רוסיה שיגרה לוויין איראני שירגל אחרי ישראל – ד"ר דרור מנור

לפני מס' ימים לוויין איראני שוגר מקזחסטן אשר נועד למעשה לרגל אחרי ישראל והמזה"ת. זאת למרות שהאיראנים אומרים שהלוויין נועד לצרכים פנימיים בלבד. הכל קורה לאור הידוק היחסים בין טהרן למוסקבה. פוטין ביקר גם בטהרן לפני כחודש. יש ללוויין הזה מצלמה עם רזולוציה גבוהה. הרוסים השקיעו הרבה מאמץ בשליחתו של הלוויין

בשבוע שעבר נודע כי טיל רוסי משוכלל שיגר בהצלחה מקזחסטן את הלוויין האיראני ח'יאם, שמצויד במצלמה עם רזולוציה גבוהה. רוסיה בנתה אותו במיוחד עבור איראן, ושיגרה אותו, בעקבות היחסים המתהדקים בין מוסקבה לטהרן. הלוויין המשוכלל נמכר להנהגה האיראנית לאחר שזו לא הצליחה לפתח לוויין בכוחות עצמה. למרות הצהרתה של איראן שהלוויין ישמש רק למטרות אזרחיות, גורמים שונים במדינות המערב, וביניהן ארה"ב, הזהירו כי הוא יאפשר לטהרן לרגל אחר מטרות במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט.

נראה כי הרפובליקה האסלאמית של איראן תוכל ממש בקרוב לצלם ללא קושי מטרות חשובות ורגישות במדינת ישראל, כולל הכור הגרעיני בדימונה ובסיסים של חיל-האוויר. הלוויין ח'יאם שוגר כשבע שנים לאחר חתימת ההסכם בין רוסיה לאיראן. לוויין התצפית האיראני יוכל לצלם את ישראל פעם ב- 48 שעות באמצעות ציוד משוכלל ביותר. בעיתון האמריקאי "וושינגטון פוסט" דווח מספר ימים לאחר השיגור המוצלח, כי רוסיה היא זו שפיתחה ובנתה את הלוויין עבור איראן, וכי היא לא הייתה אחראית רק לשיגורו.

מומחה התעופה והחלל, טל ענבר, טוען כי זו הפעם הראשונה שלאיראן יהיה לוויין בעל רזולוציה גבוהה אשר יאפשר לה לצלם ללא שום הפרעה מעל מדינת ישראל ומדינות המפרץ הפרסי. ענבר הדגיש שבגלל מסלולו, הלוויין יהיה מוגבל מאוד באיסוף מודיעין טקטי, ותהיה לו היכולת לתרום לאיסוף מידע תשתיתי שיוכל לשמש להתקפות טילים. כמו כן, איראן תוכל לפרסם תמונות של אתרים רגישים, אשר יוכלו לשרת את התעמולה שלה.

איראן מתעקשת שהלוויין מופעל על ידי מומחים איראניים החל מהיום הראשון שהוא שוגר לחלל. אמצעי תקשורת איראניים דיווחו כי הפעלתו של הלוויין החדש תיעשה מבסיסים של משרד התקשורת והמידע הטכנולוגי של איראן, וכי המידע שיושג דרכו לא יועבר בשום פנים ואופן לאף מדינה אחרת. ההנהגה בטהרן טוענת כי הלוויין ישמש רק למשימות אזרחיות שונות ולא למטרות צבאיות.

חשוב לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבה רוסיה משגרת לוויין עבור איראן. מוסקבה שיגרה עבור טהרן את הלוויין האיראני הראשון שפעל בחלל בשנת 2005, ושכונה בשם סינה-1. אולם המצב כרגע הוא שונה, כאשר השיגור הרוסי מתבצע לאור הידוק היחסים בין רוסיה לאיראן. הנשיא ולדימיר פוטין ביקר בטהרן לפני כחודש, ונהנה לשמוע הצהרות תמיכה בפלישה הרוסית לאוקראינה מהמנהיג העליון עלי חמינאי. גורמים שונים מדווחים לאחרונה כי מוסקבה מעוניינת לרכוש מטהרן מספר רב של כלי טיס בלתי מאוישים, שלחלקם יש יכולות תקיפה מרשימות. זאת בעקבות המחסור החמור בכטב"מים שעמו נאלץ הצבא הרוסי להתמודד בעקבות המלחמה רחבת ההיקף באוקראינה.

אין ספק כי פעילותה של רוסיה למען איראן היא חמורה ביותר. מוסקבה דואגת רבות להנהגה בטהרן, תוך רצון רב לרצות את הדרג הפוליטי הבכיר במדינה האסלאמית הקיצונית. שיגורו של לוויין התצפית האיראני לחלל, ועוד על גבי טיל רוסי, מראה למדינות העולם, ובמיוחד לארה"ב בראשות הנשיא ג'ו ביידן, עד כמה מוסקבה מוכנה לסייע לרפובליקה האסלאמית של איראן. הרי ברור לכל שאם איראן לא הייתה מקבלת את הסיוע הרוסי הדרוש, לא היה שום סיכוי שלוויין איראני יוכל לפעול בחלל. זאת לאור הכישלונות הקודמים של ההנהגה האיראנית לשגר בעצמה לוויינים לחלל. מדינות המערב, וביניהן ארה"ב וישראל, סבורות כי איראן לא תשתמש בלוויין התצפית המשוכלל שלה רק לצרכים פנימיים, אלא היא תשתמש בו כדי לרגל בקנה מידה רחב אחרי מדינת ישראל ומדינות המפרץ הפרסי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *