בנק ישראל: האינפלציה ברבעון האחרון של השנה תעמוד על 2.4%

לא נמצאו חילוקי דעות מהותיים בפגישת החזאים הכלכליים עם הנגיד וחברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל

נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, וחברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל קיימו היום (חמישי) פגישה עם קבוצת החזאים שמספקים לבנק ישראל תחזיות עבור האינפלציה, הריבית ושער החליפין באופן שוטף. המפגש שמתקיים לעיתים מזומנות, משמש להחלפת דעות והערכות בין בנק ישראל לגופים הפיננסיים החשובים במשק. ירון פתח את המפגש בהתייחסות להתפתחויות הכלכליות השונות על רקע המלחמה. לאחריו הציג יעקב חן-ציון, כלכלן בחטיבת המחקר, את הערכת חטיבת המחקר כפי שנערכה ופורסמה לציבור בתחילת השבוע במקביל להודעה על הורדת הריבית. החזאים עצמם התייחסו לדברים ומסרו את הערכותיהם הכלכליות לגבי ההתפתחויות השונות.

בחטיבת המחקר של בנק ישראל סבורים כי האינפלציה הצפויה ברבעון הרביעי של 2024 תישאר ללא שינוי ביחס לתחזית נובמבר. כלומר, היא תעמוד על 2.4%. ומה תהיה השפעת המלחמה על האינפלציה? "בדומה לתחזיות קודמות, אנו מניחים שהשפעת המלחמה על הביקוש חזקה יותר מהשפעת ההיצע, כך שהשפעת המלחמה על האינפלציה היא שלילית", עונים בבנק ישראל.

על־‏כך יש להוסיף פרמטרים נוספים שתומכים בהורדת תוואי האינפלציה והם: המשך מגמת הייסוף בשקל (על־אף העלייה המינורית ביממה האחרונה) והאינפלציה בחודש נובמבר שהייתה נמוכה מהתחזית. מאידך, חשוב לשים לב לעלייה בצריכה הפרטית שעלולה לתרום לעליית מחירים ובעיקר למתרחש בנתיבי הסחר בים האדום. אם המתיחות סביב נתיבי הסחר תתגבר, הדבר עשוי להשפיע על המחירים וממילא על האינפלציה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *