בפועלים מאשימים את החות'ים ומפזרים מלח על הנתונים החיוביים

עליית קרנו של השקל? בגלל עליות השערים בוול־סטריט. הצמיחה? לא תחזור כל־כך מהר לנתוני הבסיס מלפני המלחמה

בסקירתם השבועית כותבים כלכלני בנק הפועלים כי את האינדיקטורים הכלכליים החיוביים שפורסמו בשבוע הקודם יש לקחת עם גרגר מלח. שכן הם נובעים ברובם מבסיס ההשוואה הנמוך של חודש אוקטובר. בפועלים סבורים שהחזרה לרמת תוצר לנפש של טרום המלחמה עשויה לארוך יותר משנה. אף עם זאת חשוב לציין שגם הפסימיסטים הגדולים ביותר לא צופים מיתון, קרי צמיחה שלילית. למעשה, אם מסתכלים היטב בפרטים, רואים שהכלכלה הישראלית די עמידה בפני אתגרים דוגמת מלחמות ומבצעים. ובכלל, בניתוח של עשר שנים ויותר, אפשר לראות בבירור את חוסנה של הכלכלה הישראלית.

בפועלים אומרים כי התחזקות השקל בסוף השבוע הקודם, הושפעה מהמשך עליות השערים בוול־סטריט, ואולי גם משמועות על התקדמות במשא ומתן לעסקת שחרור חטופים. עוד אומרים שם כי הם "מותירים את תחזית האינפלציה ברמה של 2.8% לשנה הקרובה". עם זאת הם מזכירים את עליית מחירי ההובלה שעשויה להשפיע אף היא על מחירי המוצרים הסחירים שוב. את עליית מחירי ההובלה יש לתלות כמובן בטרור שמבצעים החות'ים בים האדום. בעניין האינפלציה חשוב לציין שבהשוואה למדינות מפותחות אחרות, ישראל היא אחת הראשונות שיוצאות ממעגל האינפלציה (בתקווה שכך יימשך) ומתייצבת סביב הרף העליון של היעד הממשלתי המקומי.

עוד כותבים כלכלני הפועלים בסקירתם השבועית כי להערכתם "שיקול היציבות כנראה יגבר והריבית לא תפחת בהחלטה הקרובה בחודש פברואר". בנוסף מציינים בפועלים תהליך בו פרמיית הסיכון שתומחרה בעיקר בשוקי האג"ח בחו"ל זולגת לשוק האג"ח המקומי, כשתשואת האג"ח לטווח של עשר שנים לדוגמה, מתומחרת בכ־25 נקודות בסיס מעל זו של ממשלת ארצות הברית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *