נגיד הבנק המרכזי של לבנון חשוד בגניבה – ד"ר דרור מנור

לאחרונה ישנן חששות חמורים נגד נגיד הבנק המרכזי ריאד סלאמה על גניבת עשרות מיליוני דולרים לחשבונות פרטיים שלו בחו"ל ובעיקר בשווייץ. זאת במקום לסייע לארצו העייה שאזרחיה סובלים ממשבר כלכלי קשה ביותר. סלאמה נקרא לחקירה בבית המשפט העליון. הוא לא התייצב שם עדיין. הוא טוען כי הוא חף פשע. סלאמה זוכה לגיבוי מלא מממשלת לבנון ומהנשיא משיל עאון

לא מספיק שלבנון סובלת מהמשבר הכלכלי הקשה ביותר בתולדותיה, עליה להתמודד כעת עם פרשה חמורה נוספת: רשויות החוק במדינה הערבית הענייה חושדות כי נגיד הבנק המרכזי ריאד סלאמה, אשר עומד עשרות שנים בראש המערכת הפיננסית הלבנונית, הפקיד מאות מילוני דולרים בחשבונות בנק סודיים בשוויץ. אותם מיליונים נועדו לסייע לעם הלבנוני הקורס כלכלית, ואשר אינו מסוגל לקנות אפילו מוצרי יסוד בסיסיים לביתו. סלאמה מכחיש בכל תוקף את החשדות נגדו. הוא מסרב להתייצב לחקירה, ולכן הוצא נגדו לאחרונה צו הבאה, וכל נכסיו הוחרמו עד להודעה חדשה.

רשויות החוק הלבנוניות סבורות כי הנגיד סלאמה גנב במהלך השנים האחרונות כספי ציבור בסכומים אדירים בסך 300 מיליון דולר בערך והשקיע אותם תוך זמן קצר בחשבונות פרטיים שלו בחו"ל, ובמיוחד בשוויץ. הרשויות טוענות כי סלאמה הוא האחראי העיקרי להתמוטטות המערכת הבנקאית בלבנון. מעמדו הבכיר אף הקנה לו גישה ישירה ובלתי מוגבלת לחשבונות הבנק של כל אזרחי לבנון. כל מעשיו החמורים של סלאמה נעשו בעוד מצבה הפיננסי של המדינה הערבית הענייה הולך ומידרדר מיום ליום, והיא קרובה לפשיטת רגל של ממש.

בעקבות החשדות החמורים נגד סלאמה, הוא נדרש להתייצב שלוש פעמים בפני בית-המשפט העליון במהלך השבועות האחרונים כדי להסביר את המצב שנוצר. אולם, הנגיד התחמק מבקשת הרשויות, ועל כן התובעת הבכירה ג'אדה עאון הוציאה נגדו צו הבאה, וגם צו נוסף להחרמת נכסים ובתים שבבעלותו במספר שכונות יוקרה בעיר הבירה ביירות. הנגיד סלאמה טוען כי מאז ומעולם הוא נהג בשקיפות, וכי כל הטענות נגדו הן שקריות. לטענתו, מדובר בסך הכל בנושא פעוט וחסר חשיבות שנופח מעבר לכל פרופורציה.

חשוב לציין כי המערכת הפוליטית הלבנונית מגינה על הנגיד סלאמה ונותנת לו גיבוי מלא, למרות החשדות החמורים נגדו. ראש הממשלה נגיב מיקאתי הדגיש בפני אמצעי התקשורת כי נגיד הבנק המרכזי חייב להישאר בתפקידו, וכי לא מחליפים אדם בתפקיד שכזה במהלך המאבק על עתידה הכלכלי של המדינה. כל השרים בממשלת לבנון, וגם הנשיא מישל עאון, מסכימים עם דעתו של ראש הממשלה וטוענים כי רק הנגיד הנוכחי יודע בדיוק באיזה פעולות לנקוט על מנת להבריא את הכלכלה המקומית.

ריאד סלאמה הסתבך גם מבחינה בינלאומית ולא רק מקומית: צרפת, גרמניה ולוקסמבורג דרשו לאחרונה לחקור ביסודיות את התנהלותו הכספית של נגיד הבנק המרכזי הלבנוני ולהשתלט על כל חשבונות הבנק שלו הן בלבנון והן בשוויץ. המדינות האירופאיות טענו כי הן העבירו לו בזמנו סכומי כסף אדירים כדי לשקם את כלכלת לבנון. אולם הנגיד סלאמה לקח את אותם כספים לחשבונותיו הפרטיים במקום לשקם את ארצו הסובלת מהמשבר הכלכלי הקשה בתולדותיה. מה שמרגיז במיוחד את אותן המדינות הוא שנדמה כי לסלאמה הכל מותר בענייני כספים, בעוד לאזרחיה של לבנון אסור למשוך את חסכונותיהם בגלל המצב הכלכלי שאליו נקלעה המדינה.

אין ספק כי הנגיד ריאד סלאמה נכנס לתסבוכת רצינית ביותר, ונדמה כי יהיה לו קשה מאוד להיחלץ ממנה בתקופה הקרובה. אם החשדות נגדו אכן נכונים, אז הרי שמדובר בהתנהלות בלתי תקינה לחלוטין שהסבה נזק עצום לכלכלה הלבנונית הקורסת. אולם נראה שהגיבוי המלא שלו זוכה סלאמה יסייע לו מאוד בהתמודדות מול רשויות החוק הלבנוניות. סלאמה בן ה- 71 מכהן כנגיד הבנק המרכזי של לבנון מאז שנת 1993. כמו כן, יש לו שליטה מוחלטת בבורסה הלבנונית. במשך השנים זכה סלאמה בפרסים בינלאומיים יוקרתיים על פעילותו הפיננסית וזכה לכבוד רב ברחבי העולם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *