הערבים והשמאל התנגדו לחוק שנועד לשלול תקציב מבתי ספר תומכי טרור

בוועדת החינוך של הכנסת המשיכו השבוע לקדם את הצעת החוק של חה"כ עמית הלוי שתאפשר שלילת תקציבים מבתי ספר תומכי טרור

 בוועדת החינוך של הכנסת התקיים אתמול (רביעי) דיון סוער כחלק מהכנת הצעת חוק איסור העסקת עובדי הוראה ושלילת תקציב ממוסדות חינוך עקב הזדהות עם מעשה טרור או עם ארגון טרור – לקריאה שניה ושלישית. נזכיר כי רק בשבוע שעבר נעצר מורה מעין מאהל בחשד שצילם מתקן ביטחוני כדי לסייע לחמאס.

הצעת החוק קובעת שמנכ"ל משרד החינוך יוכל לפטר עובד שפרסם דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה בו או הזדהות עמו. במהלך הדיון ביקשו חברי הכנסת להוסיף להצעת החוק סעיף שישלול פיצויי פיטורין מאותם מורים וכן את הזכות להודעה מוקדמת ממורים שלא הורשעו, כאמור, בדין הפלילי. במשרד המשפטים ביקשו להוסיף להצעת החוק גם סעיפים של הסתה לגזענות ואלימות.

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן־דויד הביעה התנגדות להצעת החוק ואמרה: "כל הזמן רק המורים על המנגל. אם משרד החינוך היה משתמש בסמכויות שלו, לא היינו מגיעים למצב של החוק הזה ואחרים כנגד עובדי הוראה. זאת אפליה. אין אחרים שצריך לבדוק? בושה. איך משרד החינוך נתן לשב"כ תעודות זהות של 260 אלף מורים? איפה נשמע דבר כזה?" חה"כ עמית הלוי (הליכוד) הסביר: "הוא רצה לבדוק אם אין טרוריסטים. ספוילר – הוא מצא. בדיקה ביטחונית תיעשה רק על כאלה ששב"כ יודע שיש עליהם חיווי".

מהדיון עלה עוד כי עד 2009 התקיים בשב"כ תהליך ביטחוני גורף לעובדי משרד החינוך. נציגת משרד ראש הממשלה אמרה כי בתהליך הושקעו משאבים אך התועלות היו אפסיות, כך שהשירות כמעט לא העביר המלצות לפסילת עובדי הוראה. היא הוסיפה ואמרה כי השב"כ לא רואה באוכלוסיית המורים סיכון עודף בהשוואה למקצועות אחרים, וכי מתקיים קשר הדדי בין משרד החינוך לשירות, שמקבל ממנו מידע בנוגע למורים שהצטבר בענינים מידע חדש בנוגע למעורבות בפעילות טרור. "כדי למצוא עובד הוראה עם זיקה לטרור צריך לבצע הליך אבחוני גורף, והסדר רחב כזה משקף פגיעה בלתי מידתית באוכלוסיית המאובחנים. בהיבט התקציבי, אחרי שקלול כלל התהליכים הדרושים, העלות המוערכת היא מיליוני שקלים".

נציג הייעוץ המשפטי במשרד החינוך אמר כי קיימת תמימות דעים שמוסד שמתאפשר בו גילוי טרור, על דעת המוסד, איננו זכאי לתקציבי מדינה ויש להסדיר זאת כאמירה ברורה במסגרת התקנות ולא מכוח הפסיקה הכללית. ואילו נציגת משרד המשפטים אמרה: אנחנו חושבים שבנסיבות המורכבות והרגישות של שלילת תקציב בגין הזדהות עם טרור, יש מקום לקבוע קריטריונים ברורים ונוקשים כי יש לנו פגיעה בחופש הביטוי ואנחנו נעזרים בכלים מנהליים על מנת להבין אם היה אירוע כזה. לענין הבעת הזדהות במילים – זה משהו שראוי לפרשנות. בנוסף, אנחנו רואים חשיבות באותה מידה גם להוסיף את ההסתה לגזענות ואלימות ולא להותיר את זה רק ביחס להזדהות נגד טרור.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *