האם דווקא עכשיו כדאי להשקיע בנדל"ן באופקים?

האם המלחמה היא ההזדמנות הגדולה של אופקים לפרוץ? סקירה מרתקת עבור משקיעי הנדל"ן שמבקשים לאתר הזדמנויות נדל"ן להשקעה

עד תחילת השנה אופקים ידעה פריחה נדלנית משגעת. עם התחזקות עלית הריבית, מכירות הנדלן הואטו וכמובן שכיום, העיר אשר איבדה 52 מתושביה בטבח של ה 7.10, שוק הנדלן עומד.

האם יש סיכוי שהאביב יחזור לאופקים? האם העיר המרוחקת כ 24 ק"מ מעזה, תמשיך בצמיחה המרשימה שידעה בשנים האחרונות?

בשנת 2017 נחתם בין רשות מקרקעי ישראל ועיריית אופקים הסכם הגג שיוסיף לעיר אופקים יותר מ-12 אלף יחידות דיור חדשות, חלקן בבנייה צמודת קרקע וחלקן בבנייה לגובה, בבניינים עד 13 קומות.

כיום מונה העיר כ-32 אלף תושבים ובעשור הקרוב היא מתעתדת לשלש את מספר תושביה.

קצב הצמיחה הדמוגרפית המרשים של העיר הוא גם תוצר של פתיחת תחנת הרכבת בעיר וחניכתו של כביש המחבר לבאר שבע. שני אלה קיצרו משמעותית את טווחי הנסיעה לבירת הנגב ולגוש דן.

יש שמביעים ספק אם העיר תחזור לקצב הצמיחה שידעה עד שלהי 2022 בעקבות ה 7.10, והאם העליה במחירים שמשכה לעיר משקיעים רבים תמשך.

אך נדמה שהתשובה נמצאת בהסכם הגג השני שנחתם עם העיר באוגוסט 2022 לאור הצלחת ההסכם הראשון. לפי אותו הסכם גג ישווקו כ-4000 יחידות דיור לבניה קבלנית ובנוסף מגרשים לבנייה, ש-50% מתוכם יהיו מיועדים לתושבי העיר בלבד, כאשר בכוונת רמ"י לחתום על הסכם גג נוסף, שלישי במספר, שיכלול בנייה ושיווק של כ-1350 יחידות דיור בשכונת חורשת האקליפטוס בעיר. לצד יחידות הדיור ייבנו גם מבני ציבור ומסחר וכן בית מלון.

מדינת ישראל השקיעה מיליארדי שקלים באופקים בעשור האחרון מתוך כוונה להפכה לעיר עצמאית ומשגשגת, מעבר לפרבר שינה.

משיטוט באתר יד שניה עולה כי למרות המצב, שוק הנדלן בעיר שוקק. כ 400 נכסים מוצגים בימים אלה באתר יד 2. באתר יד ראשונה יש 16 יזמים שמציעים פרויקטים חדשים בעיר. לפי אתר מדלן נמכרו בשנה האחרונה באופקים 475 דירות במחיר ממוצע של 12500 למ"ר ונכון להיום עומדות למכירה 482 דירות בעיר מהם 346 דירות חדשות.

מרבית הפרויקטים החדשים משלבים בין דירות בשוק החופשי לפרויקטי מחיר למשתכן. אחת מהחברות שבונות בעיר היא חברת סלעית הבונה 780 יחידות דיור יחד עם חברת בראל מהן 580 בשוק חופשי. לדברי שייקה נפחא, בעליה של חברת סלעית, "בעשור האחרון, עתידה של אופקים הובטח. הפרויקטים החדשים בעיר מצוידים בממ"דים מן הסתם, מה שמחזק את תחושת הבטחון ואף מושך משפרי דיור רבים".

נפחא מציין, כי "כיום פחות מרבע מתושבי העיר חיים בדירות נטולות ממ"ד מובנה, כאשר למרבית תושבי העיר יש ממ"ד או מיגונית בעקבות תכנית 'אופק חדש' שיזמה העיריה שאיפשרה לכל תושב החפץ בממ"ד או מיגונית לרכוש בזול במסגרת קבוצות רכישה".

בעקבות מלחמת חרבות ברזל יזמה כעת העיריה את 'אופק חדש 2' במסגרתו ינתן סבסוד לשאר התושבים שטרם רכשו מיגונית או ממ"ד.

אופקים אמנם נחשבת נגב מערבי אולם בניגוד לישובי עוטף עזה ושדרות, ועל אף שהמחבלים הצליחו להגיע לעיר ולטבוח בתושביה, היא ספגה מעט מאד טילים. רובם המוחלט של תושבי העיר לא שוקלים כלל לעזוב. יתרה מכך, העיר מושכת אליה יותר ויותר תושבי אזור הדרום ולא רק מבאר שבע שמחפשים אווירה כפרית עם נגישות למטרופולין.

לראיה, על פי הנתונים העדכניים ביותר, שפרסמה לאחרונה הלמ"ס, בחודשים יוני-אוגוסט השנה עיקר הדירות החדשות שנמכרו לציבור הרחב היה במחוז דרום – כ-29.7%, כאשר הערים שבהן נמכר מספר הדירות הגבוה ביותר היו אשקלון ושדרות (611 דירות ו-598 דירות, בהתאמה), כאמור – הערים המטווחות ביותר במלחמת חרבות ברזל. גם אופקים נהנתה ממכירות נאות באותה עת, כאשר אחד השיקולים שמושכים אליה תושבים חוזרים ומשפרי דיור הוא השיקול הכלכלי. זה לא רק מחירי דירות אטרקטיבים אלא ההטבות שלהן זוכים תושבי העיר, שכוללות סבסוד גנים וצהרונים, הטבת מס בשיעור של 18%.

עד סוף 2022 אופקים היתה בצמיחה מרשימה. דווקא כעת צופים בשוק הנדלן המקומי, שהעיר תכפיל את קצב הצמיחה שלה לאור מכלול הנתונים- הרצון של תושבי האזור לגור בסביבה, הטבות המס, הסיכון הבטחוני הנמוך יחסית, התפתחותה הדמוגרפית והכלכלית של העיר והנגישות למרכז.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *