כיצד חגגו יהודי רוסיה את פורים בצל הפיגוע ויום האבל הלאומי?

בהוראת הרב הראשי לרוסיה נאלמו הזמרים והתזמורות ובכל זאת, יהדות רוסיה קיימה את מצוות היום בהידור מתוך תקווה ואמונה

פיגוע הטרור בליל שבת זכור ב'קרסנוגורסק' שבמוסקבה, הטיל אימה וזעזוע על תושבי העיר, יהודים ושאינם יהודים כאחד. בבית הכנסת המרכזי מארינה רושצ'ה, שם התאגדו יהודים מכל רחבי מוסקבה לחגוג את פורים, ניכרה תחושה מעורבת של שמחה ועצב.

הרב הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, ניצב מול הקהל, ופניו רציניות. "פורים הוא זמן של שמחה, אך אסור לנו לשכוח את אלו שסבלו", אמר הגר"ב והוסיף: "הטרגדיה הזאת מחייבת אותנו להתאחד, לחזק את הקשר בינינו ולתמוך זה בזה".

לרגל יום האבל שהוכרז בכל מדינת הענק וקריאתו של הרב הראשי לכל הקהילות להשבית את כל האירועים המוזיקאליים בחג הפורים, אך במקביל להגביר את הפעילות לקיים בהידור את כל מצוות החג, בהן קריאת המגילה, משלוחי מנות, ובמיוחד מתנות לאביונים ולנזקקים, נאלם קולם של המנגנים והזמרים בכל הריכוזים היהודיים.

ואכן, מתנדבים רבים התגייסו כדי לארגן משלוחי מנות וחבילות מזון למשפחות שכולות, נזקקים וקשישים. ילדים חולים בבתי רפואה קיבלו מתנות וחבילות הפתעה, וחיוך קטן חזר לפניהם. אסירים בבתי סוהר לא נותרו מאחור, וזכו גם הם למשלוחי מנות, מילות חיזוק ואף קריאת המגילה וסעודת חג.

הטרגדיה שחוותה רוסיה עוררה זעזוע עמוק בקרב כלל הקהילה היהודית, אך בד בבד גרמה לה להתאחד ולהתחזק. פעילות החסד הרבות שהתקיימו במהלך חג הפורים היוו ביטוי מרגש לערבות הדדית, אהבת ישראל ונתינה. הן הראו לעולם כולו, שגם בימים קשים יודעת הקהילה היהודית להתגייס ולתמוך זה בזה. אלפי משלוחי מנות ובהם מגוון מאכלים, משקאות מתוקים ומתנות קטנות, חולקו על ידי שלוחי ותלמידי ישיבות חב"ד ליהודים במוסקבה הבירה ובכל ערי רוסיה.

אירועים אלו הדגישו את חשיבותן של מצוות פורים גם בימים קשים. קריאת המגילה, חלוקת משלוחי מנות וסעודת פורים היו ביטוי של אהבת ישראל, ערבות הדדית ותקווה. הן הראו לאומות העולם שגם בצל האבל, יודעת הקהילה היהודית להתאחד, לקיים את מצוותיה בהידור, מתוך תקווה ואמונה גדולה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *