הסטודנטים החרדים כובשים את רשימת מצטייני הנשיאה

נתון מפתיע ומעודד בטקס 'מצטייני הנשיאה' של האוניברסיטה הפתוחה: עשרה אחוזים מהזוכים הם סטודנטים וסטודנטיות חרדים – ייצוג גבוה בהרבה מחלקם באוכלוסיית הסטודנטים לתואר ראשון

מאתיים ושניים סטודנטים וסטודנטיות מהאוניברסיטה הפתוחה קיבלו בשבוע שעבר את תעודת 'מצטיין הנשיאה' לתואר ראשון כחלק מטקס הענקת התעודות השנתי. בין המצטיינים והמצטיינות היתה גם מיכל לוי, סטודנטית חרדית לתואר במדעי החברה במסלול שלטון מקומי שעובדת בעיריית בית שמש.

מיכל, היא אחת מעשרים סטודנטים וסטודנטיות מהציבור החרדי שנכנסו לרשימת מצטייני הנשיאה. מספר זה גבוה משמעותית ביחס לחלקם באוכלוסיית הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה. 10% מכלל מצטייני הנשיאה לשנת תשפ"ג הם חרדים, בעוד שמספר החרדים בקרב הסטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה עומד על כ-6%.

טקס חלוקת תעודות מצטייני הנשיאה מתקיים פעם בשנה, במעמד נשיאת האוניברסיטה הפתוחה פרופ' מימי אייזנשטדט. תעודת ומלגת מצטייני הנשיאה מוענקות לסטודנטים בעלי הציונים הגבוהים ביותר מתוך בעלי ממוצע משוקלל שנתי העומד על 95 לפחות. גם בקרב מצטייני דיקן הלימודים האקדמיים – בעלי הציונים הגבוהים ביותר מתוך בעלי ממוצע משוקלל שנתי העומד על 90 לפחות, ניכרת נוכחות בולטת לסטודנטים החרדים.

"זה כבוד גדול עבורי להיות חלק מקבוצת עילית מצומצמת של מצטייני הנשיא, אבל זה לא העיקר", אומרת הסטודנטית מיכל לוי מנהלת מחלקת מכרזי כוח אדם בעיריית בית שמש אחת החרדיות שהוכתרו כמצטיינות הנשיאה. "הדבר החשוב הוא להראות שזה אפשרי. אפשרי להיות אמא לחמישה,

לעבוד בתפקיד משמעותי בשלטון המקומי וגם להיות חרדית ללא פשרות, ועדיין להשלים תואר ראשון באוניברסיטה ואפילו בהצטיינות. זה אפשרי כי האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת את זה, באמצעות לימודים מרחוק ומעטפת מלאה של גמישות בלימודים, שנותנת את היכולת להשקיע את הכוחות והכישורים הנדרשים נטו ללימודים".

מספר הסטודנטים החרדים הלומדים לתואר ראשון ושני באוניברסיטה הפתוחה, צומח משנה לשנה. כך למשל בשנת הלימודים הנוכחית, לומדים באוניברסיטה הפתוחה כ-3000 סטודנטים וסטודנטיות מהציבור החרדי. בדיקה של הלמ"ס שפורסמה לאחרונה העלתה כי שיעור הסטודנטים החרדים באוניברסיטה הפתוחה גבוה פי 3.7 מחלקם בשאר האוניברסיטאות. לצד העליה המתמדת במספר הסטודנטים החרדים, גדל מספרם בקרב מקבלי פרסים ותעודות הצטיינות – ושיעור הזוכים החרדים גבוה ביחס לחלקם באוכלוסיית הסטודנטים.

המצטיינים והמצטיינות החרדים מתגוררים בבית שמש, בני ברק, ירושלים, צפת ובריכוזים חרדים נוספים ברחבי הארץ. רובם משתתפים בלימודים באמצעות שיטת הלימוד הגמישה של האו"פ שמאפשרת ללמוד את מרבית הקורסים בצורה מקוונת, במקום לימודים פרונטליים בכיתה. לכל קורס קיים אתר אינטרנט יעודי, הכולל את חומרי הלימוד, מצגות, הקלטות של מפגשים, מגוון עזרים ובנוסף, כל ספרי הלימוד מגיעים ישירות לבתי הסטודנטים. שיטת לימוד ייחודית זו, מתאימה במיוחד לסטודנטים מהציבור החרדי, בזכות הגמישות גם בקצב ובשעות הלימודים.

"היכולת הלימודים הגבוהה של בוגרי מוסדות החינוך החרדים, מקבלת ביטוי בולט באוניברסיטה הפתוחה", אומר זאב סקלר, מנכ"ל חברת תלם המלווה את פרויקט שילוב החרדים באו"פ. "כשמסירים חסמים כמו בגרות או פסיכומטרי ומאפשרים ללמוד באווירה שהולמת את אורח החיים החרדי, מתברר שהסטודנטים החרדים מגיעים להישגים נאים מאוד גם ביחס לציבור הכללי. ההשתלבות של חרדים באו"פ, יכולה להיות מודל מוביל של השתלבות איכותית באקדמיה תוך שמירה על הערכים החרדים החשובים".

"בקבוצת המצטיינים של האוניברסיטה הפתוחה קיים ייצוג לכל הקבוצות באוכלוסיה", אומר סמנכ"ל האו"פ, ד"ר מושיק לביא הממונה על הנגשת הלימודים לחברה החרדית. "היכולת להתקבל ללימודים אקדמיים בלי תעודת בגרות ולקבל את האפשרות להוכיח את היכולות הלימודיות האמיתיות, היא ערך בסיסי באוניברסיטה הפתוחה. אנו גאים בכל אחד מהסטודנטים המצטיינים שלנו ומברכים את הסטודנטים והסטודנטיות החרדים על הדרך וההישגים שלהם ועל היותם מודל לחיקוי עבור הקהילה והמשפחה שלהם".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *