תיקון עוול של שנים. הצעת חוק הארוסות אושרה לקריאה ראשונה

ארוסות של חיילים שנפלו בקרב כמו גם של נרצחים בפעולות איבה, יזכו אף הן לזכויות המוגדרות בחוק משפחות חיילים שנספו

הצעת החוק שיכיר בארוסות הנופלים אושרה הבוקר (רביעי) בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת לקריאה ראשונה. הצעת החוק קובעת לראשונה הכרה בארוסות של חללי צה"ל. הכרה שכוללת זכויות לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה לתקופה של חמש שנים, לרבות תגמול חודשי, טיפולים רגשיים והטבות. החוק יחול גם על ארוסות וארוסים של חללי פעולות איבה.

​בדיון היום הוצגו הקריטריונים להגדרת ארוסה בהצעת החוק. על פי ההצעה, אירוסיהם של בני זוג שכבר הגישו בקשה לרישום נישואין יוכרו אוטומטית. במידה ולא נעשה רישום, יוכלו הארוסה או הארוס להוכיח כוונה לנישואין על ידי עמידה בשניים מתוך התנאים המפורטים בחוק, בהם הצעת נישואין או מסיבת אירוסין ובתנאי שהדבר פורסם וידוע לבני משפחתם וקרוביהם של בני הזוג, לרבות תיעוד דיגיטלי ופרסום ברשתות החברתיות.

עוד כוללים התנאים הסכמה של בני הזוג בפני שני עדים על כוונתם להינשא לרבות תיעוד בכתב, הסכם לרכישת או שכירת דירה למגורים, רכישת טבעת אירוסין, וכן קביעת מועד ומקום לחתונה לרבות התקשרות עם ספק אחד לפחות למתן שירותים באירוע החתונה, כולל רכישה או שכירת שמלת כלה. במשרד האוצר מעריכים כי העלות התקציבית של הצעת החוק לכל ארוסה שתוכר, תעמוד על כ־140 אלף שקל בשנה, כשכמות הארוסות שיוכרו תלויה בקריטריונים שיאושרו.

לוחמים בעזה. צילום: דו"צ

עו"ד ערן יוסף ממשרד הביטחון שאמור לשלם את התגמולים הללו, התנגד לחלק מהקריטריונים המוצעים ואמר: "רישום לנישואין זה דבר ברור. כמותו גם הסכם לעריכת נישואין עם תאריך או רכישת דירה למגורים. מנגד, אני מציע לא להיכנס להתחייבויות לתקליטן או שמלה, לצילומים בפייסבוק ולדברים שיהיה קשה להתמודד איתם אחר כך. המניפולציות יכולות להיות אין סופיות ואנחנו נצטרך להתחיל להתווכח האם טבעת היא טבעת אירוסין, האם שמלה היא שמלת כלה והאם הדי ג'יי הוזמן למטרת חתונה או אירוע אחר".

חה"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) התייחסה לדברים: "אני מתנגדת בתוקף להנחה שכולם רמאים אלא אם יוכח אחרת. אם מישהו נמצא רמאי צריך לאכוף בכל העוצמה, אבל אי אפשר להפוך את כולם לשקרנים. למה שבן אדם יעלה תמונה לרשת שהוא התארס אם הוא לא?"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *