נתניהו בעדותו בפני ועדת מירון: בדיעבד כולם חכמים

התחמק מאחריות: נתניהו העיד לפני השופטת ברלינר שלא היה מעורב בניהול האירוע, אלא למעט בפן של הנחיות הקורונה,יש המון אירועים שמתרחשים כל שנה וכל הזמן הדברים הללו בדרך כלל אינם גורמים למעורבות של ראש ממשלה – אלא אם מובאת בפניו שאלה בטיחותית מיוחדת, אז הוא מתערב

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התייצב הבוקר (חמישי) לעדותו בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון בבית המשפט המחוזי תל אביב-יפו.

נתניהו העיד לפני השופטת ברלינר שלא היה מעורב בניהול האירוע, אלא למעט בפן של הנחיות הקורונה,יש המון אירועים שמתרחשים כל שנה וכל הזמן הדברים הללו בדרך כלל אינם גורמים למעורבות של ראש ממשלה – אלא אם מובאת בפניו שאלה בטיחותית מיוחדת, אז הוא מתערב".

לקראת סיום הדיון חזר נתניהו על התחושות הקשות לאחר האסון: "התחושה איומה. כשראיתי את התמונות של האנשים זה היה נורא. סיפורים שהיו שם זה קורע את הלב. אני מצר על כך שלא היה מנגנון מקדים כדי לטפל באי ביצוע החלטות שקיבלנו".

ינאי: "בסופו של דבר קרה פה אסון נורא. האם כמי שעמד בראש המערכת, אתה רואה אותך אחראי ציבורית מוסרית?"

נתניהו: "אני רואה את עצמי אחראי למה שעמד בפניי, מבחינה אפידימיולוגית. קרה אסון נורא ואני מצר עליו. אם היה מובא בפניי הייתי מטפל בזה. אתה לא יכול לקבל את מה שאתה לא יודע. אם אתה יודע אתה מבין שיש בעיה".

ינאי: "מה אפשר לעשות אחרת כדי שדברים כן יגיעו אליך"?

נתניהו: "אף פעם לא תהיה תשובה טובה, גם הצפה של דברים שיש להם השלכות על חיי אדם.."

ינאי מקריא החלטה מ-2011, ואומר ששום דבר ממנה לא יושם: "זה לא נושא שהולך לאיבוד בין אלפי נושאים. כולם כל שנה מבינים את חומרת הפוטנציאל של הסיכון שיש כאן, מרימים דגלים אדומים. איך לא נעשה דיון מתכלל"?

נתניהו: "ההחלטה שאני קורא אותה עכשיו היא החלטה מאוד טובה. אם היא לא בוצעה, הייתי מצפה שיגידו לי. יש עוד החלטות במדינת ישראל, לא פחות קריטיות לחיי אדם, שאני לא מספיק לעקוב אחריהם. מה כן? ביקשתי שידרגו לי את הטופ-טן, עשר הדברים החשובים ביותר שצריכים לטפל בהם."

ינאי: "כל מערכת מוצפת באלפי פניות אבל זה בדיוק תפקידו של מנהל. אני שואל אם בתוך כל המערכת הגדולה הזאת לא בנית כלים שיזהו את פוטנציאל הסיכון במירון".

נתניהו: "כן עסקתי בזה, כן טיפלתי בזה, בנושא הקורונה. מדובר כאן בתריסר שנים, לאורך השנים ספק אם היה מכתב אחד שהגיע אליי".

ברלינר: "איך זה שבנושא הקורונה אתה נכנס לרזולוציות כל כך דקות בתכנון ההילולה"?

נתניהו: "היינו במגיפה משתוללת. יש כא אירוע עם פוטנציאל הדבקה מסיבית. ודאי שנהיה מוטרדים מהאפשרות של הדבקה של מאות אלפים".

ברלינר:"מי יזם את הדיון"?

נתניהו: "איני זוכר. הייתי שמח אם אני הייתי יוזם מפני שהיה צריך ליזום. באמצע מגיפה אם לא נטפל במירון זה יכול להיות מקור להדבקה המונית".

ברלינר: "מי קובע מי המשתתפים בדיון ההיערוכת. ואיך שר הפנים נכנס"?

נתניהו: "הוא היה חבר ועדת הקורונה. היו שר הבריאות ושרת התחבורה אלו הגורמים החשובים ביותר. הנושא המרכזי הוא אפידימיולוגי. הסמכות החשובה ביותר שהתייעצתי היא משרד הבריאות וקיבלתי את המלצות גורמי המקצוע. אריה דרעי היה חבר ועדת הקורונה. יש לו הרבה ניסיון והוא מייצג ציבור גדול מאוד, אבל הסתכלתי קודם על משרד הבריאות".

ברלינר מקריאה מכתב משנת 2014 של אלכס ויז'יניצר, יו"ר קרן הרשב"י, שנכתב ישירות אל נתניהו שכיהן אז כראש הממשלה: "נוכח תחזוקתו הלקויה של האתר, קיימת סכנה משמעותית בקיום ההילולא". ברלינר: "עד עכשיו אמרת לי שלא הגיעו אליך פניות אלא ל'משרד ראש הממשלה'. פה אני מציגה לך פנייה ישירה אליך – שגם לא מצאנו תשובה שלך".

נתניהו: "אינני זוכר האם השבתי לו, ולכן איננו יכול להשיב על שאלתך. ההתראות לא מגיעות בצבר. ואפילו לא בטפטוף. אולי טיפה פה וטיפה שם. זה המצב התודעתי האמיתי, לא משהו שאני מייצר בדיעבד. לאור הפניות שרובן לא הגיעו אליי בכלל."

ברלינר: "אתה כל הזמן שב ועונה לי שהבעיות לא הגיעו לידיעתך, אני מקבלת את הטענה הזאת. אבל זה לא הגיוני שאף אחד לא הביא לידיעתך שיש איזשהו בעיה באתר הרשב"י".

נתניהו: "אולי צריך להקים במדינה בינה מלאכותית שתסנכרן בין פעולות הממשלה ללשכת ראש הממשלה, אבל זה לא קיים. אין דבר כזה, אין 'בריכת התראה' שמרכזת את כל ההתראות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *