פסק הלכה של הרב שמואל אליהו אוסר לשחרר מחבלים תמורת חטופים

רבה של צפת, הגר"ש אליהו שליט"א, התייחס לדיווחים אודות עסקת שבויים עם המחבלים ואמר כי מבחינה הלכתית אין לשחרר רוצחים תמורת החטופים

הגאון הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, קובע בפסק הלכה אמיץ ומנומק שאסור לשחרר מחבלים רוצחים תמורת החטופים. לדבריו, "ההלכה קובעת במפורש ש'אין משחררים את השבויים יתר על כדי דמיהם', כדי שלא לדרבן את החוטפים לחטוף שוב יהודים מעם ישראל. מפאת הלכה זו, התנגד המהר"ם מרוטנבורג שישחררו אותו בעבור הון עתק, שדרשו השובים שלו. המהר"ם לא שוחרר כל ימי חייו, וגם שנים אחרי פטירתו, כי הם שמרו על ההלכה והבינו כי אם תשחרר אותו במחיר גבוה, אתה מעודד את החוטפים להמשיך ולחטוף יהודים".

הרב אליהו התייחס גם לטענה לפיה לא ודאי שהמחבלים המשוחררים ירצחו או יחטפו יהודים אחרים, ואמר: "במקרה שלנו האיסור הוא הרבה יותר חמור, אנחנו לא משלמים כסף בתמורה לשבויים, אלא משלמים במחבלים שרצחו או שניסו לרצוח יהודים. הניסיון מלמד בצורה ודאית שמחבלים ששוחררו יחזרו ברובם הגדול לעסוק בטרור. כך יחיא סינוואר, שאירגן את הטבח הגדול של שמחת תורה, הוא וחלק ניכר ממפקדיו וחייליו היו משוחררי עסקת גלעד שליט".

כאמור, ההכרעה ההלכתית של הרב אליהו היא כי אסור לשחרר מחבלים תמורת החטופים. אם כן, איך אפשר בכל זאת לשחרר אותם? על־כך עונה הרב אליהו: "הדרך הנכונה היא להילחם במחבלים כמו ששיחרר אברהם אבינו את השבויים מארבעת המלכים באמצעות כך שעשה עמם מלחמה. כך שחררו עם ישראל את השבי בערד. כך שחרר דוד את השבויים בצקלג. וכך עשינו במבצע אנטבה ששבר את זרועם של הרשעים מסוף העולם ועד סופו".

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. דבריו הם בעקבות זה שהרוב בארץ נגד עסקאות ובעד חיסול חמאס

    כל עיסקה עם חמאס היא כניעה לסחטנות ואסור למדינה כמדינה להיכנע. אפילו אם חמאס יבקשו עשרת אלפים שקלים תמורת כל חטוף. אסור, וצריך להילחם ולהרוג אותם ואם יעלה לנו כמה מליונים שיעלה.
    כל הפדיון שבויים זה רק כשאנחנו בודדים תחת שלטון גויי .

    יוסף פיפר |
    הגב
  2. אסור לעשות עסקה עם חמאס. אך דברי ר שמואל מצפת אינם רלונטים. הם על תנאי גלות, לא על מדינה

    הדין בתורה הוא וגונב איש ומכרו מות יומת. לא תציע לו פדיון השבוי. הדין שר' שמואל ציטט על פדיון שבויים הוא לגבי מקרה שאנו איננו יכולים ללחום בחוטפים , ואז "אין פודים ..וכו'. ".
    הדוגמא של מהר"ם רוטנברג לא רלונטית. אם הקהילה שלו היתה בעלת יכולת של מדינה היה מורה לצאת ולהלחם ולהרוג את הכח שמחזיק בו

    בתורה במדבר כא א' נאמר שהכנענים תקפו את בני ישראל "וישב ממנו שבי" – לקחו שבויים. ובהמשך לא כתוב שבני ישראל פדו את השבויים , אלא יצאו ונלחמו בכנענים ופגעו בכנענים. לא נאמרה מלה על כך שהצילו את השבויים וגם לא כמה יהודים מתו בקרב, כי זה שולי . עם נלחם על מעמדו.
    הרב דב ליאור כבר פרסם תמיכה בנאבקים נגד ויתורים לחמאס.

    יצחק ש. |
    הגב