האבל בהודו לאחר שמפקד הצבא נהרג בהתרסקות מסוק – ד"ר דרור מנור

מדובר באסון כבד להודו. הרמטכ"ל היה מפקד בכיר ביותר המקורב לראש ממשלת הודו. הגנרל הזה בא מרקע עשיר וממשפחה של אנשי צבא. הרבה גורמים בכירים ספדו לו כולל שר הביטחון גנץ. הרי להודו ישראל יש יחסים ביטחוניים טובים מאוד. כל זה ארע כאשר הודו נלחמת קשות במגפת הקורונה המשתוללת ברחבי המדינה.

לא מספיק שהודו סובלת תקופה ארוכה מהתפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה הענקית, כעת נפלה עליה טרגדיה נוספת: מפקד הצבא, גנרל ביפין ראוואט, נהרג ביום רביעי, 8 בדצמבר, בהתרסקות מסוק במדינת טמיל נאדו שבדרום הודו. יחד עמו נהרגו עוד 12 נוסעים, ביניהם אשתו וקצינים בכירים בצבא ההודי. למרות האסון הנורא, אדם אחד שהיה במסוק הצליח להינצל. המסוק התרסק באזור מיוער בסמוך למכללה צבאית שאליה הם היו אמורים להגיע למטרת ביקור. אין ספק כי מדובר באסון כבד להודו שגם כך נאלצת להתמודד עם מצב קשה ומורכב בשל התפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה, אשר גבתה עד כה קורבנות רבים.

גנרל ראוואט בן ה- 63 מונה למפקד כוחות ההגנה של הודו בינואר 2019. הוא צמח במשפחה של אנשי צבא, וכמה מבני משפחתו שירתו בצבא ההודי. הגנרל שירת במשך ארבעים שנה בצבא ופיקד על יחידות רבות. לזכותו נזקפת דעיכת הלחימה בגבול הצפון-מזרחי של הודו ופיקוד על מבצעים חשובים מעבר לגבול נגד המורדים במיאנמר השכנה. ראוואט נחשב מקורב לראש הממשלה נרנדרה מודי. התפקיד שלו מונה ראוואט נחשב לחדש יחסית. הוא נועד לאפשר שיתוף פעולה יעיל יותר בין שלוש זרועות ההגנה של הודו הפועלות בשטחים עצומים- צבא היבשה, חיל-האוויר וחיל-הים.

המסוק שהתרסק הוא מתוצרת רוסיה. הצבא ההודי מחזיק בעשרות מסוקים מהדגם הזה, והם משמשים שרי ממשלה וקציני צבא בכירים. חיל-האוויר הודיע כי פתח בחקירת נסיבות התאונה. בסרטונים שפורסמו בערוצים שונים בטלוויזיה ההודית נראו שרידים בוערים באתר ההתרסקות. מדובר באזור מיוער בסמוך למכללה שאליה היו אמורים הנוסעים להגיע. המסוק המריא מבסיס חיל-האוויר סולור. המסוק היה כבר בעיצומה של הנחיתה בעת התאונה, אשר אירעה כעשרה קילומטרים מהכביש המרכזי הקרוב ביותר. כוחות החירום ההודיים נאלצו להתאמץ מאוד על מנת להגיע לאתר ההתרסקות.

שר החוץ של הודו, סובר המינאם ג'ישנקר, אמר שהוא המום לחלוטין ממותו של הגנרל ראוואט. הוא הדגיש כי שניהם עבדו יחד מקרוב במהלך השנים האחרונות, וכי מדובר באובדן עצום למדינה; שר ההגנה ההודי, רג'נאת סינג, כתב בטוויטר כי מותו של ראוואט בטרם עת הוא אובדן חסר תקנה לצבא ההודי ולמדינה כולה; שר הביטחון, בני גנץ, פרסם הודעת השתתפות כנה בצערו של העם ההודי. גנץ כתב בהודעתו כי הגנרל ראוואט שהיה שותף של צה"ל ותרם במידה רבה לחיזוק היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות.

ברור לכל כי האובדן של מפקד הצבא, הגנרל ראוואט, הוא עצום להודו. על הממשלה ההודית לפעול במלוא המרץ על מנת למנות במהרה מפקד מוצלח אחר לצבא ההודי האחראי על שטחים עצומים. חשוב מאוד ששיתוף הפעולה בין צבא היבשה, חיל-האוויר וחיל-הים לא ייפגע בעקבות מותו של ראוואט. כמובן שעל הודו להתאושש במהרה מהסיפור הכואב הזה כיוון שעליה עדיין להתמודד עם בעיות כלכליות וחברתיות רחבות היקף שהתעצמו עוד יותר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה שהובילה למותם של אזרחים הודים רבים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *