ועדת הכספים אישרה: הגירעון יגדל כמעט פי שלושה והתקציב יתרחב

הוועדה בראשות חה"כ משה גפני דחתה הסתייגות רבות לתיקון המוצע לחוק הפחתת הגירעון, ואישרה אותו לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הכספים אישרה הבוקר (רביעי) את הצעת התיקון לחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית לקריאה שנייה ושלישית. הוועדה דחתה מאות הסתייגויות על הצעת החוק ביום שני, והיום דחתה את הרביזיות על ההצבעות האלו ואישרה, כאמור, את הצעת החוק עצמה לקריאה שנייה ושלישית.

בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית נקבעו שני כללים פיסקליים: הראשון כלל מגבלת ההוצאה – שיעור הגידול המותר בהוצאות הממשלה בשנה מסוימת ביחס לתקציב השנה הקודמת, והשני הוא יעד הגירעון המותר בתקציב בכל שנה ביחס לתוצר.

במסגרת התקציב שאושר בחודש מאי 2023, נקבעה ההוצאה המותרת בשנים 2023 ו־2024 על סמך הנוסחה הקבועה בחוק, וכן נקבע יעד הגירעון המותר בתקציב בשנים אלו. אך כדי לאפשר את הגידול בהוצאות הממשלה בשל המלחמה, אישרה הכנסת בעת עדכון תקציב 2023, הגדלה חד־פעמית של ההוצאה המותרת בשנה הקודמת והגדלה של יעד הגירעון לשנה זו. כחלק מהגשת הצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים הנוכחית (2024) מוצע להגדיל באופן חד־פעמי את ההוצאה המותרת ואת הגירעון גם בשנה הזאת.

הצעת התקציב הנוסף מגדילה את יעד הגירעון ל־6.6% מהתוצר במקום 2.25% כפי שאושר במאי האחרון, וההפרש ביעד הגירעון מסתכם בכ־70 מיליארד שקל והוא מיועד לממן את ההוצאות הנוספות הנדרשות כתוצאה מהמלחמה. מניתוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי שיעור הגידול המותר בתקציב מגבלת ההוצאה בשנת הכספים הקודמת הוא 2.62% מתקציב השנה שלפניה, ושיעור הגידול הנוסף המבוקש לשנת 2024 הוא 14.55% מהתקציב המקורי שאושר לשנת 2023 כשהחלוקה היא: 11.35% (55 מיליארד ש"ח) למימון צרכים צבאיים, ו-3.2% (15.5 מיליארד ש"ח) למימון צרכים אזרחיים.​

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *