בנק ישראל: עלות שבוע סגר מגיעה לכ-9 מיליארד שקל

הפגיעה בפעילות הכלכלית צפויה להיות מתונה ביחס לסגר הקודם

לאחר כמעט שבועיים של סגר מספר הנדבקים החדשים נותר גבוה והממשלה החליטה שהסגר יוארך לפחות עד אמצע אוקטובר.

הסגר בשלב זה אינו כולל סגירה של מקומות העבודה שאין בהם קבלת קהל, ולכן הפגיעה בפעילות הכלכלית צפויה להיות מתונה ביחס לסגר הקודם. הסגר הוא ברובו בתקופת החגים, וזה ממתן את הפגיעה ברוב ענפי המשק, למעט בתי האירוח והמסעדות. נתוני הרכישות בכרטיסי האשראי מראים על ירידה חדה של יותר מ-50% בפדיון של המסעדות בשבוע האחרון, ובבתי המלון הפדיון התאפס. מנגד, הסגר הגדיל את המכירות של מוצרי מזון.

בבנק ישראל מעריכים כי עלות שבוע סגר מגיעה לכ-9 מיליארד שקל. אלו היו להערכתנו סדרי הגודל של הפגיעה במשק בסגר הראשון שהחל בחודש מרץ. פגיעה זו היא במונחי "אובדן תוצר".

הנזקים ארוכי הטווח של סגר מתמשך לא נמדדים רק באובדן התוצר, אלא גם בהשפעות ארוכות טווח כמו פגיעה בפוטנציאל הצמיחה בגלל ירידה באיכות החינוך, או האטה בתכנון והשקעה בתשתיות.

הממשלה הרחיבה את רשת הביטחון לקראת הסגר והשיקה תכנית מענק לשימור עובדים. המענק הוא ביחס לפגיעה במחזור העסקים של החברה. מכל מקום נראה שזה פחות רלוונטי לסגר הנוכחי, המעסיקים כבר הוציאו את העובדים בענפי השירותים לחל"ת, ושיעור האבטלה שעמד על כ-12% בתחילת ספטמבר, צפוי לזנק במחצית השנייה של חודש ספטמבר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *