוי עד לפני כשנתיים משתי מנהרות צרות וגשר אחד עם נתיבי נסיעה חד-סטריים וללא שוליים, ללא מערכות טכנולוגיות ועם תשתיות ישנות.

פרויקט הכפלת כביש המנהרות ביוזמת משרד התחבורה ועיריית ירושלים, נפרס מצומת רוזמרין שבשכונת גילה בירושלים ועד לצומת חוסאן שבגוש עציון. אורך כלל הפרויקט הינו כ-6 קילומטרים.

במסגרת העבודות, הוכפלו המנהרות הקיימות במנהרות חדשות ונבנה גשר חדש במקביל לגשר הקיים. במתכונת הסופית, תהיינה שתי מנהרות ארוכות של כ-900 מ' במקטע הדרומי (לכיוון ירושלים) ושתי מנהרות קצרות באורך של כ-300 מ' במקטע הצפוני (לכיוון גוש עציון) עם שני נתיבי נסיעה דו מסלוליים. בין המנהרות ישנם שני גשרים באורך של כ-360 מטר, עם שני נתיבים דו-מסלוליים.

המנהרות הישנות והגשר הקיים ישודרגו במערכות חדשות ומתקדמות, טכנולוגיות וחדשניות שיאפשרו נסיעה בטוחה יותר.

ייחודו של פרויקט "הכפלת המנהרות" טמון בכך שלראשונה בישראל, הכביש יכלול נתיב תחבורה ציבורית מתחלף באורך של כ- 5 קילומטרים. בשעות העומס בבקרים – נתיב התחבורה הציבורית – בכיוון הכניסה לעיר יהיה פתוח מגוש עציון לירושלים, ובשעות העומס בצהריים – הנתיב (נת"צ) יהיה פתוח מירושלים לכיוון גוש עציון והסביבה. נת"צ חדשני זה יאפשר לתחבורה הציבורית כניסה ויציאה קלה ומהירה מהעיר. עם פתיחתו, התנועה תוסט למעשה למנהרה הדרומית החדשה, והמנהרה הישנה תיסגר לעבודות שיקום והתקנת מערכות כאמור.

לפני כארבעה חודשים, נפתח לתנועה כלל המקטע הצפוני המחודש, כך שכיום ניתן כבר לנסוע במנהרה החדשה ובמנהרה הישנה המשודרגת, דבר שהוביל וסייע בהפחתת העומס והפקקים באזור.

חברת מוריה קיבלה פרס אודות פרויקט מרשים זה, אשר הוכתר כפרויקט המצטיין בישראל בתחום תשתיות התחבורה בשנת 2021.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל במיל' מירי רגב: "אני שמחה כי לראשונה בישראל הכביש יכלול נתיב תחבורה ציבורית מתחלף, דבר שיאפשר לתחבורה הציבורית כניסה ויציאה קלה ומהירה מהעיר, יקצר משמעותית את זמן הנסיעה, יוריד משמעותית את הפקקים ויעודד את הציבור להעדיף את השימוש בתחב"צ. זו בשורה ענקית לנוסעים בכביש 60 (כביש המנהרות), זהו כביש המשמש כשער הכניסה הדרומית לירושלים והמהווה עורק תחבורה מרכזי בו עוברים מדי יום מאות אלפי כלי רכב."

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "פרויקט הכפלת כביש המנהרות מביא להקלה ניכרת בעומסי התנועה, מגביר את רמת הבטיחות ומאפשר זרימה קלה ונוחה יותר של התנועה. הפרויקט מגדיל את הנגישות לירושלים וממנה ומעניק עדיפות לתחבורה הציבורית. זהו עוד שלב בדרך להוציא את ירושלים מהפקקים."

מנכ"ל מוריה, גלעד בר-אדון: "חברת מוריה גאה להוביל את פרויקט כביש "הכפלת המנהרות", פרויקט מרכזי, חשוב ומורכב הנדסית, אשר צפוי להביא לשיפור ניכר באיכות ובטיחות הנסיעה של התושבים והנוסעים דרך הכניסה הדרומית לבירה. הפתיחה לתנועה של המנהרה הדרומית החדשה, מספר חודשים בלבד לאחר פתיחת המקטע הצפוני כולו – מהווה נדבך נוסף בדרך לסיום הפרויקט מוקדם מהצפוי, לטובת ציבור הנוסעים".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. כביש אדם חיזמא כביש 437/60

    הכביש אדם חיזמא מצפון ירושלים ממש פקוק בכל זמן במהלך היום כך שנסיעה של 7 דקות לוקחת שעתיים ויוצר לכל כיוון
    אנשים מאחרים לעבודה ילדים מאחרים לבתי ספר

    והפקקים רק הולכים ונהייה ארוכים יותר ובלתי נסבלים

    אוראל |
    הגב