מה גרם לדבורי הדבש בארה"ב להפחית חמישה ק"ג מהתפוקה השנתית?

מחקר חדש שנערך בארה"ב, מגלה את הסיבה שמאחורי הירידה התלולה בתפוקת הדבש של הדבורים בעשור האחרון. ומה קורה כאן אצלנו?

יבול הדבש הממוצע שנבדק בארצות הברית בעשר השנים שבין 2010 ל־2020 עמד על כ־26 ק"ג למושבת דבורי דבש. זאת לעומת כ־31 ק"ג בעשור הראשון של האלף השלישי למניינם. נציין כי במקביל גדל מספרן של מושבות דבורי הדבש מכ־2.49 מיליון לכ־2.7 מיליון.

ואכן, מגדלי הדבורים בארצות הברית מוטרדים בשנים האחרונות מירידה בלתי מובנת בתפוקת הדבש. תוצאות מחקר חדש, שפורסם בכתב העת המדעי IOP Sience על ידי חוקרים מאוניברסיטת 'פן סטייט' שבפנסילבניה, מאשים את ה"הגרעה הסביבתית" כמו שפוגעת בתפקוד הדבורים וחרקים רבים אחרים, ומהווה אחד ההסברים לירידה בתפוקת הדבש.

"מגדלי דבורים מעידים שהם אינם רודים את כמות הדבש אותה היו רגילים לרדות בשנים עברו. זו תופעה שאנו רואים באופן גורף במדינות שונות", אומרת ד"ר גבריאלה קווינלן, חוקרת במחלקה לאנטומולוגיה באוניברסיטת 'פן-סטייט' והמרכז לחקר מאביקים. צוות המחקר בהובלתה ניתח באמצעות מידע שתועד לאורך חמישה עשורים ברחבי ארה"ב, את הגורמים שמשפיעים על כמות הפריחה שצומחת באזורים השונים, ומהווה גורם מפתח שמשפיע על כמות הדבש שמייצרות דבורי הדבש. המחקר החדש מצא מספר גורמים שפוגעים ביכולת דבורי הדבש לייצר דבש. בהם הגידול בשימוש בקוטלי עשבים, הפיכת קרקעות שהיו עשירות בפרחים לאדמות חקלאיות שהמבוססות על גידול אחד בלבד, וירידה בתפוקת הקרקע. החוקרים סבורים עוד כי שינויי האקלים מאז שנות ה־90 המוקדמות, משפיעים משמעותית על ייצור הדבש.

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש, אומר בעקבות הפרסום כי "כמות הכוורות בישראל לא פחתה ולא נצפתה עדיין פגיעה משמעותית בייצור וכמות הדבש וההאבקה. עם זאת ניתן לראות כי בארה"ב כמו גם במקומות נוספים בעולם, מתרחבת תופעה של היעלמות דבורים שנובעת כנראה מאורבניזציה מואצת, מחסור בצוף בעקבות משבר האקלים וגורמים נוספים שנותנים אותותיהם במחסור במאביקים לגידולים החקלאיים. זאת הסיבה לכך שקיימת חשיבות עליונה להרחבת המחקרים בארץ ובעולם בתחום דבורי הדבש. דבורי דבש הן המָאַבִּיק האולטימטיבי של חלק ניכר מגידולי החקלאות למזון.

"אני מקווה שתוצאות המחקר הזה ומחקרים נוספים בנושא, יובילו למציאת דרכים שיאפשרו להתמודד עם האתגר של שמירה על ענף הדבורים וההאבקה בארץ בעולם. במסגרת הפתרונות שאנו מנסים לתת למשבר המתהווה אנו פועלים להרחבת שטחי המרעה לדבורים. בשביל זה אנחנו מקיימים פרויקט משותף עם קק"ל במסגרתו יינטעו כ־45 אלף עצים ושיחים צוּפָנִיִים בשנה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *