מחקר מדאיג: הקורונה העצימה את תופעת הנושרים במגזר החרדי

מחקר חדש המתפרסם כעת בוינט לראשונה מעלה כי פי שלושה נושרים במערכת החינוך החרדית, "הקורונה רק הגבירה את הנשירה"

מחקר חדש המתפרסם כעת בוינט לראשונה מעלה כי פי שלושה נושרים במערכת החינוך החרדית, ועל היקף נשירה גלויה של נוער חרדי שעמד על 4.6% בהשוואה ל-1.4% ממערכת החינוך הממלכתית בשנת 2018, הרבה לפני הקורונה, אך עתה עם פרוץ הקורונה, המספרים רק הולכים וקופצים.

"הנוער החרדי נופל בין המסגרות", אומר ד"ר אסף מלחי, עורך המחקר מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה בריאיון לאולפן ynet. לדבריו, "יש ניתוק, ניכור, תופעות של שוליים, של נוער בסיכון הכוללות עבריינות, תלישות וסיטואציות לא בריאות רבות בתוך הקהילות החרדיות פנימה – וגם לחברה הישראלית בכללותה".

ממצאי מחקרו של ד"ר אסף מלחי מצביעים על כישלון בטיפול בנוער שוליים חרדי, ללא גורם מתכלל אחד וגוף שמרכז את כלל השירותים והידע.

הנשירה היא לא תופעה שהחלה בעת משבר הקורונה", מסביר ד"ר מלחי, "זו תופעה שקיימת הרבה מאוד שנים בחברה החרדית. אבל משבר הקורונה, סגירת הישיבות ולימודים חלקיים לנוער חרדי, רק העצימו והגבירו את התופעה ואך החמירו אותה. נתונים לא רשמיים מדברים על 15.20% של נשירה סמויה, כלומר כאלה שפוקדים את הישיבות באופן חלקי בלבד".

הרב שמעון מ', ראש כולל גדול ממודיעין עילית מודה בשיחה לוינט כי, כי מדובר ב"מזימה" של הרשויות הישראליות לפגוע בעולם התורה. "אין לי ספק שהממשלה וגורמים נוספים מצאו את ההזדמנות להפריע למהלך התקין של הישיבות", הוא אומר בכאב "הם בפשטות רוצים לגרום למצב שבו הציבור החרדי מתפורר. הם מודעים לכך שהישיבות הן העוגן המרכזי של החברה החרדית, ומנסים לפגוע בהוויי הזה. למרבה הצער, אנשים כמו אריה דרעי שעסוקים בחנופה תקשורתית, לא מבינים את זה ומשתפים פעולה עם התופעה".

מנחם, בחור ישיבה מבני ברק, מעלה טיעון מעניין בשיחה לוינט: "הישיבות בנויות כולן סביב סדר מאוד נוקשה. אפילו למקטעי השעות של הלימוד העצמי קוראים 'סדרים'. עולם הישיבות בנוי מסדר בוקר, סדר צהריים וסדר ערב, ארוחות צהריים ותפילות בשעות קבועות. כשאתה מערער את הסדר הכל כך מהודק הזה, אתה יוצר בלגן. בחורים חזרו סהרוריים אחרי התקופה שבה שהו בבית. קשה להתאפס למערכת שעות כך כך הרמטית אחרי שהתרגלת לקום בשעות לא שעות, וללמוד בזמנים לא סדורים".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אין "נתונים בלתי רשמיים מדברים" הופך ל"מחקר"

    עוד כתבה שמראיינת בחור מסכן ואבא מודאג.
    מחקר???..

    אבי |
    הגב