בבנק ישראל מזהירים מפני נוכלים שהתחזו לבנק כדי לעשוק קשישים

לנוכח הגידול המסחרר במעשי הונאה, התחזות וגניבה ברשת, אנו מגישים בזאת מספר כללי בטיחות להתמודדות עם התחזות והונאה

בנק ישראל קורא לציבור לשים לב לניסיונות הונאה והתחזות, ומבקש להביא לידיעת הציבור שגורמים עבריינים מנסים לבצע מעת לעת פעולות הונאה מתוך מטרה להוציא כספים מלקוחות במרמה תוך התחזות, בין היתר, לנציגים של בנק ישראל…

ניסיונות ההונאה הם בעיקר כלפי קשישים ואוכלוסיות חלשות. במסגרת ההתחזות, מבקשת ה"חברה" המתחזה לבצע העברה כספית, בתואנה כי עליהם לוודא שהלקוח יוכל לעמוד בהחזרי ההלוואות. בדוגמא המצורפת תוכלו לראות מכתב "מטעם" בנק ישראל שמציג בקשה להעברה כספית. מכתב שכולו כמובן שקר. ההתחזות נעשית בערוצי תקשורת מגוונים כגון שיחות טלפוניות, שליחת מסרונים ושליחת דואר אלקטרוני.

בבנק ישראל אומרים כי הציבור מתבקש להגביר את ערנותו ולהימנע ממסירת פרטים אישיים וחסויים, ואף להגביר את מודעותם של המבוגרים בקרבתו. "אנו מבקשים לציין שבנק ישראל, בנקים מסחריים וחברות כרטיסי האשראי לא יפנו לאזרחים בבקשה למסור פרטים אישיים וחסויים ופרטים פיננסיים שכוללים אמצעי אימות וזיהוי שנשלחו לפונה כגון מסרון שמכיל קוד אישי".

חשוב לדעת שאם יש לכם חשש שנפלתם קורבן לאירוע הונאה, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי ישירות למחלקת הביטחון של התאגיד הבנקאי או של בנק ישראל ולמשטרה. נוסף לכך, במסגרת צעדי בנק ישראל להגברת המודעות לנושא זה מקיים הפיקוח על הבנקים את "שבוע המודעות להתמודדות עם הונאות דיגיטליות".

ביום שלישי האחרון קיימה ועדת העלייה של הכנסת דיון בנושא ניצול והונאה של קשישים עולים חדשים. לפי נתוני הפיקוח על הבנקים כשליש מהפונים לפיקוח בנושא הונאות הם קשישים דוברי רוסית. ברשות להגנת הצרכן מתקבלות בכל שנה כ־2,500 תלונות שקשורות לעושק קשישים. משטרת ישראל מדווחת כי בשנת 2023 נפתחו 2,003 תיקי הונאה כלפי אוכלוסיית קשישים, מתוכם 581 הם קשישים דוברי רוסית.

יושב ראש הוועדה, חה"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), אמר בישיבה: "אנחנו רואים עלייה בעוקץ קשישים מאז שפרצה המלחמה. הנוכלים מנצלים את הלחץ והפחד שבו נמצאים כלל אזרחי מדינת ישראל ובפרט הקשישים העולים החדשים, מלחיצים אותם ועושקים את כספם. הנוכלים מתקשרים ומדברים ברוסית, מאיימים על הקשישים שלא יספרו לבני משפחתם על הטלפונים, סוחטים מהם את פרטי חשבונות הבנק שלהם וכך מוציאים אלפי שקלים מחשבונותיהם. משטרת ישראל חייבת לבדוק כל תלונה על עוקץ קשישים בצורה היעילה והמהירה ביותר. המענה הטלפוני של מוקד פניות הציבור ברשות להגנת הצרכן ניתן רק בעברית ללא נתב בשפות השונות, צריך לשנות את זה בהקדם ולספק מענה במגוון שפות".

חה"כ יוסי טייב (שס), אמר בדיון: "לא ייתכן שיש אנשים רעי לב שמרשים לעצמם לעקוץ קשישים ועוד כאלה שהם עולים חדשים בארץ שבקושי מבינים את השפה. משרדי הממשלה צריכים לעשות הכל כדי לספק את חומרי ההסברה הרלוונטיים למניעת המקרים האלה. קמפיין המניעה שיתפרסם לציבור צריך להיות רחב במגוון השפות שרלוונטיות לעולים ולא רק ברוסית".

כללים חשובים להתמודדות עם ניסיונות הונאה:

  • מסרו פרטי זיהוי אך ורק לאחר ביצוע שיחה חוזרת לבנק, למספר טלפון שמצאתם בעצמכם באתר הבנק.
  • לעולם אל תתחברו לחשבון הבנק מתוך מסרון או דוא"ל שקיבלתם.
  • הקפידו תמיד לבדוק את כתובת האתר שאתם מתחברים אליו וודאו שהוא מאוית כראוי. במיוחד כשאתם מתחברים לאחר חיפוש הכתובת במנועי חיפוש.
  • אל תמסרו פרטי כרטיס אשראי או קוד זיהוי שנשלח אליכם בקישור שקיבלתם בהודעת מסרון או דוא"ל להשלמת פרטים. הבנק או חברת האשראי לא יבקשו את פרטי הקוד בשיחה טלפונית שהלקוח לא יזם אותה.
  • טעיתם ואתם חוששים שמסרתם פרטים לגורם עוין, פנו באופן מיידי לבנק ודווחו על כך.
  • מידי זמן מה בצעו בדיקה תקופתית של הפעילות והתנועות בחשבונכם לצורך איתור תנועות חשודות או אי התאמות בין מה שכתוב למה שביצעתם.
  • אם יש ספק – אין ספק! מוטב לא להיענות להודעה, לשיחה או ללחוץ על קישור לפני בדיקה מול הבנק או מול החברה הרלוונטיים.

דוגמה להמחשת התחזות לבנק ישראל בכבודו ובעצמו:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *