החות'ים בתימן מאיימים על הנפט הסעודי – ד"ר דרור מנור

לאחרונה נראה כי המורדים החות'ים בתימן מסלימים עוד ועוד את הלחימה, כאשר העולם עסוק בעיקר במלחמת רוסיה-אוקראינה. בסוף השבוע שעבר החות'ים הפציצו מאגר נפט בעיר ג'דה שבסעודיה, סמוך למסלול הפורמולה 1 שהתקיים בתחילת השבוע, ואשר נחשב למרוץ המכוניות החשוב והיוקרתי ביותר בעולם. הסעודים לא נשארו אדישים והגיבו במהרה במתקפה אווירית אינטנסיבית על החות'ים, אשר נתמכים בקביעות בידי איראן

לאחרונה נראה כי המורדים החות'ים בתימן מסלימים עוד ועוד את הלחימה, כאשר העולם עסוק בעיקר במלחמת רוסיה-אוקראינה. בסוף השבוע שעבר החות'ים הפציצו מאגר נפט בעיר ג'דה שבסעודיה, סמוך למסלול הפורמולה 1 שהתקיים בתחילת השבוע, ואשר נחשב למרוץ המכוניות החשוב והיוקרתי ביותר בעולם. הסעודים לא נשארו אדישים והגיבו במהרה במתקפה אווירית אינטנסיבית על החות'ים, אשר נתמכים בקביעות בידי איראן.

במתקפה חסרת המעצורים של החות'ים נפגע מאגר נפט מרכזי בעיר ג'דה, שלא רחוק ממנו ערכו הסעודים את ההכנות למרוץ המכוניות. בית-המלוכה הסעודי החליט להפעיל תוך זמן קצר את חיל-האוויר שהתקיף מסיבית עמדות רבות של החות'ים ברחבי תימן. התקיפה רחבת ההיקף לא הובילה לנפגעים, אך היא גרמה לדאגה רבה בקרב נהגי המירוצים שהגיעו לג'דה. גורמים בכירים בסעודיה בטוחים כי מדובר בניסיון של המורדים החות'ים לשבש את האירוע החשוב והיוקרתי, שסעודיה חיכתה לו זמן רב. זאת כאשר יש ברקע את מלחמת רוסיה-אוקראינה שזוכה לסיקור עצום ברחבי העולם.

לאחר המתקפה המסיבית של חיל-האוויר הסעודי אמרו המנהיגים של החות'ים כי הם ישהו למשך שלושה ימים את המתקפות שלהם בשטחה של סעודיה, בתקווה שבית-המלוכה ישהה אף הוא את התקיפות המסיביות, במטרה להעניק לשני הצדדים הזדמנות לרגיעה ממושכת יותר. חשוב לציין כי המורדים החות'ים, אשר זוכים לסיוע ולתמיכה בקנה מידה רחב מאיראן, כבשו את עיר הבירה התימנית צנעא בשנת 2014 והדיחו במהירות את הממשלה התימנית החלשה. סעודיה שמשמשת כמנהיגת בעולם הסוני רואה בחות'ים כשלוחה שיעית הפועלת בחסות איראנית בחצר האחורית של הממלכה הסעודית. על כן, בית-המלוכה החליט במהלך שנת 2015 לצאת למבצע צבאי גדול נגד המורדים החות'ים בתימן. אולם המבצע הצבאי הסעודי שהיה אמור להימשך תקופה קצרה הפך למלחמה ארוכה ועקובה מדם, אשר עלתה בחייהם של מאות אלפי אזרחים תימנים, ביניהם זקנים, נשים וילדים, כתוצאה מהפצצות בלתי פוסקות ומרעב.

למרות שסעודיה נחשבת לבעלת ברית של מדינות רבות במערב, ובמיוחד ארה"ב, גורמים בכירים במדינות אלה מותחים ביקורת נוקבת על הפגיעה של הצבא הסעודי באזרחים חפים מפשע ברחבי תימן במהלך ימי הלחימה האינטנסיביים. בין הנפגעים גם תינוקות וילדים. במקביל, בית-המלוכה בסעודי מזהיר כל הזמן כי המתקפות המסיביות של המורדים החות'ים יפגעו במידה רבה בתפוקת הנפט של הממלכה וביכולתה למלא באופן אפקטיבי את הצרכים של מדינות העולם. זאת תוך רמיזה על הטלטלה רחבת ההיקף שעובר שוק האנרגיה בעקבות המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה.

אין ספק כי מלחמתה של סעודיה במורדים החות'ים בתימן היא חשובה, וכוחות הביטחון הסעודים משקיעים בה יומם ולילה כדי להגיע לתוצאות. אולם, על הסעודים להבין כי עליהם לפעול במלוא המרץ כדי להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע בתימן. הפגיעה באוכלוסיות חלשות כמו זקנים, נשים וילדים היא נוראית ומציגה את סעודיה כמדינה שלילית הפוגעת בזכויות אדם. הדבר הזה אינו מוסיף לדימויה השלילי ממילא של סעודיה בעיני מדינות המערב. רק לאחרונה הוצאו להורג 81 איש בממלכה. כמובן שצריך להשקיע כל מאמץ כדי שאיראן לא תספק כספים וסיוע למורדים החות'ים שעושים שמות באוכלוסייה התימנית. ברור לכל שאיראן מסייעת למורדים האכזריים וחסרי המצפון האלה. למרות ההכחשות הרבות של ההנהגה בטהרן, מומחים מערביים טוענים בתוקף כי מקור כלי הנשק החות'יים אכן נמצא באיראן ולא בשום מדינה אחרת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *