בתגובה למלחמה: גרפיטי אנטישמי בבית הכנסת בפורטוגל

שעות לאחר שכתובות נגד ישראל רוססו על בית הכנסת המקומי – מנהיגי הקהילות המוסלמית, הקתולית והיהודית בפורטו נפגשו כדי להפגין חזית אחידה: "אסור שהמצב במזרח התיכון יהפוך למלחמה"

שעות אחדות לאחר שרוססו כתובות אנטי ישראל על שער הכניסה לבית הכנסת ׳מקור חיים כדורי׳ המרשים של הקהילה היהודית בעיר פורטו בצפון פורטוגל, התייצבו מנהיגי הקהילות המוסלמית, הקתולית והעירייה במוזיאון היהודי בפורטו כדי להפגין חזית אחידה בפני יחידים ופורעים שעלולים לקחת את המצב לידיים. "אסור שהמצב במזרח התיכון יהפוך למלחמה" הם הצהירו בסיכום הפגישה.

מאות רבות של תושבים הגיעו בשלישי בערב לכיכר העירייה בפורטו כדי להביע תמיכה במדינת ישראל בשעתה הקשה ביותר. בניין העירייה הואר בצבעי הדגל הישראלי כאות הזדהות עם תושבי ישראל.

הקהל הרחב שהגיע לעצרת התמיכה הדליק נרות נשמה לזכרם של הנרצחים באירוע הטבח שהתרחש בסוף השבוע ביישובי עוטף עזה, ערב שמחת תורה. הקהל הניף דגלי ישראל והתפלל למען הפצועים והחטופים.

צרת התמיכה בישראל שהתקיימה בכיכר העירייה בפורטו בשלישי בערב (קרדיט: CJP/CIP).

בבוקר יום רביעי התעוררו חברי הקהילה היהודית אל כתובות השנאה שרוססו על בית הכנסת היפה וההיסטורי של הקהילה וקראו "לשחרר את פלסטין" ו"ולסיים את האפרטהייד הישראלי".

"בית הכנסת הגדול ביותר בחצי האי האיברי הושחת. שונאי ישראל לא חוששים להביע את שנאתם כלפי יהודים תושבי המקום", נמסר מהקהילה היהודית בפורטו.

במהלך מהיר התכנסו מנהיגי הקהילות לפגישה חמה שבמהלכה הביעו אמפתיה והזדהות עם הטרור שעובר על הישראלים כדי לציין את השלום, ההרמוניה ושיתוף הפעולה ההיסטורי שבין הקהילות השונות לאורך השנים. בפגישה השתתפו מנהיג הקהילה המוסלמית, עבדול מנגה והבישוף מנואל לינדה. את הפגישה הוביל נשיא האספה העירונית של פורטו, סבסטיאו פייו, שמילא את מקומו של ראש העיר רוי מוריירה השוהה בחו"ל.

מימין לשמאל: נשיא האספה העירונית של פורטו, סבסטיאו פייו, מנהיג הקהילה המוסלמית בפורטו, עבדול מנגה, נציג הקהילה היהודית בפגישה, מייקל רות׳וול והבישוף מנואל לינדה (צילום: CJP/CIP)

מייקל רות׳וול, מנהל המוזיאון היהודי בפורטו ונציג הקהילה בפגישה הדגיש כי "הקהילה היהודית בפורטו לא מבלבלת טרור עם פלסטינים, וגם לא את כלל הפלסטינים עם כל המוסלמים. יש לשמר ואף לחזק את היחסים המצוינים בין הקהילות היהודיות והמוסלמיות בפורטו, שנמשכים שנים כה רבות", אמר רות׳וול.

הבישוף עבדול מנגה, שעומד בראש הקהילה המוסלמית בפורטו מאז הקמתה לפני יותר משלושה עשורים, ציין את היחסים הטובים עם הקהילה לכל אורך כהונתו. "לאורך השנים נכחתי, בהזמנתכם ובהתרגשות, באירועים קהילתיים מגוונים ביותר, שכללו חנוכת שני מוזיאונים ובית קברות יהודי", אמר. "כנציג אחת הדתות של אברהם בפורטו, אני מרגיש עצב אינסופי עם סבלם של הקורבנות", הוסיף.

"קבעתי להיום תוכנית שלא ניתן היה לדחותה, אך ההזמנה להיות נוכח בפגישה הפכה לבלתי ניתנת לדחייה עוד יותר, לאור הטרגדיה שאנו עדים לה בארץ ישראל", ציין בישוף מנואל לינדה. "אני מקווה שהאיחוד בין כולנו – קתולים, מוסלמים ויהודים, יסייע להתגבר על כל הטראומות שהמלחמה הנוכחית כבר גרמה וכנראה תמשיך לגרום".

"סימן ההיכר של פורטו הוא דו-קיום בשלום של תרבויות ודתות", אמר בשם העירייה, סבסטיאו פייו, לשעבר רקטור אוניברסיטת פורטו, ומי שעומד כיום בראש האסיפה העירונית. "עיריית פורטו לא יכולה להרשות לעצמה להחמיץ מפגש חשוב כזה בין הקהילות השונות בפורטו, המתרחש בזמן טרגדיה שלא תתואר".

המנהיגים שוחחו במשך שעה וחצי במפגש שהתקיים במוזיאון היהודי בפורטו והצהירו בסופו כי אסור שהמצב במזרח התיכון יהפוך למלחמה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *