האוקראינים נותנים פייט, הרוסים ממטירים אש על קייב

עידכונים שוטפים ממלחמת רוסיה – אוקראינה

הממשל האוקראיני מזהיר כעת את אזרחי קייב מפני מתקפה עכשיו וקורא להם לרדת למקלטים.


הכתב יואב זהבי כתב כעת בטוויטר: רואה דיווחים שצנחנים רוסיים החלו לנחות בקייב. לא יודע כמה זמן עוד יוכלו האוקראינים לעמוד מול המכונה הרוסית אבל לפי מה שנראה כרגע – טיול בפארק זה לא. מעניין יהיה לראות את ההשפעה של המלחמה הזאת על הציבור הרוסי, על אלפי אמהות שנפרדו מילדים שנסעו ל"תרגיל" ויקבלו אותם בחזרה בארונות".

נשיא אוקראינה  זלנסקי יצא בהצהרה בשעות הערב לאומה: "נילחם עד שנשחרר את המדינה, הנחישות של העם האוקראיני שיבשה את התוכניות של רוסיה לכיבוש אוקראינה". יועצו עדכן על כ-3,500 חיילים רוסים שנהרגו או נפצעו. לפחות 2,692 מפגינים ברוסיה נעצרו לאחר שמחו נגד המלחמה ברחובות מוסקווה, סנט פטרסבורג וביותר מ-50 ערים רוסיות נוספות.

הקנצלר הגרמני, אולף שולץ, אמר שמדינתו תספק לאוקראינה כלי נשק נגד טנקים ונגד טילי קרקע-אוויר. לאחר מכן, שרי החוץ והכלכלה שלו הודיעו שגרמניה תתמוך בניתוק רוסיה ממערכת התשלומים הבין-בנקאית העולמית "SWIFT". ג'ו ביידן תקף בריאיון את רוסיה: "תשלם מחיר כבד בטווח הקצר ובטווח הארוך".

 

במהלך השבת נמשכו הקרבות העזים בין צבא רוסיה לצבא אוקראינה.האוקראינים מדווחים על מאות הרוגים, אבל הרוסים מתקשים להכריע את הקרבות. המגעים למו"מ נכשלו בנתיים והרוסים ממשיכים להפגיז את קייב מהאוויר.

‏בקרמלין טוענים שאוקראינה סירבה לנהל משא ומתן עם רוסיה – ושהנשיא פוטין הורה אתמול לחיילי הצבא להפסיק להתקדם לתוך אוקראינה. עם זאת, הכוחות המשיכו לנוע היום לעומק המדינה.

‏ארה״ב מתכוונת להטיל בהקדם סנקציות אישיות נגד הנשיא פוטין, שר החוץ הרוסי לברוב ובכירים רוסים נוספים – כך אישרה דוברת הבית הלבן. הסנקציות הללו יכללו הגבלות תנועה, דהיינו איסור על פוטין, לברוב כל מי שיכלל ברשימה להיכנס לארה״ב.

גרמניה מבצעת פניית פרסה ותעביר לאוקראינה 400 טילי נ"ט. מהלך מאוד יוצא דופן.

הנשיא פוטין אמר היום: "אני פונה לכוחות הצבאיים האוקראיניים – אל תתנו לניאו נאצים להשתמש בילדים שלכם ובנשים שלכם ובזקנים שלכם, בתור קורבן. קחו את הממשל לידיים שלכם, יהיה לנו קל יותר להסתדר איתכם.

האוקראינים מדווחים על כך שבניין שירות הביטחון האוקראיני בצ'רנוביל עולה באש.

בקרמלין אמרו כי הנשיא פוטין הסכים לדיוני משא ומתן אחרי שזלנסקי הביע נכונות לא להצטרף לברית נאט"ו.  פוטין רצה לערוך אותן במינסק, אבל אוקראינה הציעה את ורשה ואז ניתקה את הקשר.

משרד ההגנה הבריטי טוען כי כוחות השריון הרוסיים פתחו נתיב התקדמות חדש לעבר קייב, וכי עיקר החיילים נותרו במרחק שלך יותר מ-50 ק"מ ממרכז העיר

עוצר לילי הוכרז גם באודסה שנמצאת בדרום אוקרניה.

בעקבות הלחימה: איגוד השידור האירופי הודיע על הדחת רוסיה מאירוויזיון 2022.

רגולטור התקשורת הרוסי אמר כי הוא מגביל חלקית את הגישה לפייסבוק בתגובה להגבלות שהטילה הרשת החברתית האמריקנית על התקשורת הרוסית. לא ברור מה הן ההגבלות

משרד החוץ הרוסי אמר שהאיומים בסנקציות מלונדון לא ירתיעו את רוסיה, אלא רק יובילו להסלמה חדשה. ראש ממשלת בוריס ג'ונסון חשף את חבילת הסנקציות הגדולה ביותר אי פעם של בריטניה נגד רוסיה, חבילה שמכוונת לבנקים, לחברי המעגל הקרוב ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין ולאולגרכים שנהנים מאורח חיים נהנתני בלונדון. על-פי דיווח ב- RIA.רוסיה תוקפת ממערב למריופול עם "אלפי כוחות ימיים" – כך מסר גורם אמריקני רשמי לרשת "סקיי ניוז". עוד הוא הוסיף כי: "הרוסים הוסיפו אלפי כוחות ימיים. אנחנו מעריכים שיש התנגדות גדולה יותר מצד האוקראינים – יותר ממה שציפו הרוסים. הם נלחמים למען ארצם".

ביממה האחרונה עלה רעיון באוקראינה כי ישראל תשמש המתווכת בסכסוך, אולי אפילו כחלק מפסגת מנהיגים בירושלים או במגעים מדיניים בין קייב למוסקבה, לפי דיווחים שונים זלנסקי הציע לבנט לתווך במו"מ.

סוכנות הפליטים של האו"ם: "יותר מ-50,000 אוקראינים נמלטו מהמדינה תוך פחות מ 48". נציב האו"ם לפליטים אמר שרובם יצאו לפולין ולמולדובה וש"רבים נוספים נעים לעבר הגבולות השונים"

מנהיגי נאט"ו החליטו לשלוח חיילים נוספים למזרח אירופה. "לא מאמינים לשקרים של ממשלת רוסיה".

משרד החוץ מפרסם הודעה לישראלים הנמצאים האוקראינה: בשל עומס קשה מאוד והמתנה של שעות רבות במעבר שייני (Medyka/Sheiny) לפולין, ממליצים לישראלים להגיע למעברים הבאים: מעבר הגבול קרקיבץ (Korczowa – Krakovets) לפולין, מעבר הגבול אושגורוד (Uzhhorod/Vysne Nemescke) לסלובקיה, מעבר הגבול צ'ופ (Zahony/Chop) להונגריה ומעבר הגבול סירט (Siret) לרומניה. נציגי משרד החוץ ונציגויות ישראל נמצאים במעברי הגבול.

דוברת משרד החוץ של רוסיה, שלחה אזהרה לפינלנד ושוודיה ואמרה כי הן יתמודדו עם "השלכות צבאיות ופוליטיות מזיקות" אם ינסו להצטרף לנאט"ו. "אנו רואים במחויבותה של ממשלת פינלנד למדיניות אי-התארגנות צבאית, גורם חשוב בהבטחת הביטחון והיציבות בצפון אירופה"

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג: "אנו קוראים לרוסיה להפסיק מיד את הלחימה ולשוב לשולחן המשא ומתן"

סטולטנברג: "רוסיה הפרה את השלום באירופה, אנו מתמודדים עם מציאות בטחונית חדשה באירופה." עוד הוא אמר: "פוטין עשה טעות נוראית והוא ישלם את המחיר לאורך שנים"

גם איטליה תומכת בניתוק רוסיה ממערכת העברת הכספים הבינלאומית "סוויפט".

גורם בכיר בממשל האמריקני מסר שנעשתה התקדמות משמעותית בשבועיים האחרונים בשיחות הגרעין עם אירן. הגורם הוסיף שארצות הברית מקווה שהיא תוכל להציל את שיחות הגרעין בזמן המוגבל שנותר.

רוסיה הטילה וטו במועצת הביטחון של האו"ם על גינוי הפלישה לאוקראינה.

ארצות הברית תטיל סנקציות אישיות על שר ההגנה הרוסי

דיווח באוקראינה: הונגריה הציעה לתווך במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה

טוויטר משעה את שירותי הפרסום שלה למשתמשים אוקראינים ורוסים, וכן תוסיף המלצות לציוצים למניעת הפצה של תוכן פוגעני. כוחות רוסיים תקפו בסיס צבאי בקייב ונהדפו על ידי הכוחות האוקראיניים, כך לפי דיווח של הצבא האוקראיני.

דיווח באוקראינה: כוחות רוסיים ניסו לתקוף תחנת כוח בקייב.

אזעקות נשמעו הבוקר גם בעיר לבוב שבמערב אוקראינה.

ארצות הברית הציעה לפנות את נשיא אוקראינה זלנסקי מקייב כדי להוציא אותו מאזור הסכנה, אך הוא סירב להתפנות

קולות ירי נשמעו בקייב סמוך למתחם הממשלה האוקראינית.

יועץ בכיר לנשיא אוקראינה: "גם אם תהליך המשא ומתן יתחיל – והוא עומד להתחיל – אוקראינה תקבע תנאים"יועץ זלנסקי במסר בסרטון ממרכז קייב: "יש הרבה פייק באינטרנט שאני קורא לצבא שלנו להניח את נשקו ושיש פינוי. אני כאן. לא נניח את נשקנו. נגן על המדינה שלנו"

סוכנות הידיעות הרוסית IFAX: חיילים רוסים כבשו את העיר מליטופול. כוחות רוסים השתלטו על תחנת הכוח ההידרואלקטרית של קייב, כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס.

בעיר סומי שבצפון מזרח אוקראינה מוסרים שהלחימה מתנהלת ברחובות וקוראים לתושבים להישאר בבתיהם.

במשרד הבריאות האוקראיני מדווחים על לפחות 198 הרוגים אוקראינים בעקבות הפלישה הרוסית, בהם 3 ילדים – כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. עוד הוסיפו האוקראינים כי לפחות 1,115 בני אדם נפצעו, בהם 33 ילדים. לא ברור האם הדיווחים מתייחסים לאזרחים בלבד או גם לאנשי צבא.

משרד התקשורת הרוסי שלח מכתבי אזהרה לעשרה גופי תקשורת והאשים אותם בהפצת מידע כוזב על מה שרוסיה מכנה "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה. הרשויות הרוסיות הורו לכלי התקורת למחוק את המידע, אחרת הגישה שלהם למשאבי המדיה תוגבל

ממשלת צ'כיה אישרה משלוח נשק בשווי של כ-8.5 מיליון דולר כדי לסייע לאוקראינה. המשלוח כולל מקלעים, רובי סער וכלי נשק קלים אחרים.

בריטיש איירוויז מבטלת את כל הטיסות שלה מנמל התעופה הית'רו שבלונדון לפחות עד הצוהריים בשל "תקלות טכניות". אמש הכחישה החברה שנפגעה ממתקפת סייבר

דיווח מבלארוס: גולשים חווים תקלות במהלך השימוש בטוויטר בחלק מהאיזורים ברוסיה.

במקביל, רשות הפיקוח על התקשורת ברוסיה "מפצירה" בכלי התקשורת הרוסיים שלא להשתמש במינוחים פלישה, מתקפה או הכרזת מלחמה לתיאור המצב. הרשויות גם האשימו כלי תקשורת ספציפיים כמו אקו-מוסקבה בהפצת מידע שגוי על התקפת יעדים אזרחיים באוקראינה

סוכנות החלל הרוסית מפסיקה את שיתוף הפעולה שלה עם אירופה בבסיס השיגור קורו שבגינאה הצרפתית כתגובה על הסנקציות שהטיל עליה המערב

זלנסקי בהצהרה: "אוקראינה שולטת בקייב ובנקודות מפתח בעיר". הוא אמר שיש אלפי קורבנות ומאות אסירים שאינו מבין מדוע נשלחו לאוקראינה למות. זלנסקי הוסיף כי צריך לעצור את המלחמה ושניתן לחיות בשלום, קרא להונגריה ולגרמניה לתמוך בהוצאת רוסיה מ-SWIFT וטען שאוקראינה הרוויחה את זכותה לחברות באיחוד האירופי.

עוד מהדברים שאמר מדבדד: רוסיה לא באמת זקוקה לקשים דיפלומטיים עם המערב. על ההחלטה של מועצת אירופה להשעות את החברות הרוסיה הוא כינה "ממש לא הוגנת" וטען: "יכולה להיות סיבה טובה לטרוק את הדלת על המועצה לנצח".

בבלארוס מדווחים: ההגנה האווירית של אוקראינה הפילה לפנות בוקר טיל רוסי שכוון לעבר סכר אוקראיני – כך לפי משרד התשתיות של אוקראינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *