גוברות ההערכות: הרפורמה המשפטית תרוכך משמעותית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר מפלגת 'הציונות הדתית' בו חבר יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, הצהיר לראשונה באופן פומבי כי הרפורמה תרוכך • פגישה שהתקיימה באותו זמן בבית הנשיא חיזקה את ההערכה כי הבטחתו של סמוטריץ' תקוים

בזמן שהכנסת ממשיכה ביתר שאת בקידום הרפורמה במערכת המשפט, מתחזקת ההערכה כי קרוב המועד בו יכריזו שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רויטמן על רפורמה מרוככת באופן משמעותית, באופן שיתאם למתווה הפשרה שמציע נשיא המדינה יצחק הרצוג.

הבכיר הראשון בממשלה להכריז על פשרה באופק, היה שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. שר האוצר השוהה בארצות הברית נפגש עם בכירי 'סיטיבנק' הפועלת גם בישראל והרגיע את חששותיהם מפגיעה בכלכלה הישראלית בעקבות חקיקת הרפורמה במערכת המשפט. "בתקופה הקרובה נרגיע את הרעשים הפוליטיים באיזשהו מתווה מוסכם שלפחות כל מי שבמיינסטרים ידע לחיות איתו", אמר סמוטריץ' לבכירי הבנק.

במפגש, שבו נכח גם החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג, חזר סמוטריץ' על דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הכלכלה בישראל היא אחת ההשקעות הכי בטוחות והכי מניבות. "נרגיע את השווקים ונרגיע את הכלכלה", הוסיף.

בתוך כך, בפגישה שהתקיימה בסמוך להצהרת סמוטריץ' בבית הנשיא הרצוג, הצהירו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, כי אם לא תימצא פשרה במשבר בעקבות קידום החקיקה בידי הממשלה והקואליציה הם "לא ישבו מנגד".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מדובר באיום משמעותי, לפיו במידה והצעת הפשרה של הנשיא הרצוג לא תתקבל תקבל המחאה הציבורית רוח גבית מהמערכות המשומנות ביותר במשק. ההסתדרות מייצגת מאות אלפי אזרחים ומחזיקה בתקציבים משמעותיים שעשויים לאיים על עתיד הממשלה. עד כה בחר יו"ר ההסתדרות שלא לקחת חלק במחאה, אך שינוי גישה עשויה להוביל ללא מעט כאב ראש לחברי הממשלה ולעומד בראשה.

בהתאם לכך, גוברות הערכות כי למרות הצהרות מקדמי הרפורמה, בימים הקרובים אנו צפויים לשמוע על מגעים מתקדמים לפשרה מוסכמת "על המיינסטרים" כהגדרת סמוטריץ'. לא מן הנמנע כי פשרה כזו תזכה לתמיכתו של יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ, שמכחיש כל קשר למגעים המתנהלים מאחורי הקלעים, אך על פי דיווחים בתקשורת מקורביו נמצאים בסוד העניינים ומעורבים בשיחות הפשרה.

גם אם הרפורמה תעבור לבסוף באופן מרוכך משמעותית, היא לא צפויה לקבל את תמיכת האופוזיציה, אך צפויה לעצור את יציאת המיינסטרים להפגנות – שינוהלו אך ורק על ידי מיעוט קיצוני משמאל. "זה חוק טבע שאופוזיציה רוצה להפיל ממשלה", אמר סמוטריץ' לבכירי סיטיבנק.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *