איך מנווטים בשדה הקרב המשתנה במהירות ללא וייז, אינטרנט ומטען?

צה"ל פיתח וייז משלו. אמנם דו ממדי, אך בעל יכולות מרשימות שמאפשרות למפקדים להתמצא בקלות במרחב

כתבה של איה חיימוביץ ממערך דובר צה"ל שבאגף המבצעים מספרת את סיפורו המדהים של הווייז הצה"לי שמאפשר למפקדים ולוחמים לנווט באזורי לחימה ושטחי אויב.

להלן מספר ציטוטים מתוך הכתבה שחושפת את עוד אחת מהיכולות הטכנולוגיות של צה"ל. "מדובר במערכת ה'אול"ר'. השם מורכב מהמילים: אמצעי ורסטילי דיגיטלי רשתי. לניהול המשימה הטקטית – מכשיר טכנולוגי קטן שיוצר על ידי אסיו טכנולוגיות, ובו טמונים כלים ויכולות מגוונות לשימוש המפקדים בזמן אמת – ממש כמו הכלי המתכתי המוכר. (האולר הפיזי. אקטואליק).

"היישומון המרכזי במערכת הוא 'עמו"ד' (עזר מודיעין דיגיטלי), שמהווה מעין WAZE עבור הלוחמים בשטח. הוא מכיל את כל המפות, העזרים והמידע שאגף המודיעין מפיק, וכן כלים המאפשרים לכל מפקד להבין את השטח ולנתח אותו. בהתאם, הוא יוכל לתכנן את המשך המשימה על הצד הטוב ביותר ולהעביר את הפרטים והתובנות למפקדים נוספים".

אבל זה רק חלק קטן מהיכולות של המכשיר הקטן הזה. הוא מסוגל לפעול במשך ימים ללא טעינה. הוא מתעדכן כל העת בשינויים הטיפוגרפיים בשדה הקרב. כך למשל, היעלמות בית חנון במציאות תבוא לידי ביטוי גם במפות שבידי המפקדים בשטח.

אבל איך עושים את זה ללא חיבור למרשתת? באמצעות צוות שמייצר אלפי כרטיסי זיכרון עם מיפוי עדכני, ומכניס אותם עד ליחידות השונות ולמפקדים במעמקי הרצועה. ועדיין לא התחלנו לגרד את היכולות של המכשיר הזה שמסוגל לסייע למפקד לנתח את מצב התאורה שבשדה הקרב, למצוא כוחות ידידותיים נוספים ולהימנע מתאונות וירי דו־צידי. בכוונת המפתחים להוסיף לו עוד ועוד יכולות ולחלק אותו לעוד ועוד מפקדים ולוחמים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *