ביטן יצליח לעצור את הזינוק במחירי החלב והעופות?

בדיונים סוערים שהתקיימו הבוקר קבע יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת כי "המחירים חייבים לרדת", תוך שהוא עוקץ את רשות התחרות: "יש לכם קונספציה שתחרות מורידה מחירים, וזה לא תמיד נכון. כשנותנים פטור ממכס וזה לא מגיע לשוק אתם צריכים לקנוס"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר לשתי ישיבות, במסגרת סדרת הדיונים לטיפול ביוקר המחייה, ודנה בעידוד עסקים קטנים בתחום המזון ובעליה הצפויה במחירי העופות.

בפתח הישיבה ציין היו"ר ביטן ראה דיווח על כך שאין חלב ברשתות השיווק, ואמר כי "אי אפשר להמשיך עם המצב הזה". הוא הוסיף כי מחיר מוצרי החלב המפוקחים הולך לעלות ב-16%, המחלבות הקטנות מפסידות וגם הגדולות והממשלה והאוצר צריכים לטפל בזה. "נראה לי שאין ברירה ואני אבקש פגישה עם שר האוצר, חשבתי שאתם מעבירים לו מסרים. אי אפשר להשאיר את המצב הזה שאין חלב מפוקח בסופרים. בשביל מה יש חלב מפוקח? כדי שהמוצר הזה לא יהיה בשוק? המחירים חייבים לרדת", כך ביטן.

ראש צוות מזון ברשות התחרות, צחי ברקוביץ, התייחס להצעה לחייב ספקים גדולים למכור למכולות הקטנות מוצרים במחיר הממוצע לרשתות הגדולות, ואמר כי הדבר יביא לכך שכולם ישלמו יותר. היו"ר ביטן אמר בתגובה, כי "המחירים חייבים לרדת ואתם לא עושים שום דבר שהמחירים ירדו. שר האוצר וראש הממשלה עושים מסיבת עיתונאים על החשמל, בסוף לא קרה כלום. זה התפקיד שלכם יותר מהכנת התקציב, תיכף נגיע גם לחלב שהולך לעלות ב16% ואנחנו כבר לא רוצים שהמחיר ירד, אלא רק שלא יעלה", אמר.

ברקוביץ הוסיף כי צריך לתמרץ את הסופרים לקנות יותר מספקים קטנים, ואמר כי בחוק ההסדרים יכנס תיקון שיעודד אותם לעשות זאת. מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום וילן, אמר כי אם רוצים להוריד מחירים צריך להקים שוק סיטונאי חזק. סמנכ"ל משרד החקלאות, אורי צוק בר, אמר כי הייתה כוונה כזו אך הייתה עלות של כמה מאות מיליוני שקלים והממשלה הקודמת קודמת העדיפה להשקיע 20 מיליון שקל בזירות מסחר דיגיטליות. יו"ר פורום מזון ומכולות, אלי שלום סתוי, טען כי הפתרון הוא רק לחייב את היצרנים הגדולים למכור באמצעות המרלו"ג שמימן משרד הכלכלה.

היו"ר ביטן ביקש התייחסות לכך שרשתות השיווק יציגו את מכיר הקנייה של פירות וירקות מהחקלאי. נציגי האוצר ורשות התחרות הסבירו כי עוד רגולציה תביא לעוד עלויות תפעוליות והמחיר יעלה. בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן: "לרשות התחרות יש קונספציה שתחרות מורידה מחירים, וזה לא תמיד נכון זה לא תמיד מוריד מחירים לפעמים צריך לעזור. לא תמיד רגולציה היא לא טובה רגולציה שתפקח ותוריד מחירים היא טובה. בסוף המחיר לא יורד במדינת ישראל. וכשנותנים פטור ממכס וזה לא מגיע לשוק אתם צריכים לקנוס".

הכלכלנית הראשית של הרשות להגנת הצרכן, ד"ר דליה שיליאן, ציינה כי פרסום מחירי הטואלטיקה בעולם לצד המוצרים בסופר הוביל לירידה של 12%, ואמרה כי גם ביוש רגולטורי יכול להוביל לתוצאות. נציג האוצר, גל ברנס, אמר כי כדי להצליח להוריד מחירים צריך להגדיר טוב יותר את הבעיות, ובאוצר לא זיהו בעיה במקטע הקמעונאי, אלא בייצור ובייבוא. לדבריו, בפירות ובירקות אנחנו לא חשופים ליבוא וזה משפיע על התחרות. עם זאת, היו"ר ביטן אמר כי האוצר מבצע רק צעדים שלא עולים לו כסף והוסיף: "אי אפשר רק לגבות מסים מהציבור, צריך גם להחזיר לו".

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, הזהיר כי במשרד הבריאות מתכוונים להכניס לתוקף תקנות שיחילו על מחלבה קטנה רגולציה דומה לזו החלה על מחלבה גדולה, מה שיביא את המחלבות הקטנות בפני סכנת סגירה. היו"ר ביטן ביקש התייחסות לכך ושאל גם כיצד מונעים עלייה של 16% במחירי מוצרי החלב המפוקחים. ברנס השיב כי ישראל כבר לא מסבסדת מחירי מוצרים. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי הבעיה המרכזית היום היא יוקר המחיה וצריך להשקיע גם כסף בטיפול בה. לדבריו, ביטול המע"מ על 10-12 מוצרי החלב המפוקחים זה מהלך שישפיע על הצרכן הכי עני. ברנס אמר כי למדינה יש כלים אחרים לסייע וביטן הגיב: "תדאג שהמחיר לא יעלה ותעשה את זה איך שאתה רוצה". ח"כ שלום דנינו הוסיף כי משום צד האוצר לא מטפל בנושא.

רשתות השיווק קונות עוף שלם ב12.5 ש"ח לקילו

לאחר מכן עסקה הוועדה גם בצפי לעליית מחירי העופות לפני הפסח. בתשובה לשאלת היו"ר ביטן אמר מנכ"ל מועצת הלול, שמואל לויט, כי למועצת הלול יש את כל הנתונים ונכון לעכשיו וצפי לתקופת חג הפסח אין סיבה שיהיה שינוי. לדבריו, היום רשתות השיווק קונות את העוף השלם ב-12.5-13 שקלים לקילו ולפני הפסח לא צפוי שינוי.

מנגד, המנכ"ל והבעלים של רשת מחסני השוק, שלום נעמן, אמר כי "זה עניין של היצע וביקוש ובחיים לא היה חג שלפניו המחירים לא עלו". הוא העריך כי העלייה לפני הפסח תהייה של כ-10-15 אחוז והסיבה היא היצע וביקוש.

במהלך הדיון עסקה הוועדה גם בכוונה למנוע מהמשחטות להגיע להסדרים בענף, במסגרת חוק ההסדרים. נציגי החקלאים טענו כי הדבר יחסל את המגדלים הקטנים ויפגע בתחרות. סמנכ"ל משרד החקלאות, אורי צוק בר, הביע גם הוא חשש שהמהלך לא יצלח וקרא להקים ועדה משותפת לבחון כיצד נכון לעשות צעד שיטיב עם כולם.

רפרנט חקלאות באגף התקציבים באוצר, גלעד קצב, הסביר כי התיקון נועד לקבוע שכל גוף שבבעלותו משחטה, שהיא לא ארגון חקלאי, לא יוכל ליהנות מהפטור שיש לחקלאים בתיאום כמויות ומחירים. "ראינו עלייה של 10%, נכון שהמגדלים אומרים שמחיר התשומות עלה, אבל בינתיים הוא ירד והמחירים בישראל לא ירדו", אמר. צוק בר אמר מנגד כי בכל העולם עלה מחיר העוף ב-80%. ח"כ שלום דנינו ציין כי האינטרס של הוועדה במקרה הזה הוא כפול, גם להוריד מחיר וגם להגן על המגדלים.

היו"ר ביטן סיכם את הדיונים ואמר כי הוועדה תמשיך לעסוק בנושא. הוא ביקש מהאוצר פתרונות לעצירת עליית מחיר מוצרי החלב המפוקחים, וכן הצעה לסיוע למחלבות הקטנות. הוא הוסיף כי יקיים דיון נפרד בנושא הפירות והירקות. באשר לעופות אמר כי הוא יקיים ישיבה רק עם נציגי הממשלה, כדי לבחון פתרונות. הוא אף קרא לאוצר לשתף פעולה עם כל הגורמים, כדי למצוא פתרון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *