בכיר בבנק ישראל: הבטחת תשואה בישראל מוגבלת לבנקים בלבד

מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל פונה בקריאה לרשות ניירות ערך לאסור על חברות תשלומים להבטיח ללקוחותיהן ריבית קבועה מראש כדי לא לסכן את התחרות עם הבנקים

מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, ד"ר יוסי סעדון במכתב למליאת רשות ניירות ערך ומתייחס לטיוטת הוראה לחברות תשלומים שפרסמה הרשות להערות הציבור. סעדון כותב כי סעיף בטיוטה מאפשר לחברות תשלומים להבטיח ללקוחות תשואה וריבית קבועה מראש, ללא תלות ברווחיות בפועל, "צעד שאנו סבורים שעלול לסכן את היציבות במערכת הפיננסית".

לדבריו, "הבטחת תשואה בישראל מוגבלת לבנקים בלבד, הכפופים לרגולציה קפדנית של בנק ישראל שמבטיחה את יציבותם, כולל הוראות מחמירות לניהול נזילות וסיכונים. טיוטת ההוראה הנוכחית רחוקה מאוד מלספק הגנות ברמה דומה, ובכך חושפת את כספי המפקידים ואת המערכת כולה לסיכון משמעותי".

חברות תשלומים הן חברות חוץ בנקאיות שמתחרות בבנקים. בבנק ישראל טוענים שיש להקפיד עליהן ולמנוע מהן להבטיח ריבית קבועה מראש. "בהוראה אין מניעה שחברות תשלומים יציעו ללקוחות ריבית שבהמשך יתברר כי אין ביכולתן לעמוד בה מתוך מטרה למשוך לקוחות כחלק מהתחרות, ללא קשר לרווחיות בפועל. פער בין הריבית שהובטחה לתשואה שהושגה, יסכן את יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה ובכך יסכן את כספי לקוחותיה. אזכיר כי חזינו בשנים האחרונות בהתמוטטות של חברות פיננסיות חוץ־בנקאיות שלא התנהלו באחריות והותירו את לקוחותיהן עם הפסדים כספיים", כותב סעדון.

סעדון סבור כי על־אף הצורך בהגדלת התחרות מול הבנקים, די בחברה אחת שלא תצליח לעמוד בהתחייביותיה ותקרוס כדי להוריד את האמון בענף כולו ולעצור את התחרות. את מכתבו חותם סעדון בקריאה לרשות ניי"ע לשקול מחדש את כוונתה ו"לאמץ את עמדת בנק ישראל ולאסור על חברות תשלומים להבטיח תשואה או ריבית קבועה מראש".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *