ספרים ילדים ספרים  – כך נעודד ילדים לקרוא

כדי לעודד את הילדים לקרוא יותר ספרים נצטרך להרגיל אותם לזה ממש מגיל קטן. מחקרים מראים כי קריאה משותפת עם הילדים משפיעה לטובה על יכולות הקריאה, ופיתוח אוצר המילים // הרגלי קריאה מאת שרה פכטר

בשנה שעברה כשהילד הרביעי שלי לא הראה אהבת קריאה כמו האחים הגדולים שלו, לא תאמינו אבל פיתיתי אותו בכסף, הבטחתי לו עשרה שקלים על כל ספר שיקרא, אולי זה עזר ברמה העיסקית, וגיליתי שברגע שהוא לא היה זקוק למזומנים…. הוא לא קרא, יש ילדים שנולדים עם אהבת קריאה, תולעי ספרים, ואולי זה גנטי? במפגש סופרות מרתק, בו נערך פאנל בין הסופרת החרדית שרה פכטר שמאחוריה מגוון רב של ספרים, כשהספר "אמא זה לא משחק ילדים" כיכב בראש רבי המכר, ולצידה הסופרת מהמגזר הכללי דריה מעוז, ששרה פכטר מאד התרגשה לפגוש אותה.
"קראתי את הספרים שלך, כולל את הספר הורות ללא מסכות… ואני נרגשת לפגוש אותך".
וכך בתוך דקות ספורות, חרדית חילונית, לא משנה, אהבה הקריאה והכתיבה זרמה שם בשפע.
"שרה פכטר הדגישה כי בעוד במגזר הכללי, יש מלחמה מול האינטרנט ושאר מסכים להם מרותקים ילדי ישראל, במגזר שומר המצוות, תמיד יהיו שבתות וחגים, מה שגורם למגזר הדתי חרדי לשאת בגאון את התואר עם הספר".
"כן, אני מסכימה איתך", הסופרת דריה מעוז אפילו לא התווכחה, ובחיוך רחב, המשיכה את הדיון.
"כדאי להביא את הילדים לחנויות הספרים שיריחו את הדפים, שהספר יתחבב עליהם בדיוק כמו שאנחנו כצעירים היינו מחוברים לעולם הקריאה".
"תראי, היום יש גם משחקים בחנויות הספרים, אז יש לנו שוחד לילדים, הנה תקרא סיפור תקבל גם מתנה".
ועדיין הן מסכימות כי ספר טוב יככב וימכר, תמיד יש את האנשים שאוהבים את הקריאה וגם את המגע עם הנייר, אז השארנו את הסופרות להמשיך בשיח הכתיבה, והלכנו לחפש טיפים להאהיב את הקריאה על הילדים שלנו.

איך נעודד את הילדים לאהוב את האות הכתובה למרות כל הגירויים הסביבתיים? שנותיו הראשונות של הילד הן משמעותיות בעיצוב האישיות שלו. הקפדה על פיתוח הרגלים, כישורים, תחומי עניין ומגוון יכולות קוגנטיביות, פיזיות ורגשיות בגיל צעיר, יכולה לתרום להתפתחות בריאה ומאושרת של הילד באופן משמעותי.

תפקידנו לעודד ולשפר את הרגלי הקריאה של הילדים בגיל צעיר, אם אנו רוצים שהם יגדלו להיות אנשים חושבים, סקרנים, יצירתיים, שופעים רעיונות וידע, אסוציאטיביים ועם אוצר מילים גבוה ורחב.

כמובן, קריאת ספרים צריכה להיות משולבת עם ערכים חינוכיים שעולים בקנה אחד עם הערכים אותם אתם מעוניינים להנחיל לילדכם.

אז איך מנחילים הרגלי קריאה?

מחקרים מראים כי קריאה משותפת עם הילדים משפיעה לטובה על יכולות הקריאה, פיתוח אוצר המילים, יכולות הביטוי והיצירתיות של הילד.
ברגע שאתם הופכים את ההקראה להרגל, כבר מגיל צעיר מאד, כחלק מתהליך ההתפתחות וההתבגרות, ילדכם ייהנה ויאהב את הרגעים האלה ויצפה לרגע שבו הוא כבר יוכל לקרוא לבד.

כשהילד גדל ניתן ללכת איתו לספריה או לחנות ספרים ולגרום לו לחוויה של בחירת הספר ורכישתו. כך תגרמו לילד לשייך את חנות הספרים או
הספריה לאטרקציה מהנה ממש.

מלאו את הבית בספרים, בכל פינה אפשרית ומתאימה, כך שהילד יהיה חשוף כמה שיותר לחומרי קריאה בהתאם לגילו.

קריאה משותפת של כל בני המשפחה יכולה לגבש ולקרב בין הלבבות של כולם, ניתן לבחור בכל פעם ספר המוסכם על כולם ובכל פעם מישהו אחר יקריא ממנו קטע קצר מעין סיפור בהמשכים, שאתם מחליטים על אורכו, בזמן ובשעה שאתם קובעים בכל יום או פעם בשבוע. כאשר הילד ייראה את המבוגרים קוראים, הוא יתמלא מוטיבציה לעשות זאת גם.

עודדו את הילד לקרוא תפריטים, שלטי חוצות, הוראות משחק, תחזיות מזג אוויר, לוחות זמנים של רכבת ועוד. זה יגרום להם להתחבר לאות הכתובה ולא לברוח למשחק במחשב.

שימו לב לקריאה של הילדים, אם יש טעויות בדקדוק או בהגייה, בסימני הפיסוק או באִינְטוֹנַצְיָה, תקנו אותם בעדינות ועודדו אותם לקרוא בקול רם בכדי שתוכלו לתקנם עד שיקראו מצוין. אבל אל תשכחו להקפיד לפרגן להם על המאמץ וההתקדמות לאורך כל הדרך, פשוט הפגינו התלהבות מיכולות הקריאה של הילד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *