מפונים מובטלים שאיבדו זכאות לדמי אבטלה, יקבלו מענק חודשי למשך תקופה

ועדת העבודה של הכנסת, הושיטה יד למפונים והגדירה את המענק שיקבלו מפונים שחלף זמן זכאותם לאבטלה וגם, מה יקבלו מי שחזרו ליישובם

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ראשון) קיום חובת היוועצות להסכם שגובש בין משרד האוצר למוסד לביטוח לאומי, לפיו תושבים של יישובים שפונו או הוצאו להתרעננות אשר אינם מועסקים וכבר ניצלו את זכאותם לדמי אבטלה, יהיו זכאים למענק חודשי חלופי.

גובה המענק ייקבע על פי גובה דמי האבטלה ליום, ששולמו לזכאי בחודש הזכאות האחרון בו היה זכאי להם, כפול מספר הימים שבהם לא היה מועסק בחודש הנידון, למעט ימי שבת וחג. ממלאת מקום יושב ראש הוועדה חה"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), אמרה כי "מדובר במענה משמעותי וחשוב עבור המפונים ובני משפחותיהם, אני מקווה מאוד שההסכם ייחתם עוד היום והמענקים יועברו לזכאים בהקדם".

לדרישת הוועדה, יעמוד ההסכם בתוקף עד חודש אוגוסט, במקום עד סוף חודש מרץ. בנוסף תהיה לו אפשרות הארכה במטרה לתת ודאות למפונים. בנוסף, יתווספו לזכאות למענקים גם מפונים מעל גיל 67 שהיו מועסקים לפני הפינוי.

ההסכם גם מגדיר תקופת הסתגלות למפונים. כלומר, שמהרגע שתתקבל החלטה של הממשלה על חזרה מלאה של התושבים לעיר או לישוב שפונו, ימשיכו זכאים לקבל את המענקים למשך שלושים ימים נוספים. במידה ויוחלט על חזרה הדרגתית ליישוב – תוארך הזכאות ל־90 ימים.

גילי הכהן, רפרנטית תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר הסבירה כי "בחזרה הדרגתית יכול להיות שחלק מהתושבים ובעלי העסקים לא חזרו, חלק מהשירותים עדיין לא פעילים. במצב כזה היכולת למצוא עבודה מורכבת יותר ולכן תקופת ההסתגלות הנדרשת ארוכה יותר".

מפרטי ההסכם עולה כי זכאים תושבי שדרות, שלהם הותר לשוב באופן הדרגתי לביתם מה-1 בינואר וכן זכאים תושבי היישובים שהותר להם לחזור באופן מלא ב-29.2 בהם זיקים, מפלסים, רעים, ניר יצחק, פרי גן ועוד, יהיו זכאים למענקים עד סוף חודש מרץ. עורך הדין שלומי מור מהביטוח הלאומי הבהיר בוועדה כי המפונים יקבלו את המענקים ללא דרישה להתייצב בלשכת התעסוקה וללא קשר לקצבאות אחרות המשולמות להם.

סגן ראש עיריית קריית שמונה, אופיר יחזקאלי, ביקש לדעת מתי צפויים לעבור המענקים לזכאים ואמר: "בשטח יש ציפייה גדולה לדבר הזה, אנשים לא קיבלו כסף מהראשון לינואר והם מחכים מאוד לכסף". נציגי הממשלה בדיון העריכו כי הכספים יועברו לזכאים החל מסוף חודש מרץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *