בנק ישראל מצביע על ההבדלים בין תושבי ערי העוטף לתושבי הקיבוצים

בקטע מתוך דו"ח שהכין בנק ישראל על מצבם של המפונים מגבול עזה וגבול לבנון, נחשפים ההבדלים בין תושבי הערים לתושבי הקיבוצים

בנק ישראל פרסם היום (רביעי) קטע מתוך דו"ח אודות תושבי היישובים שבקרבת קו העימות במלחמה. הן בגבול לבנון והן בגבול עם הרצועה.

בבנק אומרים כי "אף שהפינוי מומן בידי המדינה, וכלל תמיכה כלכלית באוכלוסיות שפונו, הוא עלול לפגוע בתפקודן בשוק העבודה, בתפקוד ילדיהן במערכת החינוך וברווחתן".

עוד אומרים שם כי "בעקבות המלחמה נדרשות עבודות שיקום פיזי משמעותיות בחלק מן היישובים, ולאוכלוסייה שפונתה יש לסייע בטווח הקצר בתחומים אזרחיים מגוונים, לרבות בתחום התעסוקה, שכן עבור רבים מהם התעסוקה קשורה לאזור המגורים".

נזכיר כי על־אף שזמן קצר לאחר פרוץ המלחמה הקימה הממשלה את מִנהלת "תקומה" לשם שיקום חברתי, כלכלי ופיזי של היישובים שבמרחק עד 7 ק"מ מרצועת עזה ותושביהם. עד עתה לא הוחלט על הקמת מִנהלת מקבילה לטיפול בנושאים אזרחיים ושיקומיים הנוגעים ליישובי גבול לבנון שפונו ולתושביהם.

בקטע הדו"ח שפרסם הבנק, נכתב גם כי ישנם הבדלים בין מאפייני האוכלוסיות הכפרית והעירונית באזורים שפונו.  "האוכלוסייה הכפרית משכילה יותר, שיעורי התעסוקה בקרבה גבוהים יותר, ובהתאם לאלה גם ההכנסות מעבודה גבוהות יותר". ומכלל הן אתה שומע לאו…

נתון נוסף ולא פחות מעניין מתייחס להגירה ליישובי הנגב המערבי על־אף הרקטות. "למרות האיום הביטחוני התאפיינו ישובי הנגב המערבי בשנים האחרונות בהגירה חיובית (נטו) אליהם, ובמיוחד לעירוניים שבהם. הגירה חיובית זו הושפעה גם ממחירי הדירות הזולים, יחסית למרכז הארץ, מהגדלת היצע הדיור ומפיתוח תשתיות, כגון תחנות רכבת. ההגירה נטו ליישובים העירוניים בגבול לבנון הייתה נמוכה".

ויש בדו"ח גם המלצה לקובעי המדיניות: "חשוב שתכנון תהליכים ארוכי טווח – ובפרט לגבי תשתיות תחבורה, תעסוקה ואחרות, חיזוק הרשויות המקומיות ופיתוח כלכלי – יתייחס לכלל המרחב הגיאוגרפי המשותף לאזורי העימות ולחבלי הארץ הסמוכים אליהם, ולא יתמקד רק ביישובים שהוגדרו במסגרת 'חבל התקומה'. זאת כדי לאזן בין הצורך לסייע לאזורים שנפגעו ישירות מהמלחמה לבין הצורך לסייע לאלה שנפגעו ממנה בעקיפין או במידה פחותה, וכן ליהנות מיתרונות לגודל של טיפול באזור כולו ולתמוך בצמיחה אזורית בשנים הבאות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *