ועדת הכלכלה דנה שוב בהצעה לקנוס עסקים שיעלו מחירים בתקופת חירום

ההצעה מתייחסת להעלאות מחירים לא מוצדקות שמנצלות את מצב החירום. שר הכלכלה קרא להטיל לסמן מוצרים שהתקיירו במדבקה שחורה

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה להכין לקריאה ראשונה את הצעתו של יושב ראש הוועדה, חה"כ דוד ביטן (הליכוד) וחברים נוספים למלחמה בעליית מחירי מוצרים ושירותים חיוניים בשעת חירום.

בפתח הדיון התייחס שר הכלכלה והתעשייה, חה"כ ניר ברקת (הליכוד) להצעה, והזכיר את הצעתו לחייב עוסקים שהעלו מחירים בתקופת המלחמה, לשים מדבקה שחורה על המוצר.

לפי ההצעה של ביטן וחברים נוספים בוועדה, עסקים שיעלו מחירי שירותים ומוצרים חיוניים באופן חריג בתקופה בה יוכרז מצב חירום ביטחוני, אזרחי או בריאותי, ייחשבו לכאלה שביצעו השפעה בלתי הוגנת לפי חוק הגנת הצרכן. במקרה כזה יוכל הממונה על הרשות להגנת הצרכן לקנוס אותם בסך של כ־46 אלף שקלים לתאגיד וכ־‏25 אלף שקלים ליחיד.

בנוסף, מוצע שהממונה על הרשות להגנת הצרכן יוסמך להוציא צו להפסקת ההפרה, ועסק שיפר את הצו יהיה צפוי לעיצומים בגובה של עד פי שלושה מהסכמים האמורים.

ברקע הדברים מכת העלאות מחירים שהחלה אמנם לפני המלחמה, אך החמירה לאחר פרוץ המלחמה. שר הכלכלה, התייחס לעליית מחירים במלחמה, ואמר: "בדקנו איזה כלים יש לממשלה לדאוג לאינטרס הציבורי העליון – להגן על הציבור מפני תופעות בלתי רצויות. בישראל בעידן המודרני לא הייתה מלחמה כזו ארוכה, הרגשתי שחייבים לפתח כלים". לדבריו, הצעת החוק מבקשת לקבוע שבתקופת מצב חירום לא יוכלו בעלי עסקים להגזים בעליית המחירים וזאת באמצעות בדיקת מצב המחירים לפני המלחמה. הוא הוסיף כי לאחר שהצעה כזו שלו נבלמה בממשלה, הוא החליט להשתמש בכלי הביוש הרגולטורי.

"יצרנו רשימה שחורה של חברות שהעלו מחירים ללא הצדקה, שכיום כלולות בה החברות הגדולות: שטראוס, אסם, שסטוביץ', ויסוצקי, יכין, זוגלובק, בית השיטה ואחווה. ככל שהציבור יפעל חכם ויימנע מלקנות מוצרים מהרשימה השחורה, כך ייטב לנו", אמר ברקת.

הוא הוסיף לכך רעיון משלים, שנועד לאפשר לקמעונאים לא למכור מוצרים של ספקים שהעלו מחירים, ואמר כי יחייב את העסקים שהעלו מחירים לסמן את המוצרים שלהם עם מדבקה שחורה. היו"ר ביטן התייחס גם הוא להצעה ואמר כי לא מדובר בפיקוח על מחירים, אלא בניסיון למנוע ניצול בלתי הוגן של מצב החירום. הוא ציין שכרגע מדובר רק על קנסות, אבל הוסיף: "אני לא פוסל שיימינג רגולטורי כחלק מהטיפול בהעלאות המחירים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *