צעד נוסף לקראת שחרור חסמי ייבוא והקלה ביוקר המחייה

ועדת הכלכלה דנה ב"מה שטוב לאירופה, טוב לישראל". שר הכלכלה: אני מקווה שהתחרות תוריד את המחיר לצרכן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ דוד ביטן (ליכוד), החלה היום (רביעי) להצביע על סעיפי ההצעה הממשלתית לתיקון פקודת הייבוא והיצוא ולשינוי מתווה היבוא לישראל באופן שיתאים לשיטה הנהוגה באיחוד האירופי – "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל". וזאת במסגרת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. בדיון היום טרם הושגו הסכמות בנוגע לאפשרות להקל על יבואנים מקבילים ולהקל על יבואנים שיבצעו בדיקת מעבדה באופן וולונטרי. הדיון בנושאים אלה יימשך בשבוע הבא.

בדיונים קודמים עלתה ההצעה לפיה על מי שהתנדב לבצע בדיקות תקינה באופן וולונטרי, לא תחול אחריות פלילית ויופחת העיצום הכספי מולו במקרה של חריגה. בדיון היום, בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת ומנכ"ל משרדו אמנון מרחב, התברר שמשרד הכלכלה מתנגד להצעה. "יכול להיות שהיבואן התרשל בשמירה על המוצר או בשיווקו, לכן אי אפשר לתת פטור מוחלט מאחריות פלילית", הסביר מנכ"ל המשרד מרחב.

באשר לעידוד היבוא המקביל באמצעות מתן אפשרות ליבואן מקביל להסתמך על מסמכיו של היבואן הרשמי, אמר מרחב כי בחוק אין הגדרה מי הוא יבואן רשמי, ויש חשש שכל אחד יוכל לנסוע למדינה נידחת באסיה ולחתום על הסכם של יבואן רשמי. חה"כ דנינו (ליכוד) הציע כי יבואן מקביל יוכל להביא מסמכים מקבילים למסמכי היבואן הרשמי או לבצע בדיקה וולונטרית. ואם שאלתם מדוע אתם סובלים מיוקר מחיה, שימו לב לתגובותו של נציג ההסתדרות שהתנגד להצעה שתאפשר למהנדסים שקיבלו אישור מהממונה על התקינה לבצע בדיקת מסמכים למוצרים מיובאים. כלומר, מי שיזדקק לאישור מסמכיו ייאלץ להמתין בסבלנות, מה שיעכב את התחרות.

יו"ר הוועדה ציין כי הוועדה מאפשרת בדיקה וולונטרית במכוני בדיקה ותהה על ההתנגדות לכך שגם מהנדסים יוכלו לבדוק את מסמכיו של תיק מוצר. הוא הזהיר כי אם ההסתדרות תתעקש על התנגדות לאפשר בדיקת מהנדסים, הוא יוותר על ההקלות בבדיקת המעבדה הוולונטרית. "בלי דמגוגיה, אם לא רוצים לאפשר למהנדסים לבדוק מסמכים נוריד את כל הסעיף ולא תהייה הגנה על בדיקות וולונטריות. מה שעשינו פה הוא לטובת העובדים", אמר היו"ר ביטן.

מנכ"ל מכון התקנים, גלעד גולוב, הסביר כי למכון יש הסכמי הכרה עם אלפי מעבדות בעולם, וכשיש ספק אפשר לבחון מסמכים באמצעות משלוח דוא"ל למעבדה בחו"ל ולקבל תשובה מהירה, מה שמהנדס לא יכול לעשות. במילים אחרות, מכון התקנים רוצה להחזיק את היבואנים קרוב אליו. שר הכלכלה ניר ברקת התערב בדיון ואמר כי צריך לתת לשוק לבחור אם ללכת למהנדס או למעבדה. בסופו של דבר הצרכנים יהיו אלה שיקבעו זאת בהעדפת הרכישה שלהם. "אני נגד לחשוב בקטן. זה שוק פתוח, תוכיחו שאתם יותר טובים ממעבדות פרטיות ומהנדסים, אז יבואו אליכם. אל תעשו את זה בניסיון להגביל אחרים. פשוט תתנו שירות יותר טוב", אמר.

חה"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) אמר: "אם לא נפצח את סוגיית היבוא המקביל נישאר עם מונופולים של יבוא", וכמובן שיוקר המחייה יישאר בעינו. ביטון התייחס לטענה לפיה עובדי מכון התקנים עשויים לאבד את עבודתם וקרא לאפשר לקלוט אותם במשרדים ממשלתיים. בנוסף, דנו חברי הכנסת בהצעת חה"כ אליהו ברוכי (יהדות התורה), לאפשר ליבואן להעביר את מסמכי הבדיקה שלו ממעבדה אחת לאחרת. השר ברקת ביקש לבחון לאפשר זאת, ואמר כי אם מעבדה אחת תאשר ואחרת לא אז הדבר חמור מבחינת המשרד, שהוא זה שיצטרך להכריע איזה מהמעבדות לא פעלה כראוי ואף ייתכן שאחת מהן תשלם ברישיונה. לסיום אמר שר הכלכלה כי הרפורמה תחסוך כ־10% מהעלות ליבואנים והציפייה שלו היא שהייבוא יורחב, יותר יבואנים יכנסו לשוק והתחרות בניהם תוריד את המחיר לצרכן. בתגובה אמר ביטן כי הלוואי שהמחירים ירדו, וציין כי ליבואנים יש תמיד סיבות להעלות מחירים שאף פעם לא יורדים. "זה לא עוזר ליוקר המחייה, זה עוזר להקל ברגולציה. בסוף אם יהיה שינוי זה יהיה אולי ברפורמה הבאה. בוא לא נטעה את הציבור, סיסמאות כולם יודעים להגיד אבל לא בטוח שזה יביא הפחתת מחירים", אמר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *