גם בג"ץ קובע: מיכאלי פעלה בחוסר סמכות

בתום דיון מיוחד נקבע: נוכח כשלים שנפלו בפעולת ועדת המחירים של משרדי התחבורה והאוצר, הם נדרשים לבחון מחדש את רכיבי הרפורמה שביצעה שרת התחבורה לשעבר מיכאלי, לשם ביצוע תיקונים מתחייבים בתוכן הרפורמה ובהליך אישורה • ארגון 'אמת ליעקב' שעתר נגד הרפורמה: "הישג מבורך שעתיד להקל על הממשלה הנוכחית לתקן פגיעות שונות של הרפורמה"

בדיון מרתק שהתקיים אתמול (שני) בבית המשפט העליון (בג"ץ) בהרכב של שלושה שופטים, קבעו כב' השופטים פוגלמן, מינץ וכשר שהתנהלותה של ועדת המחירים שהמליצה על ביצוע רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית של השרה לשעבר מירב מיכאלי לקתה בפגמים קרדינליים שירדו לשורש חוקיותו של המעשה המינהלי, בין היתר משום שהרכב הועדה היה קטוע, ומנה שלושה חברים בלבד במקום ארבעה כמתחייב בחוק. בית המשפט העיר לנציגי המדינה על הקשיים המתעוררים בפעולת הוועדה בנסיבות האמורות, ועל הפגיעה בלגיטימיות של הרפורמה כתוצאה מהם.

כזכור, בזמנו הוגשו מספר עתירות נגד רפורמת 'דרך שווה' שיזמה השרה לשעבר מיכאלי. אחת העתירות הוגשה על ידי ארגון 'אמת ליעקב' באמצעות עוה"ד מאיר אברהם ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', ובה הועלתה לראשונה הטענה באשר לכך שההליך שקיימה ועדת המחירים התנהל בניגוד לחוק ולדין המחייב בהיותה "ועדה קטועה" כמשמעה בחוק.

אתמול כאמור נערך דיון נוסף בתיק, ונוכח הטענות שהעלה עו"ד אברהם, המליץ בית המשפט למדינה לבחון מחדש את עמדתה ולשקול ביצוע תיקונים ברכיבים שונים של הרפורמה – בראש ובראשונה באשר לתקינות הליך כינונה ואישורה של הרפורמה.

בסיום הדיון, הודיע נציג המדינה כי לאחר ששמע את הערות בית המשפט, שוחח עם נציגי משרדי האוצר והתחבורה, והם הצהירו שאכן תתבצע עבודת מטה מקצועית לבחינה מחודשת של רכיבי הרפורמה. עוד הוצהר שיתקיים מחדש הליך תקני בפני ועדת המחירים לפי העניין ואז תינתן לציבור האפשרות לומר את דברו בפניה. בהסכמת הצדדים, בית המשפט העניק למדינה שהות של עד חצי שנה לערוך את השינויים והתיקונים הנדרשים ואז למסור הודעה מתאימה.

מארגון 'אמת ליעקב' נמסר: "כפי שהעריך משרד עוה"ד וינרוט שייצג אותנו בהליך, הפגם המרכזי בבסיס הרפורמה של מיכאלי היה משפטי תוך פגיעה בכללי המשפט המינהלי. בלהט רצונה של השרה מיכאלי לפגוע בזכויות המגזר החרדי היא רמסה כללים בסיסיים של מנהל תקין וחוק מחייב. כעת גם בג"ץ נותן לדברים גושפנקא של פסול. אנו מקווים כי הפסיקה תקל על שרת התחבורה המכהנת מירי רגב ועל סגנה הרב אורי מקלב לתקן את עיוותי הממשלה הקודמת בטווח המיידי".

עו"ד אברהם ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות' מסר: "אני שמח ששופטי בג"ץ קיבלו את עמדתנו המשפטית ודחו את עמדת המדינה שביקשה להציג את פגמי הרפורמה כשוליים וזניחים. יש להעריך גם את נציגי הפרקליטות שהודו בסופו של יום ביושר בפגמים שנפלו בעבודת הוועדה וכך סללו את הדרך לגיבוש הסכמות שקיבלו תוקף של החלטת בית משפט".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *