הרב דוד לייבל מגיב: "לא רוצים שיקרא ישיבה ואין לי בעיה עם זה"

תוכניתו של נשיא קהילת "אחוות תורה" להקים ישיבה המשלבת לימודים אקדמאים נתקלה בהתנגדות משמעותית מצד ההנהגה החרדית, אבל הרב דוד לייבל ממשיך להתעקש כי מדובר בבשורה המשמעותית ביותר עבור משפחות בני התורה • צפו בתגובתו המלאה

ברקע מכתב גדולי ישראל נגד ישיבתו החדשה של הרב דוד לייבל, נשיא קהילת "אחוות תורה", ובעקבות המתקפה החריפה של חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן שליט"א נגד הקמת הישיבה החדשה, מגיב לראשונה הרב דוד לייבל לכל השאלות סביב הקמת הישיבה החדשה בראשותו.

הרב עסוק ומוביל פתיחה של ישיבה גדולה לקראת זמן אלול הקרוב שתשלב לימודים אקדמאים כחלק מהלימודים בישיבה. אנחנו יודעים שלאורך השנים גדולי ישראל התנגדו לזה בצורה נחרצת ואנחנו יודעים גם שבעבר הרחוק יותר ישיבת וולאזין נסגרה בעקבות שילוב של לימודי חול בישיבה. מה התשובה של הרב לדבר הזה?

"אני חושב שהסיפור של וולאזין לא רלוונטי בגלל שלימודי חול שעה שפה היה שם, והדרישה של הצאר היה 9 שעות ואז נסגרה הישיבה.

"היוזמה הזאת התחילה כששני ראשי ישיבות של ישיבות תיכוניות נחשבות באו ואמרו לי שיש בחורים שלא רוצים להיכנס לישיבה, הם רוצים מקצוע ישר. אז אמרו לי או אתה פותח ישיבה או הם הולכים לאוניבסיטה או לצבא. אמרתי להם תפתחו אתם, והם אמרו לי שהם לא יכולים. תלכלך אתה את הידיים, תעשה את זה אתה. אמרתי בסדר, אני אעשה את זה.

"אז אני לא מבין מה הנושא. יש בחור שהולך לצבא או לאוניברסיטה או שילמד חצי יום וילמד חצי יום תואר, מה עדיף? יכול להיות שהסמנטיקה, שלא רוצים שיקרא ישיבה ואין לי בעיה עם זה, נקרא לזה מתיבתא, נקרא לזה אחרת".

למה זה בסדר שזה יהיה כחלק מהלימודים בישיבה?

"זה עוד פעם סמנטיקה. אז לא נקרא לזה ישיבה. אבל ברור שיש עדיפות עצומה כשיש לך בחור בן 18 או שאתה שולח אותו החוצה והוא חוזר לך ב-11 בלילה אתה לא יודע איפה הוא נמצא, מתי הוא חוזר, מתי הוא לא חוזר. אין לך פיקוח. אחריות כלפי ההורים זה שאתה לוקח ילד ואתה מפקח עליו. איך אתה מפקח עליו? אתה מפקח עליו כל היום. הוא נמצא אצלך בלימודים, בבוקר תורה, אחה"צ תורה, בערב תורה, ויש פה אחריות על הילד. אתה זורק אותו החוצה… מה יהיה בחוץ?…"

המשמעות של זה מצד שני, שזה יכול להיות פיתוי מאוד גדול להרבה בחורים אחרים שנמצאים היום בישיבות ונשארים שמורים ולא הולכים קדימה וברגע שיש אופציה אחרת יש משהו מפתה שנמצא מעבר לגדר זה יכול למשוך אותם החוצה לתת להם את האופציה ואת הלגיטימציה שזה בסדר לצאת מהישיבה וללכת ללמוד, לשלב.

"קודם כל אני אפסיק אותך באמצע כשאתה אומר 'שמורים' אני מקווה ואני אעמוד על זה שהבחורים שיהיו בישיבה הזאת, או במתיבתא הזאת, יהיו שמורים לא פחות מבחורים שלא לומדים בתוך הישיבה. הם יהיו שמורים.

"אתה שואל האם יבוא בחור שיבוא אחרי שנתיים בתוך הישיבה ואומר שהוא לא לומד ולא עושה כלום, האם אני אקבל אותו? אני אקבל אותו. אני אחכה שהוא ינשור ואז אפתח ישיבה לנושרים, והוא יוכל ללמוד שעתיים בבוקר וללכת לרפת אחר הצהריים לעבוד, ואז זה מוסד מוצלח? אני לוקח אותו לפני הנשירה, הוא אומר בעצמו, בחור בן עשרים שבא ואומר אני לא לומד, אני כבר שנתיים לא לומד, לא מוצא את מקומי, אני מאמין לו".

כזכור, אתמול פורסמו כאן ב'אקטואליק' דברי המחאה שהשמיע ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן שליט"א באירוע של ארגון "שובו". וזאת בהמשך למכתבם של גדולי ישראל כנגד הקמת הישיבה החדשה, שפורסם ביום שלישי האחרון ב'יתד נאמן', עליו חתמו מרנן ורבנן הגר"ד לנדו הגרב"ד פוברסקי הגרמ"ה הירש הגר"י זילברשטיין והגר"צ דרבקין.

"מורי ורבותי, אני רוצה להגיד כאן כמה מילים, שהסתפקתי האם לדבר על זה, אבל חשבתי שדווקא כאן המקום, כשאנחנו מתאספים למען תנועת "שובו", שנוסדה, כמו שדיברנו, בשביל לקרב את אחינו לתורה וליראת שמים.

אני רוצה להגיד לכם, צריכים לדעת, שמסורת בידינו מאלו שייסדו את הישיבות הקדושות, שאין לשנות כלל מצורת הישיבות הקדושות. חלילה וחס להכניס בהם לימודי חול, שעל ידי כך מעקרים ומחללים את השם "ישיבה" רח"ל, כי "הישיבה" היא כולה קודש בלא כל תערובת.

תשמעו טוב. הנה לדאבונינו קם אחד שבא מתוך מטרה לקעקע את מסורת הישיבות הקדושות, את כל הדרך שקיבלנו, הוא רוצה לפתוח ישיבה עם לימודי חול, אנחנו מחובתנו למחות על זה.

אני רוצה לספר סיפור ששמעתי בעדות נאמנה, מאחד שנכנס לפני מרן רבן של ישראל הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל, וזה היה שלושה ימים לפני שהוא נפטר, והגאון רבי אהרן זצ"ל שאל אותו מה אתה עושה כאן באמריקה? אתה עובד כאן, אתה מלמד באיזה מקום? אז הוא אמר לו אני מלמד ב"ישיבה יוניברסיטי" , אז רבי אהרן אמר לו, "תעשה לי טובה, אל תקרא לזה "ישיבה יוניברסיטי" תקרא לזה "יוניברסיטי", לא תקרא לזה "ישיבה יוניברסטי"!.

אנחנו כולם יודעים, כמה מו"ח זצוק"ל, רבינו הגדול הראש ישיבה, כמה הוא דיבר על זה, ויצא על זה במלחמה כמה פעמים, שאסור לתת יד להקמת מוסד שכזה, והראש ישיבה אמר, שעל זה נאמר, "אותי עזבו מקור מים חיים לחצוב בארות נשברים".

וכל החשבונות שחושבים על ידי שיוסיפו לימודי חול, אז יצילו, יבואו יותר, צריכים לדעת, בשינוי שמשנים מדרך הישיבות, זה הבל ממש מה שהם אומרים, לא יוצא מזה רק הרס וחורבן שאחריתו מי ישורנו.

ולכן דווקא כאן, בהזדמנות הזו, כשאנחנו מתאספים למען תנועת "שובו" שנוסדה בשביל לקרב לתורה ויראת שמים, ולהמשיך הלאה והלאה, אז נזכה שעל ידי חיזוק המפעל הזה, יתבטל מה שרוצים להקים מוסד שכל תכליתו זה לרחק אנשים מתורה ויראת שמים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *