מחפשים מתכנן פרישה? אלו הקריטריונים שעליו לעמוד בהם

מתכנן פרישה הוא איש מקצוע המספק שירות שהפך לחיוני מאוד, ואפילו קריטי, במאה ה-21: תכנון מקיף ומוקפד של כל ההיבטים הכלכליים של הפרישה מעבודה

מתכנן פרישה הוא איש מקצוע המספק שירות שהפך לחיוני מאוד, ואפילו קריטי, במאה ה-21: תכנון מקיף ומוקפד של כל ההיבטים הכלכליים של הפרישה מעבודה. הסיבה לחשיבות המתעצמת של השירות, וכתוצאה מכך גם לביקוש ההולך ומתרחב אליו, היא שתקופת הפנסיה הולכת ומתארכת. ככל שתוחלת החיים עולה, כך נדרשים יותר משאבים כספיים כדי ליהנות מרמת חיים נאותה, והבסיס למקסום המשאבים הנ"ל הוא תכנון מושכל.

מתכנן פרישה – מומלץ עם רשיון פנסיוני

הדגש הראשון לגבי בחירת מתכנן פרישה שיסייע להבטיח חיים נעימים ונוחים לאורך הפנסיה הוא קיומו של רישיון פנסיוני. תכנון פרישה לא מחייב רשיון של יועץ פנסיוני או סוכן פנסיוני, אך אסור להתפשר על איש מקצוע ללא הרישיון הנ"ל וזאת בשל העובדה שחלק נרחב מתכנון הפרישה מורכב מהמוצרים הפנסיוניים המחייבים רשיון. עוד כדאי לדעת שעל-מנת לקבל רישיון זה חובה לעבור שורת מבחנים בנושאים שונים וגם להשלים סטאז' של 6 חודשים, כך שעצם קיומו של הרישיון מעיד על בקיאות אמיתית.

מה כולל השירות של מתכנן פרישה?

בשלב ראשון מתכנן פרישה מיומן אוסף את כל הנתונים הרלוונטיים על-מנת לבנות תמונת מצב עדכנית ומפורטת. שלב זה משמש גם לבדיקה חשובה – לוודא שכל ההפקדות הפנסיוניות של המעסיק מתבצעות בהתאם לחוק. בשלב הבא מתכנן הפרישה ממליץ על דרכים שונות להפוך את החיסכון הפנסיוני למשתלם יותר – למשל בחירת מסלול שעשוי להניב תשואה טובה יותר מבלי לחרוג מרמת הסיכון המומלצת (והמתאימה לאדם הספציפי), או הגדלת היקף ההפקדות כך שלאחר הפרישה מעבודה הקצבה הפנסיונית תהיה גבוהה יותר.

עוד מרכיב חשוב בתכנון הפרישה הוא מיצוי הטבות המס האפשריות מצד אחד, ומצד שני תכנון נכון שמונע תשלום שיעורי מס גבוהים יתר על המידה שאינם מחויבי המציאות.

תכנון פרישה על בסיס קשב מלא

מתכנן פרישה מיומן מתאים את התוכניות וההמלצות לכל לקוח באופן ספציפי – וזאת מפני שיש כמובן הבדלים משמעותיים בין אנשים שונים. כך למשל יכולים להיות הבדלים במידת שנאת הסיכון, עוד מאפיין אישי משמעותי הוא הגיל ויש גם שוני בתכנון הפרישה בהתאם לרמות ההכנסה. על-מנת שתכנון הפרישה יותאם באופן מושלם לכל אדם נדרש קשב מלא אליו, גם לרצונות וגם לצרכים שלו, וזוהי עוד תכונה הכרחית של אנשי מקצוע בתחום זה.

מתי מומלץ לפנות למתכנן פרישה?

השירות של מתכנן פרישה רלוונטי בכל שלב בחיים, וזאת מפני שכדי להגיע לפנסיה מוכנים באמת מומלץ להתחיל להיערך מגיל מוקדם ככל האפשר. בנוסף החוק ממילא מחייב גם שכירים וגם עצמאים לחסוך לפנסיה, ולכן כדאי תמיד לוודא שהחיסכון מתנהל באופן אופטימלי – מבחינת סוג המוצר הפנסיוני, בית ההשקעות שבו הוא מנוהל וכמובן המסלול שבו מושקעים הכספים.

ככל שמתקרבים לגיל הפרישה מעבודה – שעומד על 67 לגברים ומועלה בהדרגה ל-65 אצל נשים – כך גדלה החשיבות של תכנון הפרישה. כמו כן מומלץ לפנות למתכנן פרישה בקיא ומנוסה כשישנה הצעה לפרישה מוקדמת. במצב כזה נדרשת בדיקה מדוקדקת של ההצעה על כל מרכיביה, וכמו כן יש לבחון את השפעות הפרישה המוקדמת על היקף החיסכון הפנסיוני ועל הקצבה שיקבל האדם בהמשך חייו. עוד חשוב לזכור שלקראת מועד הפרישה בפועל יש לבצע מספר פעולות מול רשות המיסים על-מנת לנצל את הפטור האפשרי ממס על כספי החיסכון הפנסיוני, וגם לצורך התנהלות זו מומלץ לקבל ליווי צמוד של איש מקצוע מתאים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *