הציפור החרדית: צייצני הטוויטר החרדי מדברים

מנחם קולדצקי תפס את בכירי הצייצנים בטוויטר החרדי, לשיחה על עולם הציוצים שהופך למשפיע יותר ויותר. מי נאלץ למחוק ציוצים? מה הציוץ הכי נצפה ומה דעתם על תופעת "הצייצנים הסיאמיים"?

התקשורת החרדית על כל ענפיה ואגפיה התפתחה בשנים האחרונים לבלתי היכר, ואחד הסימפטומים לכך – הוא רשת הטוויטר, דרכה יכול כל נער חרדי עם כישרון כתיבה שאצור בין עשר אצבעותיו, לבטא את אשר על ליבו ואף להפוך לכוכב רשת עם אפשרות להשפיע על הנעשה במגזר החרדי – מחילולי השבת עד הכותל הרפורמי והמחלוקות הקורעות את הציבור הליטאי והספרדי.

אם עד הופעת הרשתות החברתיות הייתה למוקדי הסמסים השפעה עצומה על התקדמותם של עיתונאים חרדים שסומנו על ידי האליטה הברנז'אית, הטוויטר פשוט הפך את כללי המשחק: ציוצים נוטפי הומור יקודמו אובייקטיבית בכל הקבוצות, ואילו מוקדי הסמסים שקבעו בעבר מי לשבט או לחסד – הפכו לחסרי השפעה.  הטוויטר, ב-140 תווים או פחות, הפך לכלי המשפיע ביותר בישראל, איתו – או בלעדיו – לא יכול מועמד לנצח מערכת בחירות, אם זה ברשויות המקומיות או בארציות.

אמנם אתם, הגולשים, אולי לא מודעים למה שמתחולל בין העיתונאים לדוברים. ובכן, מאחורי הקלעים עומדים שורה של יח"צנים חרדים ודוברים של אישי ציבור, ומשגרים הודעה מנוסחת היטב לצייצן החרדי, שרק צריך להדביק ולצייץ לפעמים איזו 'מילה טובה' על פעילות ענפה של עסקן זוטר ולא מוכר שרוצה להתקדם בסולם הדרגות הפוליטי, 'קידוש השם' או 'שאפו לחבר הכנסת'. חלקם מתוגמלים חודשית, אחרים מזוהים אידיאולגית עם המפלגה ומשגרים ציוצים שלא על מנת לקבל פרס.

הרעיון שעומד מאחורי חשבונות הטוויטר, מאד דומה ללהקה של ציפורים שטסה במבנה, שבו הן עוקבות אחת אחרי השניה. אתה עוקב אחרי אנשים – והם עוקבים אחריך. הציפור הכחולה, שבעבר לא הצליחה להיטמע בין כתלי הברנז'ה, כעת פיתחה שריון ולה השפעה דינמית על החיים בישראל.

התופעה פשתה בכל רבדי הציבור החרדי, מאישי ציבור חרדים שרוצים להתעניין על הנעשה במגזר, עד בחורי ישיבה שנדבקו בחיידק הפוליטי ועוקבים אחר כל הגיג וציוץ. כולם נמצאים שם בשמות שונים ומשונים, יוזרים ובוטים – מכל העדות החוגים והזרמים, מעידכוני הפלג הירושלמי עד "פייק" בשם "יענקי קנייבסקי" (לא הנכד המפורסם, כמובן).

עיתונאים רבים אף פתחו יוזרים (משתמשים) על שמות בדויים, כאשר בכך הם מעצימים את כוחם באמצעות "ריטוורטים" אחרים או הוספת תבלינים – והטחת רפש במתחריהם.

אז עד כמה התופעה הצליחה לפשות במגזר? אתר 'אקטואליק' מגיש פרויקט מיוחד לפסח על עולם הצייצנים החרדים, במסגרתו הצגנו לצייצנים החרדים הבולטים מספר שאלות:

  • איזה ציוץ שלך היה הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?
  • האם נאלצת פעם למחוק ציוץ?
  • מה אתה חושב על היוזרים והבוטים החרדיים, האם נתקלת בהם במהלך מערכת הבחירות?
  • ומה דעתך על "הצייצנים הסיאמים"? (תופעה במסגרתה בד"כ יח"צן מתגמל מספר משתמשים פופולאריים אשר בטווח של זמן קצר מצייצים הודעה חיובית אודות איש כזה או אחר או מוסד מסוים).

איציק אוחנה מן, אשר מסקר את תחום הברנז'ה והסלבס בתקשורת החרדית, ומשדר בחדשות 'הסקופים', מתחזק חשבון טוויטר עם כ-4,500 עוקבים. הציוצים שלו רבי עוצמה. עיתונאים רבים בברנז'ה החילונית נעזרים בציוצים שלו והוא נחשב לאחד החרדים המשפיעים בעולם הברנז'ה.

"הכוח של הטוויטר עצום", בתמונה: הטוויטר של איציק אוחנה

איזה ציוץ הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

"הכוח של הטוויטר הוא עצום, וזה מגיע למימדים מטורפים ביכולת התפוצה העצומה שלו. הטוויטר הצליח בפרק זמן קצר לכבוש את המגזר החרדי. אם תציצו בפלאפון של חרדי ממוצע, תוכלו לגלות יותר צילומי מסך שעפים ברשת החברתית מצילומים משפחתיים. אני מקבל המון פידבקים מכל המגזרים".

 האם נאלצת למחוק ציוץ?

"לא נוהג למחוק, אבל אני מוודא כל ציוץ לפני שאני מעלה אותו, את האמינות שלו. באחד המקרים, פנה אלי אחד הזמרים הגדולים, והתחנן על נפשו שאתקן".

מה אתה חושב על היוזרים והבוטים החרדיים. האם נתקלת בהם במהלך מערכת הבחירות?

"הפילוג והמחנות בציבור החרדי הביאו המון יוזרים ופייקים. כל ציוץ שאתה מעלה הופך לשיחת היום ברשת. אני מכיר אישי ציבור חרדים שיש להם חשבון טוויטר – הם נכנסים לטוויטר כמו גם לווטסאפ".

איציק אוחנה, בפוזה אופיינית. צילום: ישראל קליין

דעתך על הצייצנים הסיאמיים? 

"לא רואה בעיה. יש נציגים שעושים פעילות מבורכת ומגיע לפרגן להם מכל הלב".

 

ראיון עם… "רון קובי" המזוייף

 

ל"רון קובי", ראש עיריית טבריה, יש חשבון פייק אחריו עוקבים מעל אלף גולשים שבטוחים כי רון קובי בעצמו הוא זה שמצייץ. מבדיקה שערכנו עולה כי מדובר בבחור חרדי שמתפעל את החשבון המזויף.

בשיחה ל'אקטואליק' הוא מתייחס לתופעת הפייקים. "האמת שלא ממש נתקלתי", הוא אומר. "ישנם כמה קדחנים שכנראה טועים וחושבים שאני רון קובי האמיתי, ומשכך משחררים את חרצובות לשונם ומנבלים את פיהם".

רון קובי – יום טוב מטבריה!

רון קובי עצמו כעס עליך?

"באופן אישי לא, אולם אירעה אנקדוטה שלא הייתי מגדירה בלתי מעניינת: לפני שלושה חודשים שולח לי עוקב אדוק קישור לסרטון בפייסבוק, ובו רואים את מר רון קובי קובל על תופעת הבוטים תוך שהוא מספר שיום אחד מתקשר אליו אחד העוזרים של השרים ואומר לו בהאי לישנא: "השר כועס עליך שכתבת עליו כך וכך בטוויטר".

"עכשיו אני", ממשיך קובי 'האמיתי', "אין לי טוויטר, ולא היה לי מושג על מה הוא מדבר. אני נכנס לטוויטר ורואה שמישהו פתח חשבון פייק… אין, אני אומר לך – אין דרך לעצור את זה"..

"בקיצור, תגובות פרסונליות אמנם לא היו, אך תופעת הפייק עלתה בתקשורת לא פעם ע"י מר קובי עצמו"…

כיכר התורה, זה דוגמא לחשבון עם שם אנונימי אבל כזה שבשנות קיומו הצליח להגיע להישגים אשר גם אנשים בעלי זהות אמיתית היו רוצים להגיע. הוא לא נמנע מלתקוף את בכירי הפוליטיקאים חרדים, ושאינם.

הוא מביע ביקורת חדה ונוקבת על כל המתרחש במגזר החרדי בדגש על החלק הליטאי. ואת כל זה הוא עושה בצורה צינית ונוטפת כישרון כתיבה נדיר. יש לו מאות עוקבים שהולכים ומתרבים עם כל ציוץ חדש.

איזה ציוץ הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

העליתי פשקוויל שערכתי כנגד אחד מבכירי הפוליטיקאים החרדים,כמות השיתופים והלייקים הפתיעה גם אותי.
קיבלתי תגובות גם מפוליטיקאים ואנשי תקשורת בכירים מאד במגזר.

האם נאלצת למחוק ציוץ?

יותר מציוץ אחד, כמות הפייקים שזורמת ברשתות היא עצומה. כך שלא פעם אני מקבל הודעות שונות ומצייץ אותם, ורק לאחר מעשה קולט שהם היו לא נכונות. פייק כבר אמרנו?

מה אתה חושב על היוזרים והבוטים החרדיים. האם נתקלת בהם במהלך מערכת הבחירות?
במגזר החרדי השימוש ברשתות הוא מאד זהיר וממילא גם אנונימי,ולכן ישנם עשרות בחורי ישיבה ואברכים שרוצים לבטא את דעתם במגוון נושאים אבל הם חוששים לעשות את זה בזהות אמיתית, לכן הם עושים זאת בזהות בדוייה ותחת שם עט כזה או אחר. רבים נוטים לחשוב שהם בוטים או יוזרים אבל לדעתי זה ממש לא נכון, מאחורי כל בוט מסתתר אדם דעתן. אני נראה לך בוט?.

דעתך על הצייצנים הסיאמיים?

מדובר בתופעה מציקה ומטרידה,אבל אני מבין מאיפה היא נובעת .פרנסה. מה לעשות.

כאמור, ברשת יש עשרות עיתונאים שמתפעלים חשבונות מזוייפים ומקדמים את הציוצים שלהם.

 

משה ויסברג – אין צורך להכיר לכם

כתב ה'בחצרות קודש' של 'בחדרי חרדים', הוא אחד הטאלנטים המובילים בתחום סיקור החצרות, ולעיתים קרובות הוא חושף דמויות הוד ומקרב אותם אל כס האדמורו"ת. עם 19 אלף עוקבים הוא נחשב לאחד הצייצנים המובילים במדיה החרדית.

איזה ציוץ הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

כבר לא זוכר מה הכי נצפה. אני זוכר ציוץ אחד מליל התוצאות בסיבוב השני בבבחירות בירושלים צייצתי "אין ספק שבחמש שנים הקרובות הולכים להיות חילולי שבת בירושלים! אם ליאון יבחר תקראו את זה בהמודיע, המבשר והפלס. אם ברקוביץ ייבחר תקראו את זה ביתד נאמן, והדרך" ציוץ שקיבל המון שיתופים ולייקים והמון תגובות בפרטי.

אחד הציוצים הבולטים של ויסברג – מתוך טוויטר

האם נאלצת למחוק ציוץ?

מעולם לא. רק בגלל טעות מקלדת.

מה אתה חושב על היוזרים והבוטים החרדי, האם נתקלת בהם במהלך מערכת הבחירות?

לא שם לב למגיבים

דעתך על הצייצנים הסייאמים

אוהו, זה פולמוס ארוך שכבר דובר בו רבות. בגדול, אני חושב שאין כזה דבר ציוץ סיאמי – כי זכותו של כל עיתונאי וכל יחצן להציג את דעתו. אני ברמה האישית מסרב ביום יום למלא בקשות. אין פה שום מטרה או מישהו שיכול לשנות את דעתי. אם החלטתי שלא, אז לא, ולמי שמגיע מגיע. הכלי הזה הוא בסך הכל כלי חמוד שבני אדם נהנים ממנו. אני נותן מופע חינם לאנשים בציוצים שלי, סרטונים יפים על אדמו”רים, תובנות שיש לי. בסך הכל זו הופעה בחינם. אז יש מישהו שהוא חבר שלך, אתה מכיר אותו שנים אז אתה מצייץ בשבילו שיהיה רעש ממשהו. הוא מבקש, לא תעשה לו? זו לא תורה מסיני. זה כלי שעשוע. כלי להופעה חיה.

תודה! וחג שמח!

 

אבי גרינצייג, מחלוצי הטוויטר

אבי גרינצייג עם 13,900 עוקבים, היה מהחלוצים שהתאהבו בכלי המשפיע. הוא מרבה לצייץ על הנעשה בתוך המגזר ואף מחוצה לו.

איזה ציוץ היה הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

"האמת, כבר לא זוכר"…

האם פעם מחקת ציוץ?

"נאלצתי? לא, אבל בהחלט קרה שמחקתי מסיבות שונות".

נתקלת בתופעת הבוטים אצלנו במגזר?

"לא חושב שזה קיים. יש לדעתי הרבה חשבונות רדומים של חרדים שמעדיפים לשמור על אנונימיות ולהחזיק חשבון לא פעיל רק כדי לעקוב אחר הנעשה".

גרינצייג – שנינות לצד אג'נדות ימניות

דעתך על הצייצנים הסיאמיים? 

"כל דבר שמביא פרנסה או נחת ליהודים – מבורך בעיניי".

 

 

ישראל כהן, פרשן 'קול ברמה' לענייני חרדים, מתחזק חשבון עם 20 אלף עוקבים

ציוץ נצפה?

יש הרבה. מקבל המון פידבקים.

מוחק ציוצים?

קרה שמחקתי ציוץ. כשהגיע אלי פניה ממישהו שהציוץ פוגע בו ועושה לו נזק -מחקתי.
זה נדיר מאוד יחסית אבל קרה.
אנשים לפעמים שמים לב וטועים וחושבים אולי שהציוץ לא היה מדוייק ולכן נמחק. אז התשובה היא לא. עיתונאי חרדי צריך לדעת לוותר על סקופ או חשיפה כשזה עלול לפגוע במישהו. וזו לא בושה לתקן ולמחוק כשרואים שמישהו נפגע.

בוטים ויוזרים?

יש לפעמים כל מיני תגובות מאנשים שאינם מזוהים. אני משתדל לענות כשאני יכול. קשה לדעת מי בוט ומי אדם אמיתי. כמובן שכשיש שם ותמונה זה יותר אמין וההתייחסות ממילא אחרת ושונה.

סייאמים, כהן, זה התחום שלך..

אני לא רואה בזה בעייה. הציוצים החרדים תפסו אופי משלהם וחלק מהתעשייה זה גם ציוצים שכאלה. מותר לפרגן לפעילויות של חכים עסקנים וכדומה. אין בזה שום פחיתות כבוד. להיפך זה מכבד את הציבור החרדי שמתגאה ברבנים ובאנשי החסד וזו מעלה ולא חסרון. כמובן שכל אחד צריך להיות נאמן לאמת הפנימית שלו אבל בסופו של דבר זה טוב שצייצנים מפרגנים ליוזמות חיוביות וטובות

 

יצחק פלדמן הפציע בפייסבוק כבר לפני כמה שנים, אז הוא עוד לא היה מוכר. רק לאחר שנכנס לקהילת הברנז'ה, החל לפרסם את ציוציו המחכימים שזכו לכמויות גדולות של לייקים. אמנם הוא מתחזק חשבון עם 2,400 עוקבים בלבד, אך הציוצים שלו הפכו לרבי עוצמה והשפעה ועפים כאש בשדה קוצים ברחבי הרשת, אחדים מהם הצליחו 'לתפוס', 'יצחק פלדמן התקשר לברך', ו'בסוד הטעמים'..

איזה ציוץ הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

"סרטון חיקוי לסרטון כפות הרגליים של פייגלין. זה הביא יותר מ-170 אלף צפיות וגרר תגובות מכל רחבי העולם".

האם נאלצת למחוק ציוץ?

"לא. ולא בגלל שלא היו לי שטויות בפיד, למעשה, רוב מה שאני כותב זה שטויות. אבל בגלל שאני מצהיר על זה ככזה, אני לא נדרש להתייחס לכך ברצינות ולמחוק".

"יצחק פלדמן התקשר"

מה אתה חושב על הבוטים החרדיים, האם נתקלת בהם במהלך מערכת הבחירות? 

"לא ממש. מישהו עשה מדד טוויטר לפיו אני במקום הראשון בעוקבים אמיתיים. אין לי ניסיון עם פייקים ובוטים".

סדרה משעשעת של ציוצי פלדמן – מתוך טוויטר

דעתך על הצייצנים הסיאמיים? 

"קחו את החיים בקלות".

 

ציוצים עם עשרות אלפי צפיות

העיתונאי מני גירא מתחזק כיום חשבון טוויטר פופולרי עם יותר מ-11 אלף עוקבים, גירא, שמופיע בתוכניות אירוח רבות, מרבה להגיב על הנעשה בפוליטיקה ובמגזר החרדי. הוא נחשב לאחד 'המביינים' במדיה החרדית ומכיר את הענף על בוריו.

איזה ציוץ היה הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

"לא בדקתי אף פעם. בגדול, יש ציוצים עם עשרות אלפי צפיות ומאות תגובות".

האם נאלצת למחוק ציוץ?

"סוף מעשה במחשבה תחילה. אם מחקתי ציוץ, זה כי במחשבה שנייה החלטתי שהוא משעמם".

גירא- סוף מעשה במחשבה תחילה

מה אתה חושב על היוזרים והבוטים החרדיים, האם נתקלת בהם במהלך מערכת הבחירות? 

"החרדיות אינה נגמלת מפסבדונים. כתיבה תחת זהות נסתרת כל כך שמרנית, הוותיקים שזוכרים את "הבוטים" בפורום בחדרי, בכלל הרימו גבה מ"תחקיר הבוטים".

ודעתך על הצייצנים הסיאמיים?

"כוח הטוויטר במגזר כל כך חזק, שאין ברירה. התמורה הטובה לסקופים משולמת ביח"צ. כדאי שייעשה חכם יותר".

 

 

ציוצים שעשו קידוש השם

אלי ביתאן, שדר ברשת כאן ועיתונאי מקור ראשון, מתחזק חשבון טוויטר עם 11 אלף עוקבים. ביתאן אינו חושש להביע את עמדתו ברבים וספג לא אחת קיתונות של בוז מגולשים רבים, אך לא מעטים מעריכים את ביתאן על כך שדוגל בתקשורת חופשית.

איזה ציוץ שלך היה הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

"אין לי שמץ, אבל היו לי ציוצים שהגיעו למאות רטווטים וזכו לעשות קידוש השם גדול".

האם נאלצת למחוק ציוץ?

"בטח. כל הזמן מוחק ציוצים. בעיקר כאלה שנראים לי מטומטמים לאחר כמה שעות או ימים, טעויות או דברים שנוסחו בצורה גרועה. מחקתי כמה פעמים גם כאלה שלא השיגו מספיק לייקים, כי חשוב להראות לעוקבים שהציוצים שלי מצליחים (למרות שהם לא תמיד)".

ביתאן – אחד המשפיעים בענף

מה אתה חושב על היוזרים והבוטים החרדיים, האם נתקלת בהם במהלך מערכת הבחירות?

"נתקלתי ברשתות פרופילים בתקופת הבחירות המקומיות מטעם ש"ס, שלומי אמונים ודגל התורה (בעיקר ש"ס ודגל). רשת בוטים במובן הקלאסי שלה עם מאות יוזרים נתקלתי פעם אחת. היא היתה מזוהה עם אלי ישי, ונחשפה בכתבה של יאיר לוי בפלורליסט ועל ידי חוקר הבוטים הגדול נועם רותם. חייב לומר שלרוב הטוויטר החרדי הרבה יותר נעים ומפרה מהכללי – שם המחנות ימין ושמאל ברורים, ומשעממים".

דעתך על הצייצנים הסיאמיים?

"בעד תופעת הצייצנים הסיאמיים. זה קידוש השם ומראה על החוזק שלנו כעם וכחברה. אף אחד לא מתלונן כשבאותו שטיבלך (!) עשרה אנשים אומרים קדיש במקביל. מהם יראו וכה יעשו".

 

בעריש פילמר, תופעת רשת בפני עצמה, מתחזק חשבון עם מעל ל-2,000 עוקבים, בעבר היו לו חשבון עם 3,000 עוקבים אך זה נחסם, הוא מנהל עשרות קבוצות ווטסאפ של 'ביזנייעס' שבאמצעותן הוא חולש על הרשת.

איזה ציוץ היה הכי נצפה וכמה תגובות קיבלת?

"תמונה של ג'ארד קושנר ובנו בדרך לבית הכנסת בערב יום כיפור. חושבני שבחשבון שלי זה פורסם לפני הרבה אחרים. אמנם היו ציוצים פוליטיים שגרפו יותר צפיות. אבל אני מייחס חשיבות רבה פי כמה להיקף התפוצה של קידוש ה'".

בעריש פילמר – הרוח החיה של הרשתות החברתיות

האם נאלצת למחוק ציוץ? 

"משתדל שלא למחוק. גם אם צבירת הלייקים היא נמוכה. השבוע מחקתי "בטעות" סרטון נעוץ, כזה שנפך ויראלי במיוחד, 5 שניות שאומרות הכל, גיף מהווי הבחירות".

דעתך על היוזרים והבוטים החרדיים?

"חושב שהדיבור על התופעה הוא רחב פי כמה מהמציאות".

דעתך על הצייצנים הסיאמיים?

"במינון נכון וכשיש אייטם טוב. למה לא? צריך להתייחס לזה כמו אל מדור צרכנות זעיר. זה נהנה וזה לא חסר".

לסיום, אל תשכחו לעקוב גם אחר חשבון הטוויטר של כותב השורות (מנחם קולדצקי) שמתחזק חשבון עם מעל ל-3,000 עוקבים. כן ירבו.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אולי יצייצו כל יום הלכה אחת בספר חפץ חיים?!...

    זה יועיל מאוד לרמת השיח!

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. הגדויילים אסרו אינטרנט בכלל

    אלה לא חרדים בכלל.הכיפה השחורה זה תחפושת

    שימי |
    הגב